يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۸۵۱۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۴     ۱۱ تير ۱۴۰۱
افزایش قیمت انرژی، تورم منطقه یورو را به رکورد تاریخی جدیدی رساند؛
تورم منطقه یورو ماه گذشته میلادی (ژوئن) رکورد جدیدی را ثبت کرد. اکنون نزدیک به نیمی از کشورهای حوزه یورو به تورم ۲ رقمی رسیده‌اند. فرانسه و اسپانیا در ماه ژوئن رکوردهای تورمی جدیدی را تجربه کردند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، تورم منطقه یورو ماه گذشته میلادی (ژوئن) رکورد جدیدی را ثبت کرد. اکنون نزدیک به نیمی از کشورهای حوزه یورو به تورم ۲ رقمی رسیده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، قیمت انرژی که به واسطه پیامدهای جنگ در اوکراین و درگیری اقتصادی میان روسیه و اروپای غربی به ارقام بی‌سابقه‌ای رسیده است، نرخ تورم را در کشورهایی که از واحد پول رایج اروپا یعنی یورو استفاده می‌کنند به 8.6‌درصد در ماه ژوئن رساند. آژانس آمار اتحادیه اروپایی اعلام کرد که نزدیک به نیمی از 19 کشور منطقه یورو به تورم ۲ رقمی رسیده‌اند.  اکثر کشور‌های اروپایی از سوخت‌های فسیلی برای اداره اقتصاد و گرم کردن خانه‌های خود استفاده می‌کنند و همین امر سبب وابستگی شدید آنها به روسیه است. از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه (اسفند سال گذشته)، صادرات انرژی از سمت روسیه به اروپا بیش از 50 درصد کاهش یافته و همین امر قیمت‌ها را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده است.
 
بانک مرکزی اروپا که متعهد شده است با افزایش قیمت‌ها مقابله کند، قرار است اواخر ماه جاری میلادی برای اعلام افزایش نرخ بهره تشکیل جلسه دهد. بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است نرخ بهره در ماه سپتامبر دوباره افزایش خواهد یافت، این به این معنی است که نرخ بهره ممکن است در سال جاری به محدوده مثبت بازگردد؛ لازم به ذکر است بانک مرکزی اروپا از سال 2014 نرخ‌های بهره را در محدوده منفی نگه داشته است. از آنجا که کشورهای منطقه یورو اقتصادهای متفاوتی دارند، وضعیت در هر کدام متفاوت است. در حالی که تورم در آلمان و هلند طی ماه ژوئن اندکی کاهش یافت، اسپانیا رکورد جدیدی را ثبت کرد و برای نخستین‌بار از سال 1985 تورم در این کشور ۲رقمی شد.
 
تورم، انتقام پوتین را گرفت!
 
فرانسه و اسپانیا رکوردداران تورم!
فرانسه و اسپانیا در ماه ژوئن رکوردهای تورمی جدیدی را تجربه کردند؛ موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی (اینسی) فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد افزایش شدید بهای انرژی و غذا رشد قیمت مصرف‌کننده در فرانسه را در ماه ژوئن به 6.5 درصد افزایش داد. قیمت مصرف‌کننده در ماه قبل از آن (مه) 5.8 درصد بود. در اسپانیا نیز تورم برای نخستین‌بار از سال 1985 از آستانه 10 درصد گذشت.
 
افزایش تورم در فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، توجیه بیشتری را برای بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره ایجاد کرده است. این طرح برای نخستین‌بار در بیش از یک دهه گذشته، از ماه بعد اجرایی می‌شود. بعد از افزایش نرخ تورم به بیش از 10 درصد در اسپانیا، آمار جدید در فرانسه خواسته مقامات منطقه را برای در نظر گرفتن  افزایش بیش از ۲۵ درصدی نرخ پایه به خود جلب کرده است. در حالی که تورم در آلمان آنطور که انتظار می‌رفت در ماه جاری قوی نبود، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفته تمرکز اصلی بر آمار تورم بقیه ۱۹ کشور عضو منطقه یورو خواهد بود.
 
فرانسه در مهار تورم در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی تا حدی موفق بوده  و دولت این کشور ۲۵ میلیارد یورو برای محدود کردن افزایش هزینه‌های انرژی هزینه کرده است. اما با توجه به اینکه مکرون در انتخابات اخیر  این کشور اکثریت پارلمان را از دست داد، تحت فشار قرار گرفته تا اقدامات بیشتری انجام دهد. هفته آینده دولت او قصد دارد بودجه بازنگری شده سال ۲۰۲۲ را ارائه دهد که شامل ۲۵ میلیارد یوروی دیگر برای تمدید اقدامات موجود و طرح‌های جدید از جمله در زمینه افزایش حقوق بازنشستگی است. با این وجود در فرانسه تورم تاکنون باعث کاهش اعتماد و تشدید فشارهای اقتصادی شده است. این در حالی است که آمار جداگانه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد هزینه مصرف‌کننده در ماه مه در مقایسه با آوریل 0.7 درصد افزایش یافته است.
 
آلمانی‌ها نگران افزایش قیمت انرژی
نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد با توجه به کاهش عرضه گاز از روسیه در نتیجه جنگ اوکراین، اکثر شهروندان آلمانی نگران افزایش چشمگیر قیمت گاز و برق در کشورشان هستند. کاهش عرضه گاز از روسیه متعاقب جنگ اوکراین منجر به افزایش هزینه‌های انرژی در آلمان شده و بسیاری از مقامات این کشور را نگران کرده است.
 
«رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان اخیرا اعلام کرده نگران است عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله گاز «نورد استریم یک» در دریای بالتیک به طور کامل متوقف شود. این مقام آلمانی در سخنانی اعلام کرد: از 11 جولای خطر توقف کامل «نورد استریم یک» وجود دارد. به همین دلیل است که این مساله در زمستان می‌تواند واقعا مشکل‌ساز باشد. وی در عین حال گفت تامین گاز در تابستان تضمین شده است. روسیه پیش از این به دلیل مشکلات فنی، تحویل گاز از طریق «نورد استریم یک» را بشدت کاهش داده است.
 
بر اساس بررسی موسسه تحقیقات اقتصاد کلان و چرخه تجاری (IMK) بنیاد هانس بوکلر که نزدیک به اتحادیه کارگری است و در روز چهارشنبه منتشر شد، بیش از نیمی از آلمانی‌هایی که درآمد کمتری دارند به دلیل تورم بالا، می‌خواهند غذای کمتری بخرند. بر این اساس حدود 52 درصد از نیروی کار با درآمد نسبتا پایین خانوار که تا 2000 یورو خالص در ماه است، احساس می‌کنند به دلیل افزایش قیمت‌ها، بویژه انرژی، مجبور به کاهش مصرف مواد غذایی هستند. در میان آنها، حدود 18 درصد حتی خواهان کاهش قابل توجه مصرف غذا، نوشیدنی، محصولات تنباکو و موارد مشابه هستند. بر این اساس 63 درصد نیز اعلام کرده‌اند به دلیل تورم خواهان کاهش خرید پوشاک و کفش هستند که 28 درصد به طور واضح این اقدام را در پیش گرفته‌اند.
 
به نوشته روزنامه هندلزبلات آلمان، نتایج جدیدترین نظرسنجی موسسه یوگو هم نشان می‌دهد 71 درصد از مردم آلمان از نظر مالی نگران افزایش قیمت گاز و برق هستند. فقط 26 درصد در این باره ابراز نگرانی نکردند. 4درصد هیچ اطلاعاتی ارائه نکردند. این نظرسنجی بین 2586 نفر از شهروندان در پنجشنبه گذشته انجام شد.
قیمت انرژی در آلمان چند ماه است بشدت در حال افزایش است که تا حدی به دلیل جنگ در اوکراین و ناامنی‌های ایجاد شده مرتبط با آن در عرضه گاز و نفت است. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، قیمت انرژی در ژوئن 38 درصد گران‌تر از ماه مشابه سال گذشته بود. انرژی یکی از محرک‌های اصلی تورم در این کشور است.
 
هشدار بانک مرکزی انگلیس نسبت به وقوع بحران اقتصادی
رئیس بانک مرکزی بریتانیا هشدار داد که در بحبوحه بحران انرژی، تورم بالا بر بریتانیا بیش از هر کشور بزرگ دیگری تأثیر منفی خواهد گذاشت. اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت احتمال می‌رود اقتصاد بریتانیا در نتیجه شوک قیمت انرژی که تمام اقتصادهای اروپایی با آن مواجه شده‌اند، زودتر از دیگر کشورها ضعیف شود. وی افزود: مشکل در بریتانیا به دلیل میراث ساختاری به جا مانده از همه‌گیری کرونا در بازار کار تشدید شده است به طوری که شرکت‌ها از کمبود کارگر رنج می‌برند.
 
رئیس بانک مرکزی بریتانیا چهارشنبه گذشته در کنفرانس بانک مرکزی اروپا در سینترای پرتغال، گفت: متأسفانه اواخر امسال افزایش دیگری در نرخ تورم در بریتانیا رخ خواهد داد و من فکر می‌کنم احتمال دارد که اقتصاد انگلیس زودتر و شدیدتر از سایر کشورها ضعیف شود. در همین رابطه گاردین گزارش داد انگلیس در چارچوب یک طرح اضطراری، قصد دارد در صورتی که طی ماه‌های آینده با کمبود گاز مواجه شود، عرضه گاز به اروپا را قطع کند. روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که اگر انگلیس در ماه‌های آینده با کمبود شدید گاز مواجه شود، ممکن است این کشور تامین گاز اروپا را متوقف کند. این روزنامه گزارش داد که شبکه ملی گاز انگلیس می‌تواند خطوط لوله گاز به هلند و بلژیک را تحت تدابیر اضطراری قطع کند، زیرا عملیات نظامی روسیه در اوکراین بر عرضه انرژی جهانی فشار وارد می‌کند.
 
در این زمینه، روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز هم گزارش داد بستن خطوط لوله بخشی از یک طرح 4 مرحله‌ای است که شامل قطع عرضه گاز به کاربران بزرگ صنعتی و درخواست از مصرف‌کنندگان برای کاهش مصرف خانگی است. از ماه مارس گذشته ۲ خط لوله دریایی، گاز انگلیس را به بلژیک و هلند متصل کردند که با بالاترین ظرفیت فعالیت و ۷۵ میلیون مترمکعب گاز را در روز به قاره سبز منتقل می‌کنند. لندن در فصل تابستان که تقاضا برای گاز کمتر است و به دلیل نداشتن ظرفیت ذخیره گاز، اضافه گاز وارداتی خود بویژه گاز مایع را به اروپا صادر می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها