أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۰۳۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
حتی برکنار کردن را هم بلد نبودید؛
مدیر سابق تیم ملی فوتبال ایران با انتقاد شدید از شرایط فعلی فدراسیون فوتبال خواهان حفظ و حراست از بازیکنان و سرمربی برای جام جهانی شد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران در حالی باید چهار ماه دیگر در روز اول مسابقات جام جهانی به مصاف انگلیس برود که روزهای بسیار دشواری را پشت سر می‌گذارد. با وجود ابقای اسکوچیچ هنوز این مربی با انتقادات زیادی همراه است و در تیم نیز بازیکنان با استوری‌هایی که درباره ماندن یا رفتن سرمربی کروات تیم منتشر کردند مقابل هم ایستادند. 
در این شرایط انتخابات فدراسیون فوتبال نیز با وجود چهره‌هایی که انتقاداتی به آنها و همینطور اعضای مجمع که انتخاب‌کنندگان رئیس جدید هستند وارد می‌شود، روز دهم شهریورماه برگزار خواهد شد.
به همین بهانه گفتگویی با عباس ترابیان مدیر سابق تیم ملی فوتبال و همینطور فوتسال ایران داشتیم که از زمان حضور صفایی فراهانی سابقه حضور در فدراسیون فوتبال را دارد و به عنوان معاون مالی هم فعالیت کرده است؛ چهره‌ای که نقطه نظرات جالبی درباره شرایط فعلی و خروج از این موقعیت بغرنج ارائه کرده است.

*فدراسیون در بدترین شرایطی است که به یاد می‌آورم 
*آدم‌‌هایی که به فدراسیون آمده‌اند کوچک‌تر از فوتبال ما هستند
*بزرگترین اشتباه فدراسیون پست دادن به هیئت رئیسه بود 
*با پست دادن به هیئت رئیسه داد و ستد شروع شد 
*اینکه غیرفوتبالی‌ها دخالت کردند بسیار خجالت‌آور بود 
*این فدراسیون حتی بلد نبود چطور با اسکوچیچ برخورد کند
*اعضای هیئت رئیسه پشت کمیته فنی مخفی شدند
*اعضای مجمع فدراسیون به مردم خیانت نکنند
*اعضای مجمع اگر با غذای پخته به جلسه رفتند، حرامشان باشد

*فدراسیون فوتبال بیشتر از یک وزارتخانه کار اصولی نیاز دارد
*افراد اصلح‌تر برای نامزد شدن بودند ولی بیرون کردند
*دوباره رفیق و باندبازی در فدراسیون راه نیندازید
*زمان را از دست دادید دیگر فرگوسن هم کاری نمی‌تواند بکند
*اسکوچیچ و این بچه‌ها را برای جام جهانی حفظ کنید 
*امیدوارم استیلی تیم ملی را به آرامش برساند

این گفتگوی قابل توجه را در ادامه می‌خوانید...

*تا حالا فدراسیون را اینقدر بی‌یال و کوپال ندیده‌ام 
حرف‌های ما با ترابیان با تشریح وضعیت موجود از سوی او آغاز شد:« فدراسیون ما در بدترین شرایطی است که من به یاد می آورم. از سال 1998 که من با فدراسیون همکاری داشته‌ام و بوده‌ام، تا حالا هیچ فدراسیونی را در حد این فدراسیون بی یا و کوپال ندیده‌ام. در حد این فدراسیون کوچک ندیده‌ام. من در مورد گرید آدم‌ها صحبت می‌کنم و در حد این فدراسیون بلاتکلیف ندیده ام.»  

*آدم‌‌هایی که به فدراسیون آمده‌اند کوچک‌تر از فوتبال ما هستند
او سپس با اشاره به مدیریت فدراسیون طی دوران عزیززی‌خادم و پس از آن که با سرپرستی میرشاد ماجدی اداره می‌شود، اضافه کرد:« فدراسیون اخیر چه در دوران آقای عزیزی‌خادم که حالا باز یک ذره بهتر بود و چه بعدش در یک شرایط بسیار بسیار بدی به سر برده است. چرا؟ اولا به خاطر اینکه کسانی که به فدراسیون آمدند و عنان کار را در درست گرفتند آدم‌های کوچک‌تری نسبت به نظام فوتبال بودند. ببیند ما یک زمانی ما افرادی مثل صفایی فراهانی را داشتیم که یک کله از فوتبال بزرگ‌تر بود و آمد فوتبال را گرفت. خیلی هم خوب بود و همه تایید کردند که یک آدم بسیار کاربلدی بود. البته در اطرافش هم آدم‌هایی بودند که خودش آنها را کاور می‌کرد تا کارشان را انجام بدهند.»

*بزرگترین اشتباه فدراسیون پست دادن به هیئت رئیسه بود 
بخش بعدی صحبت‌های ترابیان اشاره به تصدی پست‌های کمیته‌های فدراسیون توسط اعضای هیئت رئیسه بود که به خصوص در زمان حضور میرشاد ماجدی جنگ قدرت ایجاد کرده بود. او این ایجاد این شرایط را اولین اشتباه فدراسیون عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد:« اولین اشتباه بزرگی که این فدراسیون اخیرا در دوره این آقایان و همینطور قبلش انجام دادند گماردن اعضای هیئت رئیسه در پست‌های تخصصی بود. این معنا ندارد. شما هیئت رئیسه را تشکیل می‌دهید که در یک فضای کاملا مستقل و بدون وابستگی، در فضای کاملا ملی بیایند بنشینند و تصمیمات ملی بگیرند؛ تصمیماتی بگیرند که بتواند به فوتبال کشور سرویس بدهد، نه اینکه داد و ستد بشود. یکی از ایرادهای بزرگ این است که وقتی شما به هیئت رئیسه مسئولیت کمیته‌های فدراسیون فوتبال را می‌دهید داد و ستد شروع می‌‎شود. اینطوری شروع می‌کنند به جان هم افتادن. این‌ها نباید با یکدیگر در چالش باشند و باید با هم برای پیدا کردن یک راه‌‎حل خوب با یکدیگر همفکری کنند. این بزرگ‌ترین اشتباهی بود که اتفاق افتاد.»

*اینکه غیرفوتبالی‌ها دخالت کردند خجالت‌آور بود 
سرپرست سابق تیم ملی فوتبال ایران سپس درباره دخالت مقامات سیاسی برای تعیین تکلیف کردن وضعیت فدراسیون و تیم ملی اضافه کرد:« بحث بعدی دخالت دادن افراد خارج از فوتبال بود. شما ببینید این‌ها یک جاهایی جلسه گذاشتند برای تصمیمات فوتبال که وقتی من می‌شنیدم خیلی تعجب می‌کردم. اصلا فیفا به شما تکلیف کرده که دست غیرفوتبالی به فوتبال وارد نشود؛ حالا می‌خواهد مجلس باشد، می‌خواهد دولت باشد یا هر کس دیگری. ما وقتی می‌گوییم فدراسیون فوتبال یک NGO (سازمان مردم نهاد) هست؛ وقتی دیوان عدالت اداری کشور می‌گوید فدراسیون فوتبال می‌تواند کاملا مستقل باشد و در کارش دخالت نمی‌کنیم و رای نمی‌دهیم، بعد شما می‌آئید برای گرفتن حمایت حسین، نقی و تقی و ... می‌روید این کار را می‌کنید و این جلسات را می‌گذارید؟! این بسیار بد بود و بسیار برای ما خجالت‌آور بود که ما در فوتبال آدم‌های باتجربه و با سواد نداریم که برویم اینطرف آنطرف که به جایمان تصمیم بگیرند. اصلا عدم وجود اعتماد به نفس را در این دوره شاهدش بودیم و طبعا عملکرد هم نامطمئن می‌شود دیگر. وقتی شما در راس هرم یک مجموعه نامطمئن می‌شود، عملکرد متزلزل می‌شود. مثال بسیار روشن حرکت اخیر آقایان درباره سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود.»

*اعضای فدراسیون فعلی این کار را هم بلد نبودند
بخش بعدی صحبت‌های عباس ترابیان با اشاره به تصمیم کمیته فنی فدراسیون فوتبال در عزل دراگان اسکوچیچ بر زبان آمد و او در اینبار ضمن به چالش کشیدن تصمیماتی که گرفته شد، بیان کرد:« این‌ها به خاطر عدم وجود اعتماد به نفس که به کمیته فنی گفتند این آقا را ردش کنید و بعد هم انداختند گردن کمیته فنی. بعد تازه رفتند گشتن دنبال مربی. اولا مقطع مناسبی برای این کار نبود و خیلی اشتباه بود ولی اگر هم می‌خواستند این کار را بکنند باید می‌رفتند دنبال یک نفر و با او صحبت می‌کردند تا روزی که برکناری اسکوچیچ را اعلام کردند، نام سرمربی جدید را هم می‌گفتند. اینطوری قضیه تمام می‌شد ولی اینکار را هم بلد نبودند.»

*اعضای مجمع فدراسیون به مردم خیانت نکنند
ترابیان با خطاب قرار دادن اعضای مجمع فدراسیون فوتبال به آنها هشدار داد:« من الان سمت صحبتم با مجمع است. امیدوار هستم مجمع اشتباهات گذشته را انجام ندهد. اول اینکه از مجمع به عنوان کسی که سالیان سال به عنوان مدیر در فوتبال بوده و می‌دانم که چقدر فوتبال و جام جهانی برای مردم مهم است خواهش می‌کنم بررسی اصولی و تحقیقی برای نامزدها انجام بدهند. ببینید چه عملکردی داشته‌اند. آزموده را آزمودن خطاست. خواهش می‌کنم این را قید کنید. یک سری از کاندیداها هستند که تکلیفشان مشخص است و حالا دوباره آمده‌اند و نباید روی آنها حساب باز شود. دوم اینکه بررسی برنامه‌های کاندیداها را مد نظر قرار بدهند. یعنی تطبیق ادعاهای نامزدها را با شرایط روز کشور بسنجند. اینطوری نباشد که طرف ادعاهای پوچ گنده گنده داشته باشد و یکی را هم نتواند اجرا کند. برنامه‌های آقای عزیزی‌خادم در برنامه‌های تبلیغاتی‌اش را که خاطرتان هست ولی چند تا از آنها را توانست اجرا کند؟! نباید اعضای مجمع قبل از ورود به جلسه برای فرد دیگری پخته شده باشند. این خیلی بد است. این یعنی خیانت به مردم. آقایان و خواهرانی که تصمیم می‌گیرید اگر با غذایی که قبلا برایتان پخته شده است به جلسه بروید و همان غذا را نوش جان کنید، آن غذا حرامتان باشد.»

*افرادی که الان در فدراسیون هستند قد و  اندازه فوتبال نیستند
سوال دیگری که از ترابیان پرسیدیم درباره نامزدهای تصدی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال بود و او در این زمینه ضمن زیرسوال بردن توانایی افراد فعلی حاضر در فدراسیون اینگونه توضیح داد:« ببینید کلیات نمی‌توان چیزی گفت ولی افرادی که الان در فدراسیون فعلی هستند اصلا قد و اندازه فوتبال کشور نیستند. این یک. دوم یکی از آقایانی که آمده و اسم نمی‌آورم تکلیفش مشخص است و حلاجی نشده و تکلیف بسیاری از مسائلش روشن نیست. من نمی‌دانم به چه ترتیبی است که به خودتان اجازه دادید وارد شوید. شما آخرین حرکتی که کردید این بود که فوتسال باشگاهی ما را نابود کردید. شما در نقش رئیس کمیته فوتسال ای اف سی رفتید و چیزی را امضا کردید که به نظر بنده نمی‌دانستید چه چیزی را امضا کردید. ولی واقعا ضربه مهلکی زدید. من خبر صحیح از ای‌اف‌سی دارم. چون با AFC در تماس هستم و با من تماس می‌گیرند و حرف می‌زنیم. چیزی را به عنوان رئیس امضا کرده که واقعا نمی‌دانسته چه چیزی را امضا می‌کند. مسابقاتی که این همه تلاش کردیم و بدبختی کردیم که مسابقات باشگاهی آسیا در سال 2010 راه بیفتد ایشان رفت و تعطیلش کرد. گیتی پسند به چه دلیلی نرفت؟ به دلیل اینکه تعطیلش کردند. بعد هم ما می‌گوئیم بستر پرورش بازیکن تیم ملی باشگاه‌های ما هستند و شما باشگاه‌ها را یک پله پایین هل دادید. بعد هم مسائل دیگری هست که هنوز حلاجی نشده و دوباره می‌خواهید وارد شوید؟ نفرات دیگر را هم اصلا نمی‌خواهم صحبت کنم چون مردم ناامید می‌شوند(باخنده).»

*فدراسیون فوتبال بیشتر از یک وزارتخانه کار اصولی نیاز دارد
در ادامه سوال را به این شکل تغییر دادیم که آیا نامزدهای پست ریاست فدراسیون فوتبال را اصلح می‌داند یا خیر که او در واکنش به این سوال عنوان کرد:«اصلح هستند؟ به نظرم اصلح‌تر وجود داشت. یکی دو تا از آنها هم فکر می‌کنم آمدند ولی بیرونشان کردند. نمی دانم ولی فعلا آن چیزی که واقعیت فعلی ماست، فردی که مشخصات مورد نظر من را داشته باشد، وجود ندارد. فردی که می‌خواهد بیاید و رئیس فدراسیون فوتبال شود، باید بداند که ما واگن اول فوتبال آسیا هستیم. برای حفظ این موقعیت کسی که می‌آید باید اشراف به تمام مسائل بین‌المللی فوتبال، فیفا، AFC و ... داشته باشد و همچین بتواند در زمان مقتضی کار اقتصادی خوبی را برای فوتبال انجام بدهد. فوتبال دیگر یک بازی معمولی نیست و یک صنعت است. باید آن فرد بتواند چرخه‌های این صنعت را به حرکت دربیاورد. در برنامه‌های فوتبال پایه که الان افتضاح است بتواند خوب عمل کند. مسائل حقوقی را خوب بلد باشد و بتواند مسائل مالی را کنترل کند. فردی باید بیاید که این مشخصات را داشته باشد و غیرفوتبالی‌ها را با قدرت و صلابت کنار بگذارد. آدمی باید بیاید که قدرت، صلابت، اعتماد به نفس و شجاعت داشته باشد. فدراسیون فوتبال اندازه یک وزاتخانه و شاید بیشتر کار داشته باشد. البته اگر کسی بخواهد کار اصولی کند.»

*دوباره رفیق و رفیق‌بازی در فدراسیون راه نیندازید 
عباس ترابیان در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای به نامزدهای فعلی دارد، اضافه کرد:« از وجود کسانی که تخصص لازم را دارند بدون توجه به رنگ و مرام آنها استفاده کنند. بزرگان فوتبال کشور و کسانی که می‌توانند کار تخصصی کنند را با خواهش بیاورند تا مشارکت کنند. باید برادرانه پا جلو بگذارند تا موفق باشند. رفیق و رفیق بازی دوباره درنیاورند که همه در فدراسیون دنبال سفر باشند، دنبال پول گرفتن و مزد و پاداش آنچنانی باشند. باید از آن تیم و باندبازی و قول‌هایی که قبلا داده می‌شد صرف نظر شود.»

*زمان را از دست داده‌اید، دیگر فرگوسن هم نمی‌تواند کاری کند
سوال دیگر از ترابیان درباره این بود که آیا ممکن است ریاست جدید فدراسیون پس از تصاحب صندلی سئول اقدام به تغییر اسکوچیچ کند که او در واکنش به این سوال گفت:« اصلا به نظرم الان فرگوسن را هم بیاورید هیچ کاری نمی‌تواند برای شما انجام بدهد. زمان را از دست دادید. زمان تمام شده است. باید فقط و فقط الان دنبال این بود که این تیم حفظ شود. 35 سال است که در فوتبال ایران چنین تیمی ندیده‌ام. این تیم و این بچه‌ها را حفظ کنید و به آنها روحیه بدهید. مربی هم که همین مربی باشد. بالاخره با این تیم به جام جهانی رفته و خودش هم به جام جهانی برود. بله بهتر از ایشان خیلی فراوان هست ولی هر کسی بیاید زمان می‌خواهد. کارلوس کی‌روش 2011 آمد که برای 2014 ما را به جام جهانی ببرد. اگر کی‌روش ما را دو دوره به جام جهانی برد به خاطر این بود که خیلی زود شروع کرد و برنامه‌محور بود. ضمن اینکه دقیقا برنامه‌هایش توسط فدراسیون اجرا شد. من خودم 8 ماه مدیر تیم ملی و کنار ایشان بودم و می‌دیدم چه کارهایی می‌کرد.

*امیدوارم استیلی تیم ملی را به آرامش برساند
سوال پایانی از ترابیان درباره دودستگی بازیکنان فوتبال و راه حلش برای پایان دادن به شرایط موجود بود. او در حل شدن این مشکل به نقش حمید استیلی اشاره کرد و امیدوار است این مشکل با درایت بازیکن سابق تیم ملی حل شود:« باید به نظرم اینجا بزرگی نقش قوی‌تری را ایجاد کند. استیلی مرد بزرگی است. استیلی مدیر وارسته‌ای است که اگر نقشش را به خوبی اجرا کند می‌تواند شرایط را بهبود بخشد. بچه‌ها هم از او حرف‌شنوی دارند و به او احترام می‌گذارند. باید بیشتر عنان کار را به دست بگیرد تا شرایط را کنترل کند. نباید دنبال چیزهای تبلیغاتی بیفتند. اصلا بازیکن تیم ملی حق ندارد درباره مربی حرف بزند. من سالیان سال فوتسال کشور زیر نظرم بوده. همیشه با تیم بوده ام و مدیر تیم ملی در فوتبال بودم. همان زمان هم که مدیر تیم ملی بودم با این شرط رفتیم که تام الاختیار باشیم. ما هم با بچه‌ها دوستی و رفاقت داشتیم و هم احترام متقابل. نباید بگذارند به احترام متقابل خدشه وارد شود، وگرنه این به معنای فرستادن مطرب به اردوی انگلستان و آمریکاست. کاری نکنیم آنها بشکن بزنند که تیم ایران به هم ریخته. فکر می‌کنم باید استیلی عنان کار را بیشتر به دست بگیرد. آقای استیلی هم تواناست و فکر می‌کنم مدیر خوبی است و امیدوارم کار را بتواند دربیاورد و بچه‌ها را به آرامش برساند، ولی دیر نشود. سریعتر انجام شود. مشکلی هم نیست. بچه‌های ما اینقدر غیرت دارند و اینقدر ایران را دوست دارند و حرفه‌ای فکر می‌کنند که این مشکلات هم تمام می‌شود.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها