يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۹۷۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۲۸ تير ۱۴۰۱
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی های انجام شده هدفگذاری‌ کرده‌ایم در افق 1404 به صادرات 75 میلیارد دلاری دست یابیم.
هدفگذاری صادرات 75 میلیارد دلاری در افق 1404 با شناسایی بازارهای‌ جدید

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس علیرضا پیمان پاک امروز در سی‌‌و‌ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به ارائه گزارشی از برنامه های سازمان توسعه تجارت در رابطه با بحث توسعه تجارت پرداخت و اظهار داشت: برنامه‌های ما به دو بخش تقسیم می شود یک بخش برنامه‌های توسعه بازار و بخش دوم رفع مشکلات بر سر راه حوزه تجارت است که از بخش‌های عمده‌ای از آن از جمله موضوع تجارت بین‌المللی غافل هستیم. 

* 80 درصد مشکلات بخش تجارت ناشی از خود تحریمی‌هاست

وی افزود: اگر مسائل مربوط به حوزه تجارت را تقسیم کنیم 80 تا 90 درصد این مسائل به خود تحریم ها بر می‌گردد و 10 تا 20 درصد مربوط به مسائل تحریمی از بیرون است که آن مسائل به راحتی قابل مدیریت است زیرا در این بخش عزم‌ها هماهنگ است و نیت‌ها همسو است بنابراین حل مشکلات خارجی نسبت به مسائل داخلی راحت تر است. 

* صادرات 75 میلیارد دلاری در افق 1404

پیمان‌پاک بیان با اشاره به اینکه نقشه راه کلانی برای توسعه تجارت خارجی کشور وجود نداشت، گفت: با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر دو برابر شدن صادرات غیرنفتی استفاده کردیم و لذا هدف گذاری حداقلی انجام دادیم تا در افق 1404 به 75 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست یابیم. 

وی افزود: بنابراین یکسری ملاک‌ها قرار دادیم مبنی بر اینکه براساس سیاست‌های کلان کشور تعامل با کشورهای همسایه  همسو باشد و بحث گسترش دیپلماسی تجاری ذیل دیپلماسی اقتصادی صادرات غیرنفتی ما افزایش یابد.

پیمان‌پاک اظهار داشت: صادرات محصولات آب‌بر در شرایط کم آبی خوب نیست اما این موضوع نباید قاعده در بودجه شود که صادرات همه محصولات کشاورزی و مواد غذایی  مشمول یک عوارض صادراتی شوند و نباید محصول صادرات کسی که در گلخانه هیدروپونیک بهترین تکنولوژی را دارد و کمترین آب‌بری را دارد با فردی که به صورت سنتی محصولی مانند هندوانه را تولید و صادر می‌کند دارای یک عوارض صادراتی باشند بنابراین اگرچه وضع عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی خوب است اما به‌صورت تخصصی نبوده و مشکلاتی ایجاد شده است. 

* تشکیل کارگروه بین بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برای هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری

وی افزود: هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری ضرورت دارد و از ابتدای شروع دولت سیزدهم کارگروهی را با بانک مرکزی ایجاد کردیم و توانستیم گشایش‌هایی به‌وجود بیاوریم چنانچه واردات در برابر صادرات برای همه گروه های صادراتی باز شود و واردات در برابر صادرات غیر نیز موضوعاتی را دنبال کردیم البته برخی از مشکلات ما برای عدم مدیریت کار توسط بخش خصوصی بود بحث تالار دوم را ایجاد کردیم تا با نرخ توافقی صادرات کالا صورت بگیرد ولی برخی صادرات نماها کار را خراب کردند.

پیمان پاک اظهار داشت: ما باید رویکردمان را در حوزه صادرات تغییر دهیم و صادراتمان را از بحث سنتی به صادرات فناور محور تغییر دهیم. به راه اندازی شبکه های خرده فروشی در کشورهای مقصد توسط صادرکنندگان توجهی نشده است و دولت نیز به آن توجهی نداشته است لذا تمرکز ما بر آن است که در بحث زنجیره صادراتی بیشترین ارزش را به کشور وارد کنیم. 

وی افزود: یک اولویت بندی برای حوزه صادرات انجام داده ایم که اولویت اول کشورهای همسایه و یک سری کشورهای استراتژیک بود و در این فرآیند در چند محور تمرکز شد که یکی از محورهای اصلی بحث توسعه بازار بود و محور مهم دیگر هم بحث لجستیک بود. 

معاون وزیر صمت بیان داشت: همچنین در بحث زیرساخت‌های ریلی کشور و در حوزه ترانزیت فعالیت‌های صورت گرفته است و برای حل مسائل گلوگاه‌های ریلی کارهایی انجام شده است در خصوص رفع مشکلات گمرکات هم اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به موافقتنامه‌های تجاری و بین المللی با کشورهای مختلف بیان داشت: بحث موافقتنامه تجارت آزاد را با چند کشور آغاز کرده‌ایم و بحث تجارت آزاد اوراسیا به صورت جدی دنبال می شود و طی 9 نشست به نتایج خوبی رسیده ایم و تا آذر‌ماه امسال بر سر کالاها توافق خواهد شد و بعد از آن هم مصوبات مجلس در این رابطه دنبال می شود. 

* آغاز مذاکره برای ایجاد تعرفه ترجیحی بین ایران و اندونزی

پیمان پاک بیان داشت: همچنین بحث تجارت آزاد با صربستان را آغاز کرده‌ایم و بحث تعرفه ترجیحی با اندونزی را آغاز کرده‌ایم. 

وی اظهار داشت: در خصوص مسائل پولی و مالی نیز اقداماتی انجام شده است و تلاش کرده‌ایم شبکه های مدیریت تحریم در کشور را به کمک حوزه تجارت غیرنفتی بیاوریم. 

پیمان پاک اظهار داشت: استقرار رایزنان بازرگانی را در برنامه داریم و رایزنان بازرگانی ما از 5 نفر به 12 نفر افزایش یافته است. 

وی افزود: 7 مرکز تجاری ایجاد شده که یکی از این مراکز مرکز امارات است و تاکنون موفق عمل کرده و تلاش ما این است که این مراکز به سفارتخانه های تجاری تبدیل شود که بتوانند همه خدمات را ارائه دهند. 

* توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در اولویت است

پیمان پاک بیان داشت: توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان از اولویت های اصلی ما بوده است و اقدامات مختلفی انجام داده ایم و سعی کرده ایم مساله ضمانت نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی را حل کنیم.

وی افزود: در بحث حمل و نقل لجستیک صادراتی وارد شده‌ایم و در آستارخان موفق عمل کرده‌ایم و در عمان نیز اولین بار خط مستقیم راه افتاده و همین موضوع را برای قطر دنبال می کنیم.

معاون وزیر صمت بیان داشت: بحث توسعه تجارت الکترونیک برای ما مهم است و روی آن متمرکز شده ایم. 

وی افزود: مساله تحریم به راحتی با ایجاد شبکه‌های بانکی، با ایجاد موارد مختلف قابل حل است اما سیستم ما توجه نکرده است. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها