أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۷۳۴۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
براساس آمارهای اعلام شده، سالانه حدود ۷ میلیون نفر در جهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اثر مصرف سیگار جان می‌سپارند که از این تعداد حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افرادی هستند که خود به صورت مداوم تنباکو مصرف می‌کنند و حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز در معرض دود سیگار دچار آسیب‌های سلامتی می‌شوند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، بررسی آمارها از میزان مصرف سیگار نشان می‌دهد که استفاده از سیگار توسط اقشار مختلف در جهان از شیوع بالایی برخوردار است این درحالیست که نه تنها مصرف سیگار عوارضی برای سلامتی افراد دارد بلکه «دخانیات» تهدیدی علیه محیط زیست نیز محسوب می‌شود. در همین راستا منصور براتی، معاون پژوهشی موسسه کادراس گفت: تنباکو معمولاً نخستین ماده‌ای‌ است که جوانان به مصرف آن روی می‌آورند.

به گفته براتی این در حالیست که طبق آمار سازمان ملل متحد از هر چهار دانش آموز ۱۳ تا ۱۵ ساله یک نفر در جهان تجربه مصرف سیگار را داشته و حتی اولین مصرف را پیش از ۱۰ سالگی انجام داده است. 

وی با بیان اینکه پسران نسبت به دختران گرایش بیشتری به مصرف تنباکو دارند اظهار کرد: البته این امر در مورد قاره آمریکا و اروپا صادق نیست و در این دو قاره میزان مصرف تنباکو میان پسران و دختران تقریباً برابر است. 

 

از هر ۱۰ دختر ۱۳ تا ۱۵ ساله در جهان یک نفر تنباکو مصرف می‌کند

 

معاون پژوهشی موسسه کادراس ادامه داد: از هر ۱۰ دختر ۱۳ تا ۱۵ ساله در جهان یک نفر تنباکو مصرف می‌کند و این نرخ برای پسران در سطح جهان به یک نفر از هر ۷ نفر می‌رسد.

براتی تاکید کرد: قاره اروپا بیشترین میزان مصرف تنباکو میان نوجوانان را به خود اختصاص داده و آسیا و آفریقا در قعر جدول قرار دارند، اما این روند در حال تغییر کردن است، زیرا میزان مصرف تنباکو در کشورهای اروپایی رو به کاهش است.

 

کم‌درآمدها بیشتر از پردرآمدها تنباکو مصرف می‌کنند 

مرگ سالانه حدود ۷ میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار و یا دود آن

 

وی با اشاره به اینکه امروزه میزان مصرف دخانیات نیز در گروه‌های کم درآمد، بیشتر از گروه‌های پردرآمد است همچنین گفت: سالانه حدود ۷ میلیون نفر از جمعیت جهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افرادی هستند که خود به صورت مداوم تنباکو مصرف می‌کنند و حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز افرادی هستند که در معرض دود سیگار بوده و بر اثر آن دچار آسیب‌های سلامتی می‌شوند.

آمارهایی از آسیب‌های مصرف سیگار علیه محیط زیست

معاون پژوهشی موسسه کادراس در ادامه اظهار کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، تا کنون ۶۰۰ میلیون اصله درخت برای تولید سیگار در سراسر جهان قطع شده است. همچنین مصرف سیگار در سطح جهان تاکنون باعث انتشار ۸۴ میلیون تن گاز دی اکسید کربن در هوا شده و در گرمایش زمین تأثیر بسزایی داشته و دارد. این در حالیست که تاکنون ۲۲ میلیارد لیتر آب در سراسر جهان صرف فرایند تولید سیگار شده است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها