يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۶۸۷۳
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
بهره‌برداری از پروژه احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان به عنوان استراتژیک‌ترین خط ریلی ایران با وجود چند مرحله وعده در دولت قبل هنوز محقق نشده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، اتصال ریلی به گواه کارشناسان از شروط اصلی بالفعل شدن ظرفیت یک بندر آن است چرا که بارهای بندر با تناژ بالا و طی مسافت‌های طولانی اصطلاحاً ریل پسند هستند و به صرفه است که با ریل جا به جا شوند.

برای بندری در قد و قواره چابهار عملیاتی شدن سریع‌تر اتصال ریلی نیازی فوری است؛ برای اتصال چابهار به خط ریلی سراسری، پروژه احداث خط چابهار- زاهدان از سال 89 شروع شد؛ در آن سال قطعه اول حد فاصل چابهار- زاهدان شروع شد اما پروژه به دلیل کمبود منابع خوابید. تخصیص قطره چکانی، کارگزاران پروژه را به سمت صندوق توسعه ملی برد و در نهایت رهبر معظم انقلاب شهریورماه 98 با برداشت 300 میلیون یورو از صندوق برای تکمیل پروژه موافقت کردند و این پروژه طبق وعده رئیس جمهور روحاین باید در دولت دوازدهم به اتمام می‌رسید اما همچون بسیاری پروژه‌های دیگر در این دولت خاتمه پیدا نکرد!

منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان نیز دی‌ماه 99 در جلسه شورای فنی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود:

مگاپروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به «میلک» در هشت قطعه با 45 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال ارتباط زاهدان به خاش برقرار خواهد شد و براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال 1400 کل این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

تاکنون تاریخ‌های متعددی برای زمان افتتاح این پروژه اعلام شده که موعد بسیاری از آنها نیز گذشته است. خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مهرماه سال گذشته در این رابطه در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: برای تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان حدود 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه: راه آهن چابهار ـ زاهدان 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد/ اظهار امیدواری برای اتمام کل پروژه تا 1400

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در سیستان و بلوچستان اخیراً در جمع خبرنگاران اعلام کرده: پروژه احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان به طول 633 کیلومتر شامل 33 ایستگاه بین راهی و درون شهری و 40 دستگاه تونل تاکنون با صرف اعتبار بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه‌ریزی قرار است تا پایان شهریورماه 1402 به بهره‌برداری برسد.

مهدی رضایی با اشاره به اینکه قطعه ریلی زاهدان- خاش تاکنون تکمیل شده و در حال حاضر ایستگاه‌های بین راهی آن در حال ساخت است، افزود: این قطعه از پروژه راهبردی راه‌آهن چابهار- زاهدان ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار این پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است و کارفرما پروژه شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است، خاطرنشان کرد: در قالب این پروژه 48 میلیون مترمکعب خاکبرداری، 26 میلیون مترمکعب خاکریزی و دو میلیون مترمکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها