أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۷۷۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۰۲ تير ۱۴۰۱
زمین لرزه6/1 ریشتری شرق افغانستان در حالی بیش از هزار کشته و بیش از هزار و 500 زخمی در پی داشته است که احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

به گزارش پایگاه 598، زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی 6/1 ریشتر در مناطق شرقی افغانستان در حدود 43کیلومتری«خوست» به وقوع پیوست.

به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، این زمین‌لرزه در عمق 31.6مایلی (حدود 50کیلومتری) زمین رخ داد.

«شرف‌الدین مسلم» معاون وزارت دولت طالبان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در یک نشست خبری اعلام کرد که تلفات زلزله سه‌شنبه شب در شرق افغانستان به بیش از هزار کشته و هزار  و 500 زخمی افزایش یافته است.

مقامات محلی به خبرگزاری دولتی «باختر» گفتند که اگر دولت مرکزی کمک‌های اضطراری ارائه نکند، احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

«عبدالواحد ریان» رئیس‌خبرگزاری باختر نیز در توئیتی از شتافتن نیروی هوایی، آمبولانس، تیم‌های نجات، نیروهای امنیتی و مردم محلی برای کمک به افراد زیر آوار مانده خبر داد.

منابع محلی می‌گویند که خسارات ناشی از این زلزله ویرانگر در مناطق دورافتاده و فقیرنشین به‌طور ویژه شدیدتر بوده است و خانه‌های گلی مردم ویران شده است و در برخی مناطق نیز خانه‌های مردم در حاشیه کو‌ه‌ها بر اثر ریزش کوه تخریب شده است.

«عبدالغنی برادر» رئیس‌کمیسیون رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان نیز در جلسه‌ای فوری به ادارات ذی‌ربط دستور داد نهادهای ذی‌ربط با استفاده از تمامی امکانات هرچه زودتر به کمک آسیب‌دیدگان بشتابند.

هیئت فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر در افغانستان با تأکید بر لزوم کمک‌های فوری به زلزله‌زدگان اعلام کرد که این کشور علاوه‌بر زلزله شامگاه سه شنبه از اثرات چندین دهه درگیری، خشکسالی شدید، اثرات سایر بلایای اقلیمی، مشکلات شدید اقتصادی، سیستم بهداشتی آسیب‌دیده خسارت‌دیده است و سریع‌ترین و مؤثرترین راه کمک به مردم افغانستان را حمایت از سازمان‌ها و نهادهای کمک‌رسان محلی دانست.

«رامز الاکبروف» معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان نیز در توئیتی نوشت که دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل و هیئت نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در حال بررسی نیازها برای رسید‌گی به آسیب‌دیدگان زلزله افغانستان هستند.

«هبت‌اله آخوندزاده» رهبر طالبان نیز در پیامی از جامعه جهانی، مؤسسات خیریه و تمامی سازمان‌های بشردوستانه خواست در این فاجعه بزرگ به مردم افغانستان کمک کنند و از هیچ تلاشی برای کمک هرچه بیشتر به آسیب‌دیدگان دریغ نکنند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با ابراز مراتب تأسف و‌اندوه دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به ملت دوست و برادر افغانستان، از آمادگی برای هرگونه کمک به زلزله‌زدگان خبر داد.

ارسال 2 هواپیما حامل کمک‌های اولیه از ایران به مناطق زلزله زده افغانستان
نماینده کشورمان در امور افغانستان گفت که ایران مانند همیشه در کنار افغان‌ها بوده و آمادگی کمک به مصدومان را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پی وقوع زلزله در افغانستان که منجر به جان باختن شمار زیادی از مردم این کشور شد، «حسن کاظمی قمی»، نماینده ویژه ایران برای مردم افغانستان در تویئتی ضمن تسلیت جان باختن عده زیادی در زلزله افغانستان نوشت: ایران مانند همیشه در کنار مردم افغانستان است و آمادگی کمک به مصدومان را دارد.

در همین حا، سفارت ایران در کابل اعلام کرد که به دنبال زلزله در مناطق جنوبی افغانستان دو هواپیما حامل کمک‌های اولیه به این مناطق ارسال شده است.

هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز از آمادگی کامل جهت امدادرسانی، ارائه کمک‌های بهداشتی و درمانی و پشتیبانی از عملیات امدادرسانی به شهروندان افغانستانی خبر داد.تیم‌های جست‌وجو و نجات، درمان اضطراری، نیروهای امدادی، داوطلبان و کادر درمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل به سر می‌برند تا در صورت درخواست کمک، نیروهای جمعیت هلال احمر به محل سانحه اعزام شوند.

سیل در افغانستان ۱۰ کشته بر جای گذشت

خبر دیگر از افغانستان اینکه، به دنبال وقوع سیل در این کشور، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۵۰۰ منزل مسکونی ویران شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری صدای افغان، نماینده حکومت در امور رسیدگی به حوادث گفت: سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر در ۸ ولایت، ۱۰ کشته  و ۲ زخمی بر جای گذاشت و ۵۰۰ منزل مسکونی و ده‌ها کیلومتر خیابان تخریب شده است.

مولوی شرف‌الدین مسلم افزود: همچنین محصولات زراعی سه هزار و 500 هکتار زمین زراعی از بین رفته و هزار راس دام نیز تلف شده است.

مسئولان محلی در تخار نیز می‌گویند که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب در شش شهرستان، ده‌ها منزل مسکونی و صدها هکتار زمین زراعی از بین رفته و خانواده‌های متضرر خواستار کمک فوری هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها