يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۶۴۸۱
زمان انتشار: ۰۹:۱۹     ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
ابعاد فاجعه متروپل می‌توانست بسیار بیشتر از اکنون باشد و تعداد قربانیان به 4 هزار نفر برسد، چرا که مالک این برج، با بلندپروازی‌های خود نقشه‌هایی برای توسعه متروپل داشت اما آواری که ساخته خودش بود، افکارش را مدفون کرد!
به گزارش پایگاه 598، به نقل از «وطن‌امروز»، سهل‌انگاری برخی نهادهای شهری و نظارتی از جمله شهرداری و شورای شهر آبادان موجب قد کشیدن برجی شد که ظرفیت بالا رفتن را نداشت! این ضعف‌های نظارتی، دست مالک و پیمانکار متروپل را برای افزایش غیرقانونی طبقات با شیوه‌های غیراستاندارد باز گذاشت، تا جایی که جان باختن و مصدومیت ده‌ها نفر از شهروندان بی‌گناه آبادان را رقم زد. 
 
حادثه تلخ متروپل البته عبرت‌هایی برای مدیران و دستگاه‌های مسؤول داشت تا بتوانند بر خلاف مقامات پیشین، نظارت جدی و اصولی بر روند ساخت‌وسازها و اصول ساختمان‌سازی در سراسر کشور داشته باشند. 
در همین باره محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان بازدید میدانی از محل حادثه متروپل از تشکیل کارگروه ویژه شناسایی ساختمان‌های پرخطر کشور خبر داد تا هر چه زودتر برای ایمن‌سازی یا تخلیه فوری این ساختمان‌ها اقدام شود. 
 
همچنین جان باختن مالک و پیمانکار متروپل زیر آواری که دست‌ساخته خودش بود، می‌تواند عبرتی بزرگ برای سازندگان، پیمانکاران و دست‌اندرکاران حوزه ساختمان کشور باشد. 
 
* حفر تونل دسترسی به طبقات زیرین
نماینده مردم آبادان از تونل‌زنی برای دسترسی به طبقات زیرین متروپل توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خبر داد و گفت: همه دستگاه‌‎ها برای آواربرداری و تونل زدن به منظور دسترسی به طبقات زیرین برج به فرماندهی وزیر کشور در میدان عملیات بسیج شده‌اند. 
 
سیدمحمد مولوی با بیان اینکه از روز جمعه تاکنون کار تونل زدن به زیر آوار و آواربرداری سرعت بیشتری گرفته است، ادامه داد: تلاش‌ها بر این است که همزمان با تقویت و استحکام ساختمان‌های همجوار، عملیات آواربرداری ادامه یابد تا دسترسی به طبقه منفی یک و زیرین ایجاد شود.
 
* عبدالباقی می‌خواست سینمامتروپل را افتتاح کند!
مسؤول حراست ساختمان ویران‌شده متروپل گفت: برخلاف آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، متروپل ۱۰ طبقه نبود، بلکه ۱۲طبقه بود، چرا که باید طبقه منفی یک و همکف را هم به آن اضافه کرد.  وی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: قرار بود پارکینگ ساختمان متروپل نوروز 1402 افتتاح شود و بر اساس کاتالوگی که خود عبدالباقی (مالک ساختمان) داده بود و خودمان بین مردم توزیع کردیم، قرار بود پارکینگ گنجایش 800 خودرو را داشته باشد. مسؤول حراست ساختمان ویران شده متروپل افزود: عبدالباقی می‌خواست در این ساختمان، سینمامتروپل را نیز افتتاح کند. 
 
وی خاطرنشان کرد: اگر این ساختمان افتتاح رسمی شده بود و 800 خودرو در ساختمان حضور داشتند و سینما و فروشگاه‌ها به طور کامل راه می‌افتادند و چنین فاجعه‌ای مثلا ساعت 9 شب در خیابان شلوغ امیرکبیر آبادان رخ می‌داد، می‌توانست نزدیک به ۴ هزار نفر را به کام مرگ بکشاند.
 
* مدیریت شهری آبادان مقصر اصلی است
کم‌کاری و سهل‌انگاری مدیریت شهری آبادان در رقم خوردن فاجعه متروپل، موضوعی است که این روزها در کانون توجه کارشناسان و مدیران قرار دارد. 
 
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره به «وطن‌امروز» گفت: قصور شهرداری در جلوگیری از ادامه ساخت این ساختمان در کنار عدم پیگیری‌های سفت و سخت اداره راه‌وشهر‌سازی آبادان موجب شد چنین رخداد ناگواری اتفاق بیفتد. 
 
وی افزود: ریزش ساختمان متروپل آبادان، تلنگری به وزارت راه‌وشهر‌سازی و شهرداری‌های کشور است تا برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناامن و همچنین نظارت بر روند ساخت‌و‌سازها اقدام کنند. همچنین این نهادها باید به گزارش‌ها و هشدارهای سازمان آتش‌نشانی درباره برخی ساختمان‌های ناایمن که احتمال ریزش آنها وجود دارد توجه جدی داشته باشند.  عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه نظام‌مهندسی ساختمان در این حادثه قصوری نداشته است، ادامه داد: متاسفانه با وجود هشدارهای پی‌در‌پی ناظران نظام‌مهندسی و حتی اداره راه‌وشهر‌سازی اما مالک ساختمان و شهرداری دستور توقف ساخت‌وساز را اجرا نکردند. 
 
* تخلف شهرداری با اطلاع قبلی شورا، دادستان و فرمانداری!
محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس از کم‌کاری نظام‌مهندسی ساختمان در پیگیری اصلاح ایرادات متروپل انتقاد کرد. 
 
وی با اشاره به شراکت شهرداری با مالک متروپل، به تسنیم گفت: انتظار این بود پس از گزارش مهندس ناظر، وزارت راه‌و‌شهرسازی در جایگاه نظارت عالیه کاری انجام دهد. 
 
رضایی‌کوچی افزود: ساختمان متروپل به صورت مشارکت بین بخش خصوصی و شهرداری در حال انجام بوده است و از نظر من تعارض منافع شکل گرفته، چرا که شهرداری شریک این ساختمان است و از یک طرف وظیفه نظارت دارد و ما باید در قوانین یک دستگاه نظارتی دیگری را در پروژه‌های مشارکتی مشخص کنیم. 
 
وی ادامه داد: هنگام اجرای پروژه با آنکه در ابتدا پروانه برای 4 طبقه طراحی شده بود اما متأسفانه طبقات بیشتری به این پروژه اضافه می‌شود.  رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مهندسان ناظر چندین بار تذکر داده و درخواست توقف کار را داشتند اما چون شهرداری در آنجا منافع داشته است، متأسفانه توجه نکرد که در این شرایط ابتدا ناظران اول انصراف می‌دهند و ناظران دیگری جای آنها را می‌گیرند. 
 
رضایی با طرح این پرسش که «وقتی مهندس ناظر درخواست توقف ساخت را داد، وظیفه شهرداری چیست»، اضافه کرد: نکته دیگر اینکه وزارت راه‌و‌شهرسازی به عنوان ناظر عالیه چه نقشی دارد؟ فرض بر اینکه مهندس ناظر گزارش داد و شهرداری کار را تعطیل نکرد، اینجا وزارت راه‌و‌شهرسازی وظیفه دارد در جایگاه نظارت عالیه ورود و کار را متوقف کند. وی گفت: نظام مهندسی ساختمان آبادان با فرماندار و دادستان وقت مکاتبه‌ای کرده که این پروژه در حال تخلف است. یعنی شورای شهر، دادستان و فرماندار در جریان کار بودند. اینقدر تخلف محرز بوده که یک فرد معمولی هم متوجه تخلف می‌شد اما متأسفانه کسی اقدام نکرده است. 
 
رضایی با بیان اینکه از نظر ما تخلفات شهرداری کاملا محرز است، افزود: شخص شهردار و مجموعه‌ای که وظیفه داشتند کار را تعطیل کنند، کاملا تخلف کردند و تخلف‌شان محرز است و در گزارشی که برای صحن مجلس و دستگاه قضایی آماده می‌کنیم، شهرداری از نظر ما کاملا متخلف است. البته نظام‌مهندسی در سطح استان و کشور هم باید نظارتی می‌کرد که به نظرم آنجا هم کم‌کاری شد.
 
* ورود کمیسیون اصل 90 مجلس به جنایت بزرگ
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از ورود این کمیسیون به موضوع متروپل خبر داد و گفت: برخی‌ها در این حادثه جنایت کرده‌اند. حجت‌الاسلام حسن شجاعی اظهار داشت: این کمیسیون به عنوان یک نهاد نظارتی به این موضوع ورود کرده و پیگیر امور مربوط به این بحران خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه قطعا حادثه متروپل متخلفان زیادی خواهد داشت، افزود: با کسانی که براحتی با‌ جان مردم بازی می‌کنند، تعارفی در برخورد قانونی نخواهیم داشت. حادثه متروپل یک حادثه عادی نیست، بلکه این حادثه غمناک ثابت کرد در فرآیند دستگاه‌های اجرایی و نظارتی منافذ جدی وجود دارد.
 
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: تعجب می‌کنیم که این ساختمان نه ستون مناسب و نه استحکام دارد اما مجوزهای قانونی را از نهادهای مربوط دریافت کرده است! به عبارتی برخی افراد با ارائه مجوزها یک‌ جنایت بزرگ را رقم زده‌اند.
 
* اشد مجازات در انتظار مقصران حادثه
استاندار خوزستان گفت: مقصران حادثه ساختمان متروپل آبادان به اشد مجازات خواهند رسید.
 
صادق خلیلیان در حاشیه جلسه فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: به دلیل تخلف در اعطای مجوز برای ساخت این ساختمان و عدم رعایت ضوابط فنی، با همکاری رئیس دادگستری خوزستان و دادستان، ۳ شهردار آبادان و شهردار منطقه یک، تعدادی از کارکنان شهرداری، ناظر و سازنده پروژه که در این تخلف دخیل بودند، دستگیر شدند.
 
* آوار‌برداری ‌مکانیزه ‌شد
فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان با بیان اینکه فاز جدید آواربرداری با وسایل و ماشین‌های مکانیزه آغاز شده است، گفت: کشف اجساد تا ۳ روز آینده به پایان می‌رسد.
 
قدرت‌الله محمدی اظهار کرد: ابعاد حادثه و نوع جغرافیای آن به ‌شکلی است که عملیات آواربرداری و امدادرسانی را سخت کرده است. رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران که از سوی وزیر کشور به ‌عنوان فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان تعیین شده است، افزود: وجود انواع مصالح سنگینی که در ساختمان به‌کار رفته و احتمال ریزش باقیمانده سازه، موجب شده است کارها را با احتیاط بیشتر پیش ببریم.
 
******
تعداد جان باختگان حادثه متروپل به 29 نفر رسید
عملیات آواربرداری ساختمان متروپل بدون وقفه در حال انجام است و نیروهای امدادی سخت مشغول کارند. این روزها در کنار نیروهای امدادی، مردم آبادان نیز پای کارند و از این نیروهای خدوم پذیرایی می‌کنند و در کنار آنها هستند. به گفته وزیر کشور، تاکنون پیکر 29 نفر از کسانی که زیر آوار جان خود را از دست داده‌اند پیدا شده است و بر اساس اعلام رئیس کل دادگستری خوزستان، تاکنون ۱۳ نفر هم در این زمینه بازداشت شد‌ه‌اند. در پی ریزش این ساختمان، تیم‌های عملیاتی از شهر‌ها و استان‌های دور و نزدیک به محل حادثه اعزام شدند و در حال آوار‌برداری و عملیات جست‌و‌جو برای یافتن افراد احتمالی گرفتار در زیر آوار هستند. 
 
همچنین محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور جمعه (ششم خردادماه) با سفر به آبادان، آخرین اقدامات برای آواربرداری و امدادرسانی حادثه ریزش ساختمان ۱۱ طبقه متروپل را به صورت میدانی مورد بررسی قرار داد و به هیاتی 3 نفره شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور و راه‌و‌شهرسازی و مشاور خود ماموریت داد با عزیمت فوری به آبادان، با بررسی جزئیات پرونده ریزش ساختمان در این شهرستان، گزارش دقیق خود را درباره علل وقوع این حادثه ارائه کنند. دادستان خوزستان هم از بازداشت ۱۳ نفر از مسببان حادثه ساختمان متروپل خبر داد و گفت: هیات 7 نفره‎ای از کارشناسان خبره استان برای رسیدگی به موضوع و تعیین ابعاد حادثه تعیین شده و کار خود را آغاز کرده‌اند. 
 
* اعلام عزای عمومی در کشور
هیأت دولت امروز یکشنبه 8 خرداد را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.
با توجه به دریافت گزارش وزیر کشور از حادثه تلخ و اندوه‌بار فروریختن ساختمان متروپل آبادان، هیأت دولت ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغ‌دیده، به احترام جان‌باختگان این حادثه و ابراز همدردی با خانواده‌های محترم و مردم استان خوزستان، بویژه شهر آبادان، امروز یکشنبه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.
 
* هر دستگاهی در حادثه متروپل مقصر بوده، تحت تعقیب قرار خواهد گرفت
دادستان کل کشور گفت: گزارشات درباره ساختمان متروپل آبادان حاکی از تخلفات عدیده است و هر دستگاهی که در رابطه با این حادثه مقصر بوده یا قصور داشته از نظر ما تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. 
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجعفر منتظری گفت: گزارش‌های رسیده از ساختمان متروپل آبادان حاکی از تخلفات ساختمانی عدیده‌ای است و این امر با اینکه در مشارکت با شهرداری بوده قابل توجیه نیست و خیانت به مردم است. وی افزود: گزارش‌ها درباره ساختمان متروپل آبادان حاکی از تخلفات عدیده است. هر دستگاهی که در رابطه با این حادثه مقصر بوده یا قصور داشته از نظر ما تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. 
 
وی افزود: در حال حاضر ۵ نفر از شهرداران و تعدادی دیگر از عوامل موثر در حادثه در بازداشت هستند. گفته شده دادستانی هم در این زمینه قصور یا تقصیری داشته که به رئیس کل دادگستری خوزستان و دادستان آنجا تاکید کردم هیچ اغماضی نسبت به متخلفان در هر بخشی چه قوه‌ قضائیه، چه قوه مجریه و دستگاه‌های دیگر نباید داشته باشند و مساله با جدیت پیگیری می‌شود. دادستان کل کشور افزود: نظر به اینکه تعدادی از مدیران در این باره در مظان اتهام قرار گرفتند به لحاظ صلاحیت، در صلاحیت مرکز استان هست و دادستان مرکز استان مسؤولیت دارد و بنده هم پیگیر هستم و دستگاه قضایی کوتاه نخواهد آمد.  
 
سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا نیز درباره اقدامات شبکه‌های معاند و تلاش‌آنها برای تشویش اذهان عمومی گفت: حضور یگان ویژه صرفا برای ایجاد آسایش و امنیت مردم انقلابی آبادان و کمک به آسیب‌دیدگان این حادثه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها