کد خبر: ۵۰۷۳۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
برای رئیس‌جمهوری که تصمیم گرفته است به پاستورنشینی قناعت نکند؛ مناطق زلزله‌زده یا آوار متروپل آبادان، جایگاه‌های عرضه سوخت یا میادین عرضه مایحتاج مردم، تفاوتی ندارد و در تمام این میدان‌ها با هدف کاستن از دشواری‌های مردم حاضر خواهد شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری ایرنا: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بعد از یک دوره پر فراز و نشیب اتفاق جدیدی به واسطه انتخاب مردم رخ داد که راه نجات کشور از این تصمیم گشوده شد، در تاریخ دولت‌های بعد از انقلاب، هیچ رئیس‌جمهوری به‌اندازه آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده و شرایط هنگام تحویل دولت آنقدر سخت بود که بسیاری از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در وضعیت بدی قرار داشت و بسیاری از چالش‌های اقتصادی مانند کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی و تورم بالا ماحصل هشت سال سیاست‌گذاری نادرست و ناکارآمدی بود، شرایط در زمان تحویل دولت آنقدر بد بود که مطابق اظهارنظر خود آیت‌الله رئیسی از همان اولین جلسه حضورش در دولت با وزرای روحانی بر سر پرداخت حقوق مردادماه بحث و چالش داشتند! این یعنی شروع کار جهادی در یک شرایط غیر عادی. در این اتمسفر، مهمترین چالش دولت سیزدهم در آغاز کار، اقتصاد و تامین معیشت مردم بود، اما در عین حال تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران، تفکیک پیشران‌های اقتصادی کشور از مذاکرات وین، پایان دادن به رانت ارزی و دیپلماسی بدیع و گسترده رابطه با همسایگان به کانون تمرکز دیپلماسی دولت سیزدهم تبدیل شد. مهم‌تر از همه این موارد شروع برای بازگشت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بود که دولت‌ گام های مهمی در این زمنیه برداشت؛  حالا در اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در گزارش عملکرد و گفت‌وگوهای تفصیلی متعدد با چهره‌ها به مرور این اتفاقات پرداخته‌ایم.

**دولت مردمی پایِ کار کشور

عنوان «دولت مردمی» که آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در زمان انتخابات ریاست جمهوری برای کمپین خود انتخاب کرد، پس از پیروزی در این انتخابات به افق حرکت دولتمردانش تبدیل شد؛ یکی از نمادهای عمل به این شعار انتخاباتی، حضور بی تکلف و صمیمی در میان مردم بوده و رئیس‌ جمهور در ۹ ماه گذشته در بحران‌های مختلف طبیعی و انسانی، چالش‌های اقتصادی و حتی مناسبت‌های فرهنگی این حضور بی‌تکلف را در قاب بازدیدهای سرزده نشان داده است. به طوری که دولت سیزدهم و به ویژه شخص رئیس جمهور در تمام برهه‌های حساسی که افکار عمومی مطالبه و یا انتظار حضور مسوولان دولتی را داشته در میدان این مطالبه حاضر بوده و این موضوع  اثرات آرامش‌بخش روانی داشته و قابل انکار نیست. 

این رویه در حالی به الگوی دولت تبدیل شده که تاکید صریح و ویژه رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار با اعضای هیات دولت هم بر این مهم بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز ششم شهریور ۱۴۰۰ در دیدار با دولتمردان فرمودند: «حـرف زدن بـا مـردم و مشکلات و راه‌حل‌هـا را بـا مـردم در میـان گذاشـتن هـم یکـی از جلوه‌های مردمی بودن اسـت. مسئله‌تان را با مردم مطـرح کنیـد. یک وقـت مشـکلی وجـود دارد، راه‌حلی [هم] وجـود دارد. البتـه سـعی کنید حرف زدن شـما موجب یأس مردم نشـود». 

**مقاطع حساس کشور و رئیس‌جمهور در میدان

دولت آیت‌الله رئیسی در حالی سکان هدایت کشور را در شهریور ۱۴۰۰ به صورت رسمی به دست گرفت که پاندمی کرونا روزانه جان بیش از ۵۰۰ ایرانی را می‌گرفت و صف‌های دارو بر دشواری شرایط می‌افزود. حضور آیت‌الله رئیسی در داروخانه ۲۹ فروردین و بررسی مشکلات مراجعان در تأمین داروهای مورد نیاز برای بیماری کرونا و صدور دستورهای لازم، آغاز ساماندهی سیستم توزیع دارو در کشور بود.

گزارش|دولتِ در میدان؛ از زلزله اندیکا تا متروپل آبادان

۴ آبان ۱۴۰۰ و در پی حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در کشور با هدف ایجاد آشوب روانی میان مردم، جایگاه‌های عرضه بنزین از کار افتاد و نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورد. حضور آیت‌الله رئیسی در تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت باهدف خنثی کردن توطئه حمله سایبری به سامانه‌ها و بازگرداندن آرامش روانی به مردم انجام شد.

گزارش|دولتِ در میدان؛ از زلزله اندیکا تا متروپل آبادان

سفر به مناطق سیل‌زده کرمان بلافاصله پس از بازگشت از سفر روسیه برای بررسی وضعیت امدادرسانی سیل زدگان، عزیمت معاون اول و وزیران بهداشت و نیرو به دستور رئیس جمهور در ساعات ابتدایی زلزله هرمزگان، بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از مناطق زلزله‌زده اندیکا، از جمله میدان‌های حوادث طبیعی بودند که دولتمردان در آن حضور یافتند.

گزارش|دولتِ در میدان؛ از زلزله اندیکا تا متروپل آبادان

محلات و مناطق حاشیه نشین و پرچالش تهران و شهرستان‌ها هم صحنه حضور سرزده و صمیمی رئیس جمهور بود که محله هرندی و شهرستان‌های غرب استان تهران و محله یوسف زاده مشهد نمونه ‌هایی از این بازدیدهاست. 

آیت‌الله رئیسی ۱۱ اسفند هم به صورت از پیش اعلام نشده از پارکینگ‌ها و خط تولید شرکت ایران خودرو بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل این شرکت تولیدی قرار گرفت.

اما ۲۳ اردیبهشت و پس از آغاز یکی از مهمترین برنامه های اقتصادی دولت یعنی اصلاح نظام پرداخت یارانه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، رئیس‌جمهور در یکی از میدان‌های اصلی عرضه مایحتاج مردم حاضر شد تا بی واسطه در جریان دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم از این اصلاح اقتصادی قرار گیرد.

**حضور پررنگ دولت در بحران آبادان و قدردانی رهبر انقلاب 

از نخستین ثانیه‌های فروریختن آوار متروپل دولتمردان از استاندار و فرماندار تا معاونان رئیس جمهور و وزرا تلاش کردند تا در کنار حادثه‌دیدگان باشند. احمد وحیدی وزیر کشور از بین مردانِ کابینه‌ آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان نخستین مسوول عالی‌رتبه، شبانه و به‌رغم هشدارهای هواشناسی مبنی بر عدم امنیت پرواز، وارد آبادان شد و ساعت سه بامداد سوم خرداد فرماندهی جلسه ستاد بحران را بر عهده گرفت.

او در مسجد قائم خیابان امیرکبیر آبادان که فریادها و ناله‌های دلخراش بازماندگان حادثه در آن طنین‌ انداز شده بود، مسوولیت و وظایف هر یک از نهادها را مشخص کرد و پدرانه و برادرانه به دلداری‌خانواده‌هایی برخاست که نگرانِ محبوسان‌ در آوار بودند و به آنان اطمینان داد که هم تا پیدا شدن آخرین نفر از عزیزانشان‌ تنها نخواهند ماند و کارها بی وقفه پیگیری می‌شود و هم وعده داد با مسببان فاسد این فاجعه در هر مقام و نهادی برخورد خواهد شد و دولت اجازه نمی‌دهد حقوق آنان تضییع شود.

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور هم صبح ششم خرداد ماه به آبادان رفت و از نزدیک در جریان رسیدگی به سانحه قرارگرفت. او در بازدید از حادثه متروپل بر چند محور مشخص تأکید کرد: «فساد گسترده در ساخت‌وساز برج‌های دوقلوی متروپل» و «پیچیدگی حادثه که قابل قیاس با حوادث مشابه نیست». معاون اول رئیس جمهور همچنین ضمن دلجویی از مصدومان حادثه قول داد که دولت با تمام توان در کنار خانواده‌های آسیب دیده حادثه متروپل است.

بامداد جمعه ۱۳ خرداد وقتی جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی با حضور رئیس جمهور در این استان تمام شد، به عادت مرسوم، هیأت همراه در پی بازگشت به تهران بودند که رئیس جمهور از تصمیم خود برای سفر به آبادان و ویرانه­‌های سازه متروپل خبر داد و به فاصله چند ساعت بعد در فرودگاه آبادان بود و صبح جمعه در میان آوارهای متروپل.

کسبه محله امیرکبیر (امیر آباد) آبادان که در روزهای گذشته‌ شاهد حضور شش روزه‌ وزیر کشور و برخی دیگر از مسوولان‌ دولتی در سطوح مختلف در این محل بودند، این بار همانند بسیاری از اهالی رسانه که با دیدن نخستین پیامک‌ها از حضور رئیس جمهور در آبادان غافلگیر شدند، شاهد حضور صبح جمعه‌ای بالاترین مقام اجرایی کشور در اطراف سازه‌های ریخته برج‌­های متروپل و همدردی با غم بی پایان آبادانی‌ها بودند که این اتفاق تسکین بزرگی بود. 

مردم حاضر در متروپل به رئیس جمهور گفتند که عامل این ویرانی فساد است گفتند که کارگران و اصناف اطراف، زندگی دشواری را می گذرانند یکی گفت که به داد مردم بی پناه آبادان برسید و از رئیسی شنید که برای گوش سپردن به این دردمندی‌ها و دادستانی از همین دادها کیلومترها راه را از آذربایجان‌ شرقی تا تهران‌ و از پایتخت‌ تا شهر مقاومت‌ را پیموده‌ و به آنجا رفته است. سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور هم ۱۶ خرداد در خیابان امیرکبیر (امیری) آبادان حاضر شد و از آخرین وضعیت آواربرداری حادثه متروپل آگاه شد.

شش شبانه روز تلاش صادقانه دولت و وزیر کشور در این حادثه در کلام رهبر انقلاب، شایسته ستایش شد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۴ خرداد در مراسم سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش‌های‌ رئیس جمهور و حضور وزیر کشور در کنار مردم آبادان فرمودند: این‌که انسان می‌بیند در قضیّه‌ آبادان یک وزیر سه چهار روز، شبانه‌روز بر سر آن کار می‌رود، خودش می‌ایستد، این خیلی کار مهمّی است؛ این‌ که رئیس‌جمهور محترم یا معاون او می‌روند با آسیب‌دیدگان قضیّه ملاقات می‌کنند، به آنها تسلّی می‌دهند، به دل‌های آنها آرامش می‌دهند، اینها خیلی با ارزش است؛ از اینها باید قدرشناسی بود. البتّه عاملان خرابکاری‌ها هم باید مجازات بشوند؛ هم در همین قضیّه‌ آبادان، هم در هر قضیّه‌ دیگری، آنهایی که عامل خرابکاری هستند، باید البتّه مجازات بشوند».

رمزگشایی از این تقدیر مصداقی رهبر انقلاب از وزیرِ در میدانِ دولت، علاوه بر آن‌که قطب‌نمایی برای نشان دادن راه و مهر تأییدی بر مسیر درست دولت در توجه به مردم و مشکلات و مطالبات و حقوق آنهاست، نشان می‌دهد در شرایطی که برای ناامید سازی مردم و به بن‌بست کشاندن کشور، میلیون‌ها دلار صرف می‌شود، دیدن و تقدیر از این میزان احساس مسوولیت، ضروری است و موجب تقویت پیوند و همدلی دولت و ملت می‌شود. در میدان بودن و کنارِ مردم ایستادن، سرلوحه تلاش‌های دولت‌مردان سیزدهم است و متروپل یکی از مهم ترین جلوه‌های آن بوده است. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها