يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۹۹۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۲۹ تير ۱۴۰۱
بررسی آخرین داده‌ها و اطلاعات آماری حاکی از این است که رشد پایه پولی در سه ماه نخست امسال نیم درصد و نقدینگی در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش یافته است.

ادامه کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی در خردادماه ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از ایرنا، جداول گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی مربوط به خرداد ماه سال ۱۴۰۱ منتشر شد که حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است.

براساس آمار منتشر شده، رشد پایه پولی در سه ماهه نخست امسال به عدد ۶ درصد رسیده که نسبت به اردیبهشت ماه نیم درصد کم شده است. 

در همین راستا عدد پایه پولی به ۶۴۰ هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان رسیده که نسبت به اردیبهشت ماه سه‌هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. 

رشد پایه پولی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۱ هم به ۲۷.۸ درصد کاهش داشته است. رشد پایه پولی در ۱۲ ماه منتهی به ۲ ماهه امسال ۳۰.۵ درصد بود.

همچنین، رشد پایه پولی در سه ماهه نخست پارسال ۹.۳ درصد بودهو در مدت مشابه امسال ۶ درصد که نزدیک به ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در حوزه نقدینگی، رشد کل نقدینگی در بهار امسال به ۵.۶ درصد رسیده و برابر پنج‌هزار و ۱۰۳ هزار و ۵۶ میلیارد تومان است.

رشد نقدینگی در سه ماهه نخست سال گذشته ۶.۶ درصد بوده است.  

رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه امسال پس از کسر سهم ۲.۶ درصدی اضافه شدن آمار سپرده‌های بانک مهر اقتصاد ۳۵.۱ درصد شده که نیم درصد بیشتر از ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ است. 

رشد نقدینگی در دو ماهه نخست امسال ۲.۳ درصد بود اما در سه ماهه ابتدایی ۵.۶ درصد شده، یعنی ۳.۳ درصد بیشتر شده است. 

البته، با این روند به نظر می‌رسد نقدینگی در سال ۱۴۰۱ می‌تواند در سطح ۲۵ درصد رشد داشته باشد که باتوجه به رشد نقدینگی ۳۶.۳ درصدی در سال گذشته، ۱۱.۳ درصد کمتر است و این عدد بسیار خوبی برای اقتصاد کشور در شرایط موجود است. 

ادامه کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی در خردادماه ۱۴۰۱

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها