يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۷۵۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۴     ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
به بهانه اکران "بدون قرار قبلی"
سید محمدمهدی موسوی

پایگاه 598: چند روزی است که فیلم"بدون قرار قبلی" به کارگردانی بهروز شعیبی، نوشته فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی در سینماهای سراسر کشور به روی پرده رفته است.

در این فیلم که بازیگران مطرحی همچون پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر در کنار چهره های کمتر شناخته شده ای چون امین میری، محمد کیانی، عارفان ابراهیمی و رضا صابری به ایفای نقش پرداخته اند، موضوع مهمی چون بازگشت به هویت و اصالت با رویکرد و نگاه انسانی و دینی مورد توجه سازندگان قرار گرفته است.

فیلمی که به تعبیر زیبا و ظریف مجید مجیدی، "بدون هرگونه انتظاری با مخاطب خود سه قرار مهم می گذارد. قرار اول مواجه شدن با کرامت والای امام رضا(ع) است، دیگری جلوه‌گری هنر سینما در پرداخت به قرار اول و قرار سوم نیز، تماشای تنیده شدن این دو قرار زیبا، بر روی پرده نقره‌ای است".

در شرایطی که فیلمی کثیف و ضدایرانی و ضد دینی با عنوان" عنکبوت مقدس" از سوی غرب و غرب پرستان و شیطان صفتان مورد توجه قرار گرفته و بر روی آن مانور رسانه ای گسترده می دهند، اکران فیلم شریف و انسانی "بدون قرار قبلی" حرکت هوشمندانه ای است برای پاسخ به رذالت عده ای به ظاهر هنرمند که کمپانی های قدرتمند تولید فیلم از آن ها حمایت می کنند.

این فیلم البته در چهلمین جشنواره فیلم فجر، کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در رشته بهترین صدابرداری، صداگذاری، فیلمبرداری، فیلمنامه و بهترین کارگردانی بود که البته توانست سیمرغ جایزه بهترین صداگذاری و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت نماید، ضمن آن که چندی بعد نیز، برگزیده جایزه ققنوس سینمای انقلاب شد.

به تعبیر بسیاری از کارشناسان و منتقدین، فیلم "بدون قرار قبلی" با وجود برخی ضعف های جزیی به خصوص در امر تدوین و ریتم کلی اثر، ضمن پرهیز از هرگونه شعارزدگی، مأموریت انتقال حال خوب به مخاطب را در هنر هفتم وطنی به درستی انجام داده و از این حیث فیلمی به شمار می رود که به طور کلی هم در بُعد فرم و هم به خصوص بُعد محتوا توانسته نمره قابل قبول و خوبی را دریافت نماید.

بهروز شعیبی در گفت‌وگویی درباره مضمون اصلی این فیلم بیان داشته است: "این فیلم با مضمون بازگشت به ریشه‌ها، بازگشت به روابط انسانی و خویشتن و تامل در زندگی است. در واقع این فیلم می‌خواهد بگوید که گاهی باید بدون قرار قبلی کمی توقف کرده و با خود خلوت کرد. "

کار خوب و شایسته ای که در همین روزهای پس از اکران این اثر تماشایی صورت گرفته و می تواند به تجربه ای شیرین در گستره هنر هفتم تبدیل شود، ایجاد کمپین‌های مردمی برای دیده شدن بهتر این فیلم در جامعه است، به خصوص این که این مهم با چاشنی فعالیت اثرگذار در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز همراه شده و ان شاءالله همه این عوامل، زمینه ای شود تا خانواده ها در فضای نه چندان امیدوارکننده سینمای وطنی بتوانند به تماشای اثری ارزشمند و بامحتوای مناسب بنشینند که رویکرد آن دعوت به خویشتن و تأکید بر بازگشت به اصالت های ایرانی و اسلامی است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها