يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۷۳۶۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
کارشناس امور مالیاتی:
کارشناس امور مالیاتی با تاکید بر ایجاد عدالت اجتماعی، گفت: مالیات درآمد پایداری است که بدون خلق نقدینگی موجب ایجاد اشتغال و حرکت تولید و اقتصاد در مسیر صحیح خود می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، سیاوش غیبی‌پور کارشناس امور مالیات در گفت‌وگویی اظهار کرد: مالیات یک درآمد پایدار است، بدون اینکه نقدینگی خلق کند و وقتی فشار به نقدینگی وارد نشود اقتصاد و تولید هر دو در مسیر صحیح خود حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: به هر میزان مالیات اخذ و ثروت توزیع شود سبب می‌شود زیرساختهای فنی، عمرانی و اجتماعی که کالاهای عمومی هستند بنا گذاشته و عدالت اجتماعی برای شهروندان بیشتر ایجاد شود.
 


 

غیبی‌پور با بیان اینکه اگر سیستم مالیاتی ناکارآمد باشد افراد ثروتمند ثروتمندتر شده، مالیات کمتری می‌پردازند گفت: اقشار متوسط و ضعیف با چنین رویه ای از امکانات بی‌نصیب می‌مانند که ابزار مالیات آن را عادلانه می‌کند و هر کسی ثروت بیشتری دارد مالیات بیشتری می‌دهد و این مالیات بیشتر به سفره عموم مردم بازمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا درآمد بیشتر مساوی با مالیات بیشتر نیست، اظهار کرد: باید گفت ساختارها ناکارآمد است و این ساختارها قبلا در درون و بیرون ساختار مالیاتی شکل گرفته، همچنین اطلاعات کافی از طریق سیستم‌های هوشمند در اختیار نیست که درآمد شخص سنجش و براساس آن مالیات به خزانه کشور برگردد، بخشی هم که اخذ می‌شود اجرای آن در بازار سخت بوده چرا که دید عموم این است که شخصی که تراکنش کارتخوانش بیشتر است باید مالیات بیشتری ‌دهد.
 


کارشناس اقتصاد با بیان اینکه بخشنامه‌های خامی صادر می‌شود که بستر مالیات را از مسیر مناسب خود خارج می‌کند، خاطرنشان کرد: بخشنامه‌های خامی از سوی سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود که موجب سردرگمی می‌شود چون با افکار عمومی، اصناف و سندیکای کسبه، اتاق ایران و اتاق اصناف ناهماهنگ بوده که در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی و ایجاد آمادگی قبلی است و باید شرایط تورمی، افکار عمومی و ... سنجیده شود،  راه درست این است که از یک سال قبل اعلام شود که مثلا کارتخوان‌ها مبنای توافق یا مبنای اظهارنامه مالیاتی قرار می‌گیرد تا پذیرش و آمادگی عمومی به وجود بیاید. 

وی تصریح کرد: در همه کشورها فرار مالیاتی یک جرم و وصول آن یک خدمت به کشور است و اگر قرار باشد عدالت، امکانات و زیرساخت خوب داشته باشیم باید مالیات پرداخت شود چون نفت و منابع دولت تمام می‌شود اما اگر قوانین مالیاتی رعایت شود با مالیات می‌توان امور کشور را اداره کرد. 

همچنین این کارشناس امور مالیاتی در ادامه نیز به این موضوع اشاره کرد که اشتغال در دو بستر رقابت سالم و وجود تسهیلات بانکی شکل می‌گیرد و بازار باید شرایط رقابت داشته باشد و منابع عادلانه به سمت توسعه نیز روانه شود.

سیاوش غیبی‌پور یادآور شد: وقتی مالیات داده شود بسیاری از فعالیت‌های زیرزمینی شکل نمی‌گیرد و فعالیت‌ها شناسنامه‌دار می‌شود که در این صورت هم سهم دولت پرداخت شده و هم اشتغال ایجاد می‌شود اما اگر اقتصاد به سمت زیرزمینی و دلالی پیش برود تولید ایجاد نشده و شغل پایدار نیز به وجود نمی‌آید و فرار مالیاتی شکل می‌گیرد که در بستر فرار مالیاتی نیز رقابت‌ها سالم نیست و از نوع تبانی، دور زدن قانون و ... است، بنابراین ابتدا باید تولید تقویت شده تا اشتغال ایجاد شود و هزینه‌های اجتماعی از قبیل آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد و ... نیز کاهش یابد.



وی اضافه کرد: در کشور دو مبنای رشد داریم یکی رشد با درآمدهای نفتی و دیگری رشد بدون درآمدهای نفتی، یکی از دلایل اینکه طی چند سل اخیر رشد بالای 5 درصد اقتصادی را داشته اما آنچنان تاثیری روی سفره مردم نمی‌گذارد درآمدهای نفتی است چون این درآمد به صورت عادلانه بین عموم مردم بازتوزیع نمی‌شود و درآمدهای این‌چنینی اشتهای مصرف‌گرایی در مردم ایجاد کرده و تولید انجام نمی‌شود تا درآمد حاصل از آن بین مردم توزیع شود، به عنوان مثال رشدی که در گردشگری ایجاد می‌شود به سفره مردم وارد می‌شود چون تولید صورت گرفته اما درآمدهای نفتی سبب می‌شود زندگی افراد براساس سبک زندگی غربی شکل گیرد و وقتی توزیع درآمدها نیست، نظام مالی خانوار بهم  می‌ریزد اما اگر در کنار اینگونه درآمدها کشاورزی، صنعت و خدمات نیز رشد پیدا می‌کرد اثر آن روی به کارگیری نیروهای فنی دانشگاهی مشخص می‌شود و در نهایت منفعت آن به مردم می‌رسد.

این کارشناس اقتصادی در پایان اشاره کرد: اگر فقط درآمدهای دولت ذخیره شود، چون زیرساخت لازم وجود ندارد به تنهایی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد و فقط رفاه نسبی به وجود آمده و نوساناتی در تقاضای مالیاتی ایجاد می‌شود که در چند سال اخیر آن را تجربه کردیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها