کد خبر: ۵۱۰۳۹۱
زمان انتشار: ۰۹:۰۴     ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
سیل افزایش سرسام‌آور و مهارنشده قیمت‌های کالاهای اساسی از سوخت تا نان و تخم مرغ در سرزمین‌های اشغالی بیش‌ترین آسیب را به خانواده‌های عرب ساکن سرزمین‌های اشغالی زده است.
عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی: تل‌آویو قادر به کنترل گرانی‌های افسارگسیخته نیست

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از عرب48، ، وزارت اقتصاد و صنعت رژیم صهیونیستی به تازگی از افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان در سرزمین‌های اشغالی خبر داده است.

در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ هم که فلسطینی‌ها در آنجا ساکنند به دنبال این تصمیم رژیم صهیونیستی، برخی نانوایی‌ها نان را با همان ۲۰ درصد افزایش قیمت می‌فروشند و برخی هم از ۱۶ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داده‌اند. در این بین نانوایی‌هایی هم هستند که به منظور رقابت شدید بازار پس از موج گرانی، نان را با همان قیمت قبل عرضه می‌کنند.

 

پایگاه خبری عرب ۴۸نوشت:  با این حال، چیزی که به آن اهمیتی داده نمی‌شود این است که خانواده‌های عرب ساکن سرزمین‌های اشغالی بیشترین آسیب را از افزایش قیمت‌ها می‌بینند و در نتیجه در آستانه یک بحران اقتصادی قریب‌الوقوع هستند.

«فادی هیاجنه» صاحب یک نانوایی در کفرکنا می‌گوید: ما در حال حاضر مجبور شدیم قیمت نان را ۱۶ درصد افزایش دهیم و البته این قیمتی نیست که برای افزایش قیمت اعلام شده است. قیمت خیلی کالاها به طرز بی رویه و کنترل نشده‌ای به دلیل بالا رفتن قیمت سوخت بالا رفته است.

او با بیان اینکه قیمت سوخت بر  فرآیند تولید و حمل نان و همچنین افزایش نسبی قیمت گندم نقش اساسی دارد، افزود: این موارد ما را مجبور به افزایش قیمت نان کرد.

در همین حال محمد خمایسی، صاحب یک مجموعه نانوایی می‌گوید که با وجود بالا رفتن شدید قیمت‌ها تصمیم گرفته است به دلیل وضعیت اقتصادی خانواده‌های عربی و قدرت پایین خرید مردم قیمت نان را بالا نبرد.

 

وی افزود: همانطور که مشخص است، نان در سفره خانواده‌های عرب بسیار ضروری است، علاوه بر این که ما باید به مطالبات افزایش حقوق کارگران به دنبال گرانی‌های سرسام آور در ماه‌های اخیر پاسخ دهیم.

طالب مقطرن، از شهروندان اهل کفرکنا هم گفت: قیمت‌های گزافی که ما با آن روبرو هستیم چالش بزرگی برای هر خانواده‌ای ایجاد کرده و نان هم  یک محصول بسیار اساسی برای هر خانواده عرب است.

 

مقترین تصریح کرد:  فعلا فقط بحث افزایش قیمت نان نیست، زیرا تقریباً همه محصولات شاهد افزایش شدید قیمت بودند و سبد غذایی افزایش قیمت زیادی داشته و این امر بر بودجه خانواده سنگینی می‌کند.

یمنی سلیمان، یک بانوی فلسطینی اهل شهرک البعینه نجیدات نیز به نوبه خود گفت: درست است که شاهد افزایش قیمت نان هستیم، اما این تنها قیمت نان نیست که زیاد شده، همه کالا به طور قابل توجهی گران شده  و تنها حقوق‌ها ثابت مانده و اگر با بی توجهی مسئولین، قیمت‌ها به همین منوال بالا باقی بماند با یک بحران اقتصادی شدید روبرو هستیم.

 

افزایش قیمت نان در سزمین‌های اشغالی همزمان با موج افزایش قیمت دیگر کالاهای اساسی رخ داده که از جمله آن افزایش قیمت بنزین، برق، آب و تخم مرغ است. برآوردها حاکی است با افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق از آگوست آتی(مرداد و شهریور) هم بسیاری از بخش‌ها به ویژه بخش آب با افزایش دوباره قیمت مواجه خواهد شد.

 

اتحادیه صنعتگران رژیم صهیونیستی هم در مارس گذشته اعلام کرد: با موج گرانی که اسرائیل در هفته‌های اخیر شاهد آن بوده و جدیدترین آنها افزایش قیمت نان، روغن و مواد غذایی از یک سو و قیمت سوخت و مواد اولیه از سوی دیگر است، خانواده‌های فقیر بیشترین آسیب را از این گرانی متحمل می‌شوند  به‌ویژه که تامین مواد اولیه  مساله حیاتی برای معیشت روزمره هر خانواده است .

بحران اوکراین، رژیم صهیونیستی را هم در تامین مواد غذایی به ویژه گندم با بحران مواجه کرده است. بیش از ۷۰ درصد از گندم مصرفی سرزمین‌های اشغالی تا پیش از آغاز جنگ در اوکراین از دو کشور روسیه و اوکراین تامین می‌شد.

از زمان آغاز بحران اوکراین قیمت آرد در سرزمین‌های اشغالی با افزایش ۶۳ درصدی از ۳۸۰ دلار در هر تن به بیش از ۶۰۰ دلار رسیده است.این در حالی است که ساکنان سرزمین‌های اشغالی شاهد افزایش قیمت برق و آب هم خواهند بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها