يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۹۶۶۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۲۶ تير ۱۴۰۱
هدف رئیس‌جمهور آمریکا از سفر به جده برای افزایش تولید نفت سعودی‌ها حداقل برای چند ماه آینده محقق نخواهد شد و بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر باید چاره دیگری برای تعدیل قیمت بنزین در آمریکا بیندیشد.
بلوف 13 میلیون بشکه‌ای سعودی‌ها در نشست جده/ بازار نفت فعلا تشنه باقی می‌ماند

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در نشست جده با اشاره به برنامه عربستان برای افزایش تولید نفت گفت: امیدواریم که این نشست سرآغاز مرحله جدیدی از شراکت راهبردی بین کشورهای منطقه و آمریکا باشد. تصمیم گرفتیم روزانه ۱۳ میلیون بشکه نفت تولید کنیم.

پیش از این نیز، کاخ سفید در بیانیه‌ای به تاریخ (۱۶ ژوئیه) درباره نتایج نشست دوجانبه ایالات متحده و پادشاهی سعودی در زمینه همکاری در بخش انرژی مدعی شده عربستان سعودی موافقت کرده تولید نفت در ماه‌های ژوئیه و اوت را به میزان ۵۰ درصد بیش از میزان مقرر قبلی افزایش دهد.

همچنین بعد از دیدارهای جو بایدن با مقامات سعودی در جریان سفر به جده، واشنگتن و ریاض بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. طبق این بیانیه، ایالات متحده از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می‌کند. عربستان سعودی و ایالات متحده توافق کردند که به طور منظم در مورد بازارهای جهانی انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشورت کنند.

تا اینجا به نظر می‌رسد که یکی از اهداف اصلی سفر بایدن به عربستان برای «افزایش تولید نفت»، «کاهش قیمت جهانی نفت» و «کاهش قیمت بنزین در آمریکا» محقق شده باشد، اما واقعیت چیز دیگری است.

*تولید نفت عربستان در سال گذشته میلادی کمتر از 10 میلیون بشکه در روز بود

طبق آمار اوپک، تولید نفت عربستان در ماه گذشته میلادی حدود 10.6 میلیون بشکه در روز بوده است که فاصله زیادی با ادعای 13 میلیون بشکه‌ای ولیعهد عربستان دارد. طبیعتا افزایش تولید 2.4 میلیون بشکه‌ای در عرض چند ماه قابل دستیابی نیست و نیازمند یک برنامه‌ریزی بلندمدت است.

همچنین طبق آمار اوپک تولید نفت عربستان در سال گذشته میلادی کمتر از 10 میلیون بشکه در روز بوده است که تردیدها درباره افزایش تولید عربستان را بیشتر می‌کند.

تصویر 1

بر اساس اعلام کاترینا بوچهولز، کارشناس موسسه استاتیستا، بیشترین ظرفیت تولید نفت عربستان طی سال‌های گذشته در سال 2020 و فقط به مدت یک ماه به ثبت رسید و آن هم رقم 12 میلیون بشکه روزانه بود. این رقم در زمان جنگ عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت به ثبت رسید و در آن زمان باعث سقوط سنگین قیمت نفت شد.

البته درباره همین میزان ظرفیت تولید عربستان نیز تردید جدی وجود دارد به طوری که ممکن است در آن زمان عربستان به جای بالابردن واقعی تولید نفت از ذخایر خود برای بالابردن عرضه و صادرات استفاده کرده باشد.

*برنامه عربستان برای افزایش ظرفیت تولید به 13 میلیون بشکه در افق 2027

به نظر می‌رسد ادعای ولیعهد سعودی برای رساندن تولید به 13 میلیون بشکه در روز صرفا بازگو کردن برنامه سال گذشته عربستان برای افزایش ظرفیت تولید تا افق 2027 است.

رئیس شرکت نفتی آرامکو عربستان در مجمع اطلاعات انرژی مهرماه سال گذشته با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت تولید عربستان در افق 2027 گفت: این کشور می‌خواهد ظرفیت تولید نفت خود را تا سال 2027 به 13 میلیون بشکه در روز برساند.

این مقام سعودی ادامه داد: هم‌اکنون عربستان روزانه 12 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. تا سال 2027 عربستان هدفگذاری تولید 13 میلیون بشکه روزانه نفت را محقق خواهد کرد.

با این وجود، مشخص است که عربستان فعلا توان افزایش تولید برای تعدیل قیمت جهانی نفت و کمک به دولت بایدن برای کاهش قیمت بنزین را ندارد.

*واکنش بازار جهانی نفت به سیگنال سعودی‌ها

ناامیدی آمریکایی‌ها در جلب موافقت حاکمان سعودی برای افزایش تولید نفت، در نوسانات قیمت جهانی نفت نیز خود را نشان داد. بدین ترتیب هر دو شاخص نفتی برنت و WTI که بیشترین کاهش هفتگی را داشتند در روز جمعه صعودی شدند.

طبق گزارش اویل پرایس، نفت خام برنت با 2.08 درصد افزایش به 101.2 دلار بر بشکه و نفت خام WTI با 1.89 درصد افزایش به 97.59 دلار بر بشکه رسید.

افزایش قیمت نفت حاکی از این است که بازار نفت سیگنال عدم افزایش تولید نفت عربستان را به درستی دریافت کرده است.

تصویر 2

*عربستان طبق چارچوب اوپک نفت تولید می‌کند نه هیجان و سیاست

پیش از این، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، پس از دیدار بایدن و بن سلمان در واکنش به تصمیم نفتی عربستان گفته بود: هیچ توافقی در مورد نفت صورت نگرفته و کشورهای عربستان و عضو اوپک بر اساس بازار تصمیم خواهند گرفت نه «هیجان» یا «سیاست».

مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه گفت که ایالات متحده انتظار ندارد عربستان سعودی فورا تولید نفت خود را افزایش دهد و منتظر نتیجه نشست اوپک پلاس در سه آگوست است و انتظارات را با سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به پادشاهی کاهش داد.

جیک سالیوان گفت: فکر نمی‌کنم شما باید منتظر اعلامیه خاصی در اینجا به صورت دوجانبه باشید، زیرا ما معتقدیم که هرگونه اقدام بعدی برای اطمینان از وجود انرژی کافی برای محافظت از سلامت اقتصاد جهانی در چارچوب اوپک پلاس انجام خواهد شد.

در مجموع به نظر می‌رسد هدف رئیس‌جمهور آمریکا از سفر به جده برای افزایش تولید نفت سعودی‌ها حداقل برای چند ماه آینده محقق نخواهد شد و بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر باید فکر چاره‌ دیگری جهت تعدیل قیمت بنزین و کاهش نارضایتی مردم آمریکا بیندیشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها