يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۶۵۹۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
طبق گفته مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، سامانه یکپارچه فروش خودرو با هدف شفاف‌سازی در فرایند عرضه و حذف واسطه‌ها از بازار راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایگاه 598، روز گذشته قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شد و قرار است نتایج‌ آن از طریق این سامانه صبح امروز دهم خرداد اعلام شود.

آقای عبدالله توکلی لاهیجانی مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت می گوید: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف سازی فرآیند فروش خودرو به متقاضیان تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فعالیت خود را آغاز کرده است.

به دستور آقای سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، قرار شده فروش خودرو از این پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی بلکه تنها در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به صورت شفاف انجام شود.

طبق بخشنامه‌ای که وزیر صمت به آقای عباس تابش رئیس سازمان حمایت داده، خودروسازان اعم از خصوصی و دولتی باید از سیستم قرعه کشی پیروی کنند این در حالیست که سال گذشته، فاطمی امین وعده حذف قرعه کشی را داده بود.

قیمت گذاری دستوری و نحوه فروش خودرو به روش قرعه کشی از جمله تصمیماتی بود که کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس نسبت به آن چندین بار واکنش نشان داده بودند و این روش ساماندهی را بدترین روش برای فروش خودرو عنوان کرده بودند.

احمد محرم زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در این رابطه گفته بود: مردم نباید در صف قرعه کشی خودرو باشند و وزیر صمت باید نسبت به حذف قرعه کشی تصمیم بگیرد.

این نماینده مجلس می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت خودروی کشور همین دلالان و واسطه گران هستند و افزایش قیمت خودرو هم از سوی همین افراد صورت می‌گیرد.

محرم زاده گفت: برای ساماندهی بازار خودرو، باید واسطه گران و دلالان از این صنعت حذف شوند و تولیدات داخلی مستقیم به دست مصرف کننده برسد. در این صورت هم تولید کننده زیان نمی‌بیند و هم مصرف کننده خودرو با قیمت واقعی می‌خرد.

آقای امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز می‌گوید: تا زمانی که قیمت گذاری دستوری است و این رانتخواری در سطح ملی است، نمی‌توان نسبت به بازار خودرو خوش بین بود.

کاکایی می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری موجب سامان دهی بازار خودرو نشده و صرفا توزیع رانت چندین هزار میلیارد تومانی میان خریداران از نتایج آن است.

خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز می‌گوید: فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی فقط لفظ ناکارآمد را به دنبال خود نمی‌کشد بلکه زمینه را برای بروز تخلف‌های دیگر نیز فراهم می‌کند؛ به عنوان نمونه با توجه به اینکه بسیاری از مردم عادی توانایی خرید خودروی صفر را ندارند، یکی از مهم‌ترین مباحثی که در این دوره رونق گرفته، خرید و فروش حواله خودرو است.

بهزاد رحیمی عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: آقای وزیر قول داده بود امسال قرعه کشی خودرو حذف شود و قرار نبود امسال این سیستم ادامه داشته باشد، این بخشنامه خلاف وعده وزیر است.

او گفت: این رویه به بازار خودرو آسیب زیادی خواهد زد چرا که خودروسازان خصوصی برخلاف خودروسازان دولتی طی این مدت به موقع خودرو‌های خود را به بازار عرضه می‌کردند و مشکلی نداشتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها