أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۷۰۹۲
زمان انتشار: ۰۹:۴۸     ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
انتفاع مضحکه‌کنندگان "نظارت بر بازار" از گرانی چیست؟
اینکه چرا یک جریان خاص سیاسی در ایران دائما این رفتار عقلانی را به سخره می‌گیرد، دقیقا مشخص نیست. اما احتمال اینست که آنها برای پیگیری پروژه "فتنه اقتصادی" است که دست به این کار می‌زنند.

"ترور امید"؛ اگر منافقین موفق شوند!/ نقش حجاریان در گرانی‌ها

به گزارش پایگاه 598، سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاح‌طلب به تازگی در یادداشتی اقتصادی با عنوان "نئولیبرالیسم ناصری" مدعی برخی نزدیکی‌های رفتاری بین سیستم اقتصادی ناصرالدین‌شاه و اقتصاد نئولیبرال شده است.

حجاریان در این یادداشت مدعی می‌شود که هم ناصرالدین شاه اهل قیمت‌گذاری در بازار نبود و هم لیبرال‌ها/نئولیبرال‌ها مخالف این کار هستند و مخالف ورود حکومت و دولت به بازار هستند.

او در ادامه مذمت این رفتار (دخالت دولت در بازار برای کنترل قیمت‌ها) که البته فقط بخشی از یادداشت او را به خود اختصاص داده است، همچنین درباره دولت فعلی می‌نویسد:

"می‌بینیم دولت به‌نحوی خشن در بازار دخالت می‌کند و به امر کنترل‌گری مبادرت می‌ورزد اما عملاً نتیجه عکس می‌گیرد"!

*در این باب بایستی در یک حرکت جهادی و تبیینی به مردم عزیز ایران گفت که "نظارت بر بازار" و "حضور نظارتی دولت در فرایند قیمت‌گذاری" یکی از اصلی‌ترین شئون اقتصادی است.

و گرنه اگر نظارتی نباشد؛ شبکه افراد طمّاع و سودجو با ایجاد ائتلاف‌های منفعت‌جویانه قواعد را زیر پا می‌گذارند و مردم را سرکیسه می‌کنند. (اتفاقی که هم‌اکنون نیز رخ داده است!)

اینکه چرا یک جریان خاص سیاسی در ایران دائما این رفتار عقلانی را به سخره می‌گیرد، دقیقا مشخص نیست. اما احتمال اینست که آنها برای پیگیری پروژه "فتنه اقتصادی" است که دست به این کار می‌زنند.

به این معنی که آنها هر نوشدارویی که علیه گرانی مطرح شود را فی‌الفور زیر ضربه می‌برند تا نکند آب به هیمه جمع‌آوری شده از سوی آنها برای اشتعال در فتنه اقتصادی راه یابد و اتفاق نهایی رخ ندهد.

فلذا گرانی به نفع آنهاست و از همین رو به تقویت آن از طرق مختلف می‌پردازند...

وگرنه همانطور که اشاره شد حضور نظارتی حاکمیت در بازار یک اصل عقلانی پذیرفته شده است که از دیرباز تا امروز در همه اقتصادهای جهان نیز انجام می‌شود.

در این رابطه می‌توان از قدم زدن امیرالمؤمنین(ع) با تازیانه در بازار برای نظارت بر صحت فرایندهای داد و ستد نام برد.

و یا از مثال‌های متأخر نیز می‌شود به اقدام چندی قبل سازمان رقابت کشور هلند اشاره کرد که شرکت سامسونگ را به دلیل گرانفروشی و  قیمت‌گذاری بیقاعده به پرداخت 47 میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

در بحث نگاه‌های فعلی اجرائیات کشور به مقوله نظارت بر بازار نیز مجددا حجاریان مرتکب خلاف‌گویی شده زیرا همچنان اثری از نظارت خاص بر بازار نیست و از همین روست که شاهد گرانی‌های بیقاعده و انفجار جرم گرانفروشی هستیم.

 https://mashghenow.com/?p=5700

 http://fna.ir/47jtc

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها