أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۰۹۴۳۹
زمان انتشار: ۰۹:۵۳     ۲۳ تير ۱۴۰۱
جشنواره «سرود فجر» در ایستگاه پایانی؛
آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر چهارشنبه بیست و دوم تیر ماه با قرائت پیام مقام معظم رهبری و معرفی برگزیدگان این رویداد موسیقایی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598، برگزیدگان اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر روز چهارشنبه بیست و دوم تیرماه با برگزاری مراسم پایانی این رویداد موسیقایی که با قرائت پیام مقام معظم رهبری همراه شد، در تالار وحدت تهران معرفی شدند.

گزارش آقای دبیر و طرح چند نکته مهم درباره سرود

مصطفی زیبایی‌نژاد رییس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج و دبیر جشنواره در ابتدای این برنامه ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بیان کرد: سرود دربرگیرنده ارزش‌ها و پیشینه‌ای است که در دهه اول انقلاب تبدیل به جریان مهمی در عرصه‌های مختلف شد اما در اوایل دهه نود جهش بسیار زیادی در حوزه سرود به وجود امد که حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قرار گرفت. بر همین اساس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج در کنار نهادهای دیگر در استان‌ها و شهرستان‌ها جشنواره‌های مختلفی را در حوزه سرود برگزار کردند اما جای خالی برگزاری یک جشنواره ملی و بین‌المللی حس می‌شد. ما هم تصمیم داشتیم ویژه برنامه‌ای را در حوزه استعدادیابی انجام دهیم و اساساً این دو هدف بود که ما را به جشنواره ملی سرود فجر رساند.

وی افزود: آنچه انجام گرفته حضور در یک تشکل قرارگاهی است که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از نهادهای دیگر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. بر همین اساس جشنواره در بخش‌های مختلفی اجرا شد و خوشبختانه با حمایت‌هایی که در این زمینه انجام گرفت ما شاهد حضور حداکثری گروه‌های سرود بودیم. در این جشنواره ما توانستیم ۳۱ دبیرخانه استانی را شکل بدهیم. جریانی که منجر به اجرای زنده سرود در شهرهای مختلف کشور شد و به اعتقاد من این یک جریان سازی بود که در جشنواره سرود فجر پیش آمد.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: چندین هنرمند از کشورهای لبنان، افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین در این رویداد حضور پیدا کردند. این در حالی است که ما تولیداتی در حوزه شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم که به اعتقاد من جریان بسیار موثری بود. ما در حوزه تولید هم چند گروه منتخب از سوی هیات داوران و همچنین مردم داشتیم که طی آن تصمیم داریم مسابقه‌ای را در صدا و سیما تدارک ببینیم و به زودی درباره آن اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت. در حوزه آموزش نیز کارگاه‌های مختلف آموزشی برگزار کرده‌ایم که فکر می‌کنم دستاورد خوبی برای این رویداد موسیقایی مرتبط با سرود باشد.

قرائت پیام تاریخی مقام معظم رهبری درباره رویداد سرود فجر

سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفان نیز در این مراسم با قرائت پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی به جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر گفت: اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر این افتخار را دارد که مقام معظم رهبری برای این رویداد پیامی را صادر فرمودند و من این افتخار را دارم که به نمایندگی از دست‌اندرکاران جشنواره سرود فجر پیام ایشان را برای شما عزیزان قرائت می‌کنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر، بر زبده‌گزینی در شعر، صدا و آهنگ در سرودها و انتخاب موضوعات اسلامی، انقلابی و ملی تأکید کردند.

قدردانی از همراهی ملت ایران در همراهی با سرودهای انقلابی

سردار غلامرضا سلیمانی پس از قرائت پیام رهبر انقلاب افزود: این امید وجود دارد که رویداد جشنواره سرود فجر از امسال تا سال‌های بعد استمرار پیدا کند و همان طور که در پیام رهبر معظم انقلاب بر دقت گزینش سرودهای ارزشی و اسلامی تاکید شده است، بدون تردید ملت ایران هم به عنوان یک ملت فرهنگی به این فرمایشات ارزشمند توجه می‌کنند و شما می‌دانید مهم‌ترین مولفه عظمت و قدرت یک ملت بعد فرهنگ و هنر است و خوشبختانه ما در اعصار مختلف انقلاب یک ملت فرهنگی بودیم و ما خوشبختانه در دوره‌های اخیر شاهد اعتلای فرهنگ و هنرایرانی اسلامی هستیم. گرچه بسیاری تلاش کردند تا فرهنگ و هنر ایرانی را خاموش کنند اما ملت ایران تلاش کرد تا به سمت قله اعتلای فرهنگی حرکت کند و اگر در رژیم طاغوت فرهنگ و هنر ایرانی مورد حمله بیگانه قرار گرفت اما در دوره انقلاب اسلامی، ملت ایران در اعتلای فرهنگ هنر ایرانی اسلامی کارهای بسیار ارزشمندی انجام داد.

سلیمانی گفت: از زمان ورود امام راحل به میهن عزیزمان در دوران انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس سرود نقش بسیار چشمگیری اعتلای فرهنگ و هنرایرانی اسلامی داشت. گرچه ظرفیت‌های موجود بیش از آن چیزی است که تاکنون توانستیم آن را به منصه ظهور برسانیم و امیدوارم با مشارکت همه جوانان علاقه مند به سرود این جریان استمرار پیدا کند تا با پیگیری همکارانم در سراسر کشور بتوانیم در مسیر ارتقا و اعتلا تداوم پیدا کند.

قدردانی از پیشکسوت سرود انقلاب اسلامی

قدردانی از حمید شاهنگیان از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی انقلاب در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مدیران فرهنگی کشورمان بخش دیگر مراسم اختتامیه جشنواره ملی سرود فجر بود.

حمید شاهنگیان در این مراسم ضمن قدردانی از درگذشتگان حوزه سرود و موسیقی با موضوع انقلاب اسلامی از جمله مرحوم حسین صبحدل و حمید سبزواری گفت: همه ما مدیون خیلی‌ها هستیم اما این دو عزیز از موثرترین هنرمندانی بودند که در کنارشان بسیار آموختم.

جلوه ناب اتحاد دستگاه‌های فرهنگی درباره سرود

در ادامه مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ابراز خرسندی از قرائت متن پیام مقام معظم رهبری در اختتامیه جشنواره ملی سرود فجر گفت: از تمامی دست‌اندرکارانی که برای برگزاری جشنواره ملی سرود فجر اقدام کردند تشکر ویژه‌ای داشته باشم. به اعتقاد من کار بسیار بزرگی در این رویداد صورت گرفته که باید در ابعاد مختلفی روی آن تمرکز کرد. به هر حال موضوع سرود محصول نهضت اسلامی مردم ایران است و از هنرهایی است که می‌توان از آن به عنوان انحصارات هنری نهضت امام خمینی یاد کرد. نهضت انقلاب اسلامی قطعاً با این شیوه هنری بسیاری از مفاهیم نهضت را منتقل کرده است و شاید اولین سرود جمعی که مورد تشویق قرار گرفت همان سرود خمینی‌ای امام بود که در استقبال از امام راحل در فرودگاه مهرآباد صورت گرفت. این در حالی است که در تمامی موقعیت‌هایی که بر علیه رژیم شاهنشاهی وجود داشت یکی از راه‌های رساندن پیام انقلاب همین سرود بود.

وی افزود: البته در آن زمان محدودیت‌هایی برای استفاده از سایر رشته‌های هنری وجود داشت، اما نهضت انقلاب اسلامی توانست پیوند بسیار مستحکمی را میان سه هنر موسیقی، شعر و آهنگ ایجاد کند. شرایطی که آرمان‌های انقلاب اسلامی را ماندگار کرد و ما مشاهده کردیم که در پیام بسیار ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی این نکات به درست‌ترین و با شکوه ترین شکل ممکن عنوان شد. سرود هنری است که تحسین امام خمینی را در پی داشت و ما دیدیم که سرود شهید مطهری چه طور جایگاه خود را در کشورمان پیدا کرد. به هر ترتیب سرود در همه مسیر نهضت انقلاب جریان داشت و ما دیدیم که در بسیاری از اعزام‌های رزمندگان به جبهه همین سرودها پخش می‌شد آن جنان که مهم‌ترین آثار ارائه شده در تلویزیون متعلق به این آثار بود. شاید اجرای فرزندان شهید گروه سرود آباده در محضر امام خمینی می‌تواند به عنوان کار تاریخ سازی معرفی شود که می‌توان گونه‌های دیگری را از آن یافت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: البته در دهه هشتاد شاهد فروکش کردن این هنر متعلق به انقلاب اسلامی بودیم اما در دهه نود با توجه ویژه و حکیمانه مقام معظم رهبری شاهد خیزش جدیدی برای سرود بودیم که اکنون به عنوان یکی از مهم‌تری ابزارهای هنری برای ترویج مفاهیم انقلابی است. ما در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای، سیاست منطقه‌ای، سیاست خارجی و انرژی هسته‌ای و شهید سلیمانی می‌توانیم دست به تولید کارهای زیادی در حوزه سرود بزنیم که می‌تواند دربرگیرنده ارزش‌های زیادی در مقابله با دشمن باشد. همین سرود زیبای سلام فرمانده که تبدیل به سرود سال شد منجر به شکستن مرزهای جغرافیایی ایران عزیز شد فضایی را به وجود آورد که در بسیاری از کشورها این استغاثه به امام عصر چنین درخشان شد. گروه سرودی که متعلق به شهری کوچک با اتکا به مفاهیم انقلاب اسلامی و عنصر امامت دل‌ها را شیفته کرد و می‌بینیم که بزرگ و کوچک این سرود وحدت بخش را زمزمه می‌کنند. و اینجا وظیفه همه دستگاه‌های فرهنگی هنری است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که باید این حوزه را تقویت کنند.

اسماعیلی با اشاره به تشکیل دفتر سرود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت این مجموعه از هنرمندان و گروه‌های فعالی این حوزه با همکاری سازمان بسیج مستضعفین خبر داد و گفت: این هم‌نشینی دستگاه‌های فرهنگی هنری درباره سرود، می‌تواند بهترین دستاورد برای ما در این عرصه باشد. این در حالی است که گروه‌های سرود هم می‌توانند با اخلاصی که دارند در مساجد رشد و نمو پیدا کنند تا به واسطه شاعران، آهنگسازان و خوانندگان پیشکسوت کشورمان به مسیر نورانی و روشنی دست پیدا کنند.

هنرمندان برگزیده بخش شهید حاج قاسم سلیمانی

بعد از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حضور فاطمه سلیمانی دختر شهید سردار سلیمانی و رئیس سازمان بسیج مستضعفان گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران به سرپرستی قاسمی نسب به عنوان گروه برگزیده انتخاب شد.

فاطمه سلیمانی فرزند شهید سلیمانی در این بخش گفت: از همه عزیزانی که محبت کردند با شعر و موسیقی نام و یاد شهید سلیمانی را زنده نگه داشتند ممنونم. به هر حال ادبیات و شعر و موسیقی عناصری هستند در تاریخ می‌مانند. من اینجا از همه عزیزانی که حتی یک بیت شعر برای سرزمین می‌گویند تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانیم هرکدام از ما از آنها قدردانی کنیم.

وی افزود: بزرگترین آرزوی پدرم وحدت بین اقشار بود که کنار هم بایستند و ملت ایران باشند. یک پدر هیچ وقت فرزندش را از خانه بیرون نمی‌کند ما نیاز داریم همه اقشار جامعه را حفظ کنیم و قدردانی کنیم از همه کسانی که برای شهید و این سرزمین شعر می‌گویند و اثر هنری می‌آفرینند. خیلی‌ها بعد نظامی حاج قاسم را می‌شناسند اما ما در منزل بعد انسانی او را می‌دیدیم و هر زمان که وقت خالی پیدا می‌کردند همه را جمع می‌کردند و از پروین اعتصامی، شاملو و سعدی حرف می‌زنند و همه کتاب‌های شعرشان با ماژیک خط کشیده شده بود و این ازطبع لطیف هنرمند است که بالاترین رنگی که می‌بیند رنگ خداست.

سلیمانی ادامه داد: وقتی می‌بینی هنرمندان ما از یک دسته رانده می‌شوند و می‌ترسند که از قهرمانان خود نام ببرند این تقصیر ماست که اجازه ندادیم آن‌ها از ما رانده نشوند. اگر هنرمندی حتی برای یک ساعت برنامه‌ای ساخت که مردم را دور هم جمع کند، تا آنها را بخنداند، باید او را تقدیر کرد تا مردم کمی بیشتر بخندند و سختی‌ها را کمتر ببینند و فراموش نکنند اگر داعش وارد این سرزمین می‌شد، چه تصور سختی می‌توانستیم داشته باشیم. حتی تصورش هم سخت است. کدام یک از ما تحمل دیدن تصاویر جنایت‌های داعش را داریم. پس همه کسانی که به عنوان مدافع حرم رفتند، از نگاه حاج قاسم حرم‌شان انسانیت بود. حضرت سید الشهدا و حضرت زینب هم برای حرم انسانیت می‌جنگیدند.

وی گفت: اگر آمریکایی‌ها از کودک کشی‌هایشان یک قهرمان سینمایی می‌سازند و آن سرباز کودک‌کش تبدیل به قهرمان می‌شود ولی ما می‌ترسیم از اینکه برای قهرمانان و اسطوره‌هایمان کار فرهنگی انجام دهیم، من از همه بزرگترهای فرهنگ و هنر می‌خواهم تا برای جلب هنرمندان و برای اینکه هنرمندان قهرمانان خود را ارزش بدارند و هراس نداشته باشند از عنوان کردن نام آن‌ها، قهرمانانه پدری کنند.

«سلام فرمانده» سرود منتخب سال شد

قدردانی از ابوذر روحی خواننده سرود «سلام فرمانده» بخش بعدی مراسم بود که بر اساس گفته‌های مجری این مراسم سرود نامبرده به عنوان سرود برگزیده سال انتخاب شده است.

بر اساس این گزارش اسامی نفرات برتر بخش‌های مختلف اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر به ترتیب زیر اعلام شده است.

برگزیدگان بخش شعر (استاد حمید سبزواری)

جایزه اول: مهدی استخر برای ترانه گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران با اثر «به وقت شهادت»

جایزه دوم: محمد سعید میرزایی برای ترانه گروه سرود «نسیم بهشت» از اصفهان با اثر «آخرین رویای دنیا»

برگزیدگان بخش تنظیم (استاد مجتبی میرزاده)

جایزه اول: فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «صدای انقلاب» از بوشهر با اثر «سرزمین ما»

جایزه دوم: مرتضی کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «آوای باران» از چهارمحال و بختیاری با اثر «مهد سرداران جنگ»

برگزیدگان بخش آهنگسازی (جایزه استاد احمدعلی راغب)

جایزه اول: هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه «گمشدگان سحر» اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی

جایزه دوم: میلاد هارونی برای آهنگسازی قطعه «سرزمین ما» اجرا شده توسط گروه سرود «صدای انقلاب» از استان بوشهر

برگزیده بخش ایده

احسان تابنده برای اثر «فصل ها و نسل ها» با همراهی گروه سرود «طاها» از لارستان فارس

برگزیدگان بخش بازخوانی

مهران طهماسبی – گروه سرود «نینوا» از استان چهارمحال و بختیاری با اثر ای شهید»

ابوالفضل شهنادی – گروه سرود «نغمه عشق» از استان سیستان و بلوچستان با اثر «سرافراز بادا»

جواد البرزی – گروه سرود «ساقی کوثر» از استان قم با اثر «خاک مهرآیین»

سجاد نجار حسینی - گروه سرود «میثاق با امام زمان» از اصفهان با اثر آرامش قبل از طوفان

اثر برگزیده بخش بین‌الملل

اثر «وحدک یا جنوب» اجرا شده توسط گروه «شمس الحریه» از کشور لبنان

پخش کلیپی از سرودهای برگزیده موسیقی انقلاب طی دهه‌های اخیر، اجرای یک قطعه موسیقایی با هنرمندانی تعدادی از نوازندگان ارکسترهای دولتی کشورمان با همراهی گروهی از هم نوایان از بخش‌های مختلف کشور، پخش کلیپ معرفی اعضای هیات داوران بخش‌های مختلف، از بخش‌های مختلف مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بود که اجرای آن به عهده رسالت بوذری بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها