يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۷۹۴۰
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۰۵ تير ۱۴۰۱
چگونه از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم؟
وبا یک عفونت حاد اسهالی است که در اثر خوردن و نوشیدن غذا یا آب‌آلوده به نوعی باکتری ایجاد می‌شود اما با رعایت برخی نکات بهداشتی به راحتی قابل پیشگیری است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، وبا یک عفونت حاد اسهالی است که در اثر خوردن و نوشیدن غذا یا آب‌آلوده به نوعی باکتری به نام "ویبریو کلرا" ایجاد می شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می‌شود که هر سال 1.3  تا 4 میلیون مورد وبا و 21 هزار تا  تا 143 هزار مرگ و میر ناشی از این عفونت در سراسر جهان گزارش می‌شود.

وبا می‌تواند باعث اسهال آبکی حاد همراه با کم‌آبی شدید شود. حدود 12 ساعت تا 5 روز طول می‌کشد تا فرد پس از مصرف غذا یا آب آلوده علائم را نشان دهد.

علائم وبا چیست؟

بسیاری از افراد آلوده به باکتری عامل وبا، هیچ علامتی ندارند، اگرچه این باکتری به مدت یک تا 10 روز پس از عفونت در مدفوع آنها وجود دارد. این بدان معنی است که باکتری‌ها به محیط باز می‌گردند و می‌توانند افراد دیگر را آلوده کنند.

در میان افراد دارای علائم، اکثریت علائم خفیف یا متوسط دارند، اما تعداد کمی دچار اسهال آبکی حاد همراه با کم آبی شدید می‌شوند. اولین شکایت بیمار احساس پری و صدای شکم است و سپس اسهال آبکی شبیه به آب برنج دیده می‌شود.

وبا کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورت عدم درمان می‌تواند ظرف چند ساعت باعث مرگ بیمار شود.

شدت بیماری به تعداد میکروب‌های خورده شده، نقص ایمنی اکتسابی، حاملگی، عدم شیردهی با شیر مادر و به دنبال آن عدم انتقال ایمنی از مادر به کودک بر علیه وبا، نقصان تولید اسید معده به خاطر بیماری‌های گوارشی و سوء تغذیه، بستگی دارد.

چگونه از ابتلا به وبا پیشگیری کنیم؟

وبا اغلب قابل پیش‌بینی و پیشگیری است. بهترین راه پیشگیری از بیماری وبا، بهبود دسترسی به آب تمیز و دفع مناسب فاضلاب و واکسیناسیون علیه وبا است.

روش پیشگیری از بیماری، داشتن رفتارهای بهداشتی شامل شستن دست‌ها با صابون بعد از اجابت مزاج و قبل از دست زدن به غذا یا خوردن غذا و همچنین تهیه و نگهداری ایمن غذا است.

شست‌وشوی میوه‌ها و سبزیجات اهمیت بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد بنابراین توصیه می‌شود پیش از خوردن سبزی، آنها را ابتدا با آب سالم شست‌وشو دهید؛ سپس به ازای هر یک لیتر آب، سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی اضافه و پس از چند دقیقه بعد آب‌کشی کنید.

جوشاندن یک دقیقه‌ای آبی که از سلامتش اطمینان ندارید نیز می‌تواند از ابتلا به وبا پیشگیری کند.

درمان وبا

وبا به راحتی قابل درمان است و اکثر بیماران را می‌توان از طریق تجویز سریع محلول آب‌رسانی خوراکی (ORS) با موفقیت درمان کرد. بیماران دچار کم‌آبی شدید در معرض خطر شوک هستند و نیاز به تجویز سریع مایعات داخل وریدی دارند. همچنین به این بیماران آنتی‌بیوتیک‌های مناسب برای کاهش مدت اسهال، کاهش حجم مایعات مورد نیاز و کاهش مقدار و مدت دفع ویبریوکلرا در مدفوع داده می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها