يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۹۲۶۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۲۱ تير ۱۴۰۱
قیمت برق در آلمان و فرانسه به ترتیب ۷ و ۸ برابر قیمت دریافتی از پرمصرف‌ترین مشترکان برق خانگی در ایران و ۱۰۰ و ۱۱۳ برابر قیمت متوسط دریافتی از مشترکان خانگی در ایران است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از مشرق، با افزایش قیمت گازطبیعی در اروپا، قیمت برق در قاره سبز رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

طبق اعلام فایننشال تایمز، برق آلمان برای تحویل در سال آینده میلادی که شاخص قیمت برق اروپا را تعیین می‌کند، ۳۲۵ یورو (۳۳۴ دلار) در هر مگاوات ساعت معامله شد و رکورد ماه دسامبر را پشت سر گذاشت. شاخص قیمت برق اروپا در همین ماه در سال گذشته میلادی برابر با ۸۱ یورو (۸۳ دلار) در هر مگاوات ساعت بود. قیمت برق در فرانسه از آغاز سال جاری میلادی دو برابر شده و به ۳۶۶ یورو (۳۷۷ دلار) در هر مگاوات ساعت رسیده است.

در کشورهای اروپایی، یارانه‌ای روی مصرف برق پرداخت نمی‌شود و قیمت برق تابعی از قیمت تمام شده تولید، انتقال و توزیع آن به همراه در نظر گرفتن سودی متعارف برای تولیدکنندگان و شرکت‌های فعال در زمینه توزیع برق است.

اما در ایران، مصرف برق با یارانه دولتی همراه است. بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹، در این سال ۱۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه پنهان در مصرف برق کشور پرداخت شده است. قیمت تمام شده تولید برق در ایران، بدون احتساب هزینه سوخت، هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان است. از هر مترمکعب گاز حدود ۳ کیلووات ساعت برق در کشور تولید شده و وارد شبکه مصارف مختلف اعم از صنعتی، تجاری و خانگی می شود. اگر بهای صادراتی هر مترمکعب گاز در منطقه را بر اساس آمار سال ۹۹ حدود ۲۶ سنت در نظر بگیریم، هرمترمکعب گاز ۷۸۰۰ تومان قیمت خواهد داشت که هزینه تأمین سوخت تولید هر کیلووات ساعت برق در ایران به ۲۶۰۰ تومان می‌رسد. اگر قیمت‌های سال ۱۴۰۱ را در نظر بگیریم که به مراتب قیمت گاز در منطقه و جهان افزایش داشته، این رقم به مراتب بیش از این خواهد بود.

با احتساب قیمت ۲۶۰۰ تومان هزینه سوخت برای تولید هر کیلووات ساعت برق و درنظر گرفتن ۵۰۰ تومان هزینه متوسط تمام شده تبدیل انرژی و انتقال و توزیع آن، قیمت تمام شده تأمین هر کیلووات ساعت برق در ایران حداقل ۳۱۰۰ تومان خواهد بود.

در حال حاضر به طور متوسط به ازای مصرف هر کیلووات ساعت برق در ایران ۱۰۰ تومان از مصرف کننده خانگی دریافت می‌شود. محاسبه نرخ برق در قبوض، به صورت پلکانی لحاظ می شود و بعد از مصوبه دی‌ماه ۱۴۰۰ هیئت وزیران که از ابتدای بهمن ماه سال گذشته اجرایی شد، پلکان‌های مصرفی در مصارف بیش از الگو با افزایش تعرفه مواجه شدند به طوری که در بیشترین میزان پرداختی، نرخ مصرف برق برای مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند، با نرخ ۱۴۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت محاسبه می شود.

مقایسه‌ قیمت برق در ایران و اروپا +نمودار

حال اگر قیمت‌های برق در اروپا را به ازای مصرف هر کیلووات ساعت در نظر بگیریم، قیمت برق در آلمان به ۳۳.۴ سنت و قیمت برق در فرانسه به ۳۷.۷ سنت رسیده است.

در نمودار زیر، مقایسه‌ای بین قیمت برق در ایران، آلمان و فرانسه انجام شده است.

مقایسه‌ قیمت برق در ایران و اروپا +نمودار

در نتیجه، قیمت برق در آلمان و فرانسه به ترتیب ۷ و ۸ برابر قیمت دریافتی از پرمصرف‌ترین مشترکان برق خانگی در ایران و ۱۰۰ و ۱۱۳ برابر قیمت متوسط دریافتی از مشترکان خانگی در ایران است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها