أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۷۳۰۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
در مذاکرات اخیر با عربستان خواستار روشن شدن وضعیت شهدای منا بودیم. زیرا تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نگرفته و ما شرمنده خانواده این شهدا هستیم.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب با اشاره به شعار موسم حج ابراهیمی امسال با عنوان، «خودسازی، انسجام، اقتدار اسلامی و دفاع از مسجد الاقصی»، اظهارداشت: نحوه میزبانی کشور میزبان از زائران بیت الله الحرام، نیازمند تحول است.

وی ادامه داد: خادمان عربستان باید همانند خادمان عراقی که به زائران اربعین حسینی با جان و دل خدمات خاص و رایگان ارایه می‌دهند، خدمت کنند. از این رو شیوه کشور میزبان با افزایش هزینه‌های این سفر معنوی روش و تصمیم صحیحی نیست و باید تجدید نظر کنند.

سفر حج پر از درس زندگی است
سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به بیانی از حضرت امام خمینی (ره) که سفر معنوی حج مملو از درس زندگی است، اشاره کرد و گفت: اگر این سفر در چارچوب خودش انجام شود درواقع حج، عبادت عمر محسوب می‌شود. زیرا ممکن است برای برخی تنها یکبار در طول عمر اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه رویکرد بعثه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حج از شعاری که عنوان شده مشخص است، اظهار داشت: تمامی اعمال حج، خودسازی است و معظم له در دیدار اخیر خود با دست اندرکاران حج امسال فرمودند «حج درس‌های بزرگی دارد و پوشش لباس ساده احرام، خود گویای بهترین ساده زیستی و درس یک رنگی است».

سه گام مهم در حج
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره خادمان فقید حج از گذشته تاکنون، خصوصا مرحوم آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نخستین گام در حج را «خودسازی» دانست و گفت: مسائل معنوی و تربیتی در حج مهم‌ترین موضوع در خودسازی است.

حجت الاسلام نواب از «انسجام» به عنوان دومین گام در سفر معنوی حج ابراهیمی یاد کرد و افزود: گام اول، فردی و گام دوم، اجتماعی است که می‌بایست انسجام، هماهنگی، همگرایی، وحدت، اتحاد و همبستگی با سایر مسلمانان داشته باشند.

نماینده، ولی فقیه در حج و زیارت همچنین از اقتدار به عنوان گام سوم و یکی از نشانه‌های وحدت و همبستگی یاد کرد و گفت: در این ارتباط، همبستگی بین امام و مامون با هم است. زیرا که مقام معظم رهبری به مردم عشق می‌ورزد و علاقه‌مند و مدافع واقعی حقوق مردم هستند و در مقابل مردم هم، فدایی هستند.

حجت الاسلام نواب با اشاره به ایجاد اختلافات، درگیری‌ها و جنگ تحمیلی که توسط دشمنان به نظام مقدس جمهوری اسلامی تحمیل شد، گفت: از دیگر توطئه‌های دشمنان ایجاد تحریم‌ها در سطح فلج کننده اتفاق افتاد که به واسطه اقتدار ملت ایران دشمنان ما نتوانستند پیروز شوند.

نماینده، ولی فقیه در حج و زیارت در ادامه سخنان خود به بیانات حضرت امام خمینی (ره) در کتاب صحیفه نور درباره حج اشاره کرد و افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بیان خود «از جمله وظایف در این اجتماع عظیم را دعوت مردم و جوامع اسلامی به وحدت کلمه و رفع اختلافات بین طبقات مسلمین که خطیبان و گویندگان و نویسندگان در این امر حیاتی اقدام و کوشش کنند تا در به وجود آوردن جبهه مستضعفین که با وحدت جبهه، وحدت کلمه و شعار لا اله الا الله از تحت اسارت قدرت‌های شیطانی و اجانب و استعمارگران و استثمارگران بیرون آیند و با اخوت اسلامی بر مشکلات غلبه کنند».

تاکید بر برگزاری مراسم برائت از مشرکین با حضور همه مسلمانان
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به برنامه‌های امسال بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ابراهیمی، برگزاری مراسم برائت از مشرکین را از جمله این برنامه‌ها برشمرد و از تمامی مسلمانان حاضر در مراسم حج امسال خواست با حضور گسترده خود مراسمی باشکوه‌تر از سال‌های قبل را رقم بزنند.

حجت الاسلام نواب ابرازامیدواری کرد: مراسم برائت از مشرکین سبب بیداری جهان اسلام شده تا به این حقیقت واقف شوند در مقابل کسانی که خون مسلمانان را می‌ریزند، ایستادگی کنند.

دفاع از مسجد الاقصی وظیفه هرانسان آزاداندیش و حد نهایی شعار امسال حج
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دفاع از مسجد الاقصی نه تنها وظیفه مسلمانان بلکه وظیفه هر انسان آزاداندیشی است، تصریح کرد: شاید آزاداندیشان حتی دین خاصی نداشته باشند، اما به مسائل، نگاه انسانی داشته و وظیفه آنان نیز دفاع از مسجد الاقصی است.

حجت الاسلام نواب با انتقاد از اینکه گروهی درصدد هستند با پشتوانه استکبار جهانی مردم را از خانه‌های خود بیرون کرده یا بر سر آنان خراب کنند، تصریح کرد: دفاع از مسجد الاقصی حد نهایی شعار امسال حج است.

عزیمت تمامی زائران حج کشور با پرواز‌های ایرانی
سرپرست حجاج ایرانی به هماهنگی‌های انجام گرفته درخصوص انتقال تمامی زائران حج امسال با پرواز‌های ایرانی به سرزمین وحی اشاره کرد و گفت: در صورت لزوم از دیگر شرکت‌های پروازی نیز برای عزیمت و بازگشت زائران حج ابراهیمی استفاده خواهد شد.

تاکید بر کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در وقت
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به دیدار اخیر کارگزاران حج با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و توصیه‌های ایشان، یادآورشد: معظم له در این دیدار از دست اندرکاران حج و زیارت خواستند که مدت زمان موسم حج تمتع را به کمترین میزان ممکن کاهش دهند.

حجت الاسلام نواب ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا با کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف وقت، مدت زمان حداکثری حضور زائران ایرانی در موسم حج ابراهیمی امسال را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین به افزایش هزینه‌های حج امسال به یکباره توسط عربستان اشاره کرد و گفت: کشور میزبان در اقدامی غیرمنطقی برخی هزینه‌ها از جمله مالیات بر ارزش افزوده را به یکباره از سه درصد به ۱۵ درصد افزایش داد.

عربستان هزینه‌های حج هر زائر را به ۴۲۰۰ دلار افزایش داد
حجت الاسلام نواب گفت: مسئولان حج عربستان علاوه بر افزایش بسیاری از خدمات برای زئران ایرانی، هزینه مشاعر را به هزار و ۱۶۰ دلار افزایش داده و در مجموع هزینه سفر هر زائر از حدود ۳۳۰۰ به ۴۲۰۰ دلار افزایش داده اند.

نماینده، ولی فقیه در حج و زیارت اظهار داشت: با توجه به افزایش چشم گیر هزینه خدمات توسط عربستان یا باید حج را همانند برخی کشور‌ها تعطیل می‌کردیم یا اینکه تمامی هزینه‌ها را از زائران اخذ می‌کردیم، اما با هماهنگی‌های لازم و با هدف رفاه حال این عزیزان بخشی از این هزینه‌ها از محل صرفه جویی ها، بخشی از محل تخفیفات و بخش کمی نیز با مشارکت زائران تامین شد.

حجت الاسلام نواب گفت: این نحوه اقدام عربستان اشتباه و نخستین باری است که انجام می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اقدام عربستان سبب ریزش زائران سفر معنوی حج تمتع خواهد شد، گفت: زائران حج شامل اقشار مختلف و متدین جامعه هستند و تمام کسانی که به حج اعزام می‌شوند، از اقشار مرفه نیستند.

به گفته وی، شیوه افزایش یکباره قیمت‌ها توسط عربستان صحیح نیست بلکه باید با ارائه خدمات بیشتر سبب گسترش سفر زائران به حج شود که افزایش این چنینی هزینه‌های سفر حج، موجب ایجاد مانع برای اعزام به این سفر معنوی خواهد بود.

لزوم اعزام عوامل حج همراه با کاروان‌ها
حجت الاسلام نواب در خصوص اعزام عوامل و دست اندرکاران حج به سرزمین وحی، توضیح داد: عوامل همراه زائران حج با توجه نیاز هر کاروان شامل مدیر، معاون، معین، معینه و روحانی همراه تعیین می‌شوند که این امر مستلزم برنامه ریزی خاصی برای ایجاد هماهنگی است و به نسبت کاهش میزان زائران اعزامی به حج، از تعداد عوامل و دست اندرکاران نیز کاسته شده است.

شرمنده خانواده شهدای منا هستیم، عربستان اقدامی نکرد
سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری‌های انجام گرفته در خصوص پرونده شهدای منا، تصریح کرد: در مذاکرات اخیر با عربستان خواستار روشن شدن وضعیت شهدای منا بودیم. زیرا تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نگرفته و ما شرمنده خانواده این شهدا هستیم.

زائران، سوغات خود را از داخل کشور تهیه کنند
سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه عدم خرید سوغات مانع خروج ارز از کشور و رونق بازار اقتصادی خواهد شد، گفت: زائران حج می‌توانند سوغات خود را از داخل کشور تهیه کنند. زیرا این امر علاوه بر عدم خروج ارز سبب اشتغالزایی نیز خواهد شد.

حجت الاسلام نواب اظهار داشت: زائران حج باید با استفاده بهینه از وقت و زمان موجود به دعا و نیایش پرداخته و وقت گران‌بهای خود را به بازارگردی اختصاص ندهند. زیرا ممکن است این سفر در طول عمر هر فرد فقط یکبار انجام گیرد.

وی ادامه داد: زائران حج سعی کنند سفر معنوی خود را به عبادت اختصاص دهند و سوغات خود را در داخل کشور تهیه کنند. زیرا این امر سفر را ارزانتر و سبب جلوگیری از اتلاف وقت معنوی آنان است.

برقراری حج عمره مستلزم برقراری روابط سیاسی
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به برخی اقدامات در خصوص برقرار شدن حج عمره توسط عربستان برای زائران و مشتاقان ایرانی خانه خدا و مدینه منوره گفت: با جدیت، پیگیر راه اندازی حج عمره هستیم، اما این مهم مستلزم برقراری رابطه سیاسی دو کشور است.

گفتنی است به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان امسال ۳۹ هزار و ۶۳۰ زائر هموطن از ۱۷ ایستگاه پروازی برای انجام مناسک حج راهی سرزمین وحی خواهند شد. همچنین زائران کشور اندونزی با اخذ ۱۰۰ هزار و ۵۱ نفر سهمیه برای مناسک حج امسال، به عنوان بالاترین تعداد سهمیه میان مسلمانان جهان بودند که با ورود اولین کاروان این کشور در قالب ۴۱۹ نفر، نخستین زائرانی هستند که وارد مدینه شدند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی از انتقال نخستین گروه از حجاج ایرانی از صبح یکشنبه از فرودگاه کرمان و سپس فرودگاه امام‌خمینی (ره) به سرزمین وحی در عربستان خبر داد و گفت: پرواز‌های حج امسال از ۱۷ مرکز (ایستگاه پروازی) انجام می‌شود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها