يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۰۴۶۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
در حال حاضر ارزش دلار در بالاترین میزان طی 20 سال گذشته قرار دارد و باعث ضرر میلیاردها دلاری شرکت‌های آمریکایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از فایننشیال تایمز، افزایش ارزش دلار در بازار جهانی میلیارد‌ها دلار از ارزش فروش شرکت‌های آمریکایی در سه ماهه دوم امسال کاسته و باعث شده تا بسیاری از آنها چشم‌انداز خود نسبت به فروش در ماه‌های آتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر داده و کاهش دهند.

از جمله شرکت‌هایی که به خاطر بالا رفتن ارزش دلار ضررهای سنگینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کرده‌اند می‌توان به  آی بی ام، نتفلیکس، جانسون اند جانسون و فلیپ موریس اشاره کرد.

قرار است شرکت‌های بزرگ دیگری نظیر اپل و مایکروسافت هم که بخش قابل توجهی از فروش آنها خارج از آمریکاست، طی روزهای آینده گزارش درآمد سه ماهه دوم امسال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر کنند.

شوک ارزی باعث خسارت در سه ماه درآمدی‌ای شده که در سایه افزایش تورم و اجرای سیاست‌های پولی انقباضی و تبعات آنها بر فعالیت‌های تجاری و تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان، برای یافتن نشانه‌های کاهش رشد اقتصادی به شدت مورد توجه بود.

به خاطر تبعات تورم و تأثیر منفی آن بر خرید مصرف‌کنندگان، آمارهای اقتصادی همین حالا هم حاکی از کاهش فعالیت‌های اقتصادی هستند.

مکس کتنر، کارشناس ارشد بانک  HSBC، می‌گوید: حتی اگر روند افزایش ارزش دلار همین حالا متوقف شود، رشد ارزش این ارز که در 12 ماه گذشته شاهد بودیم برای کاهش درآمد شرکت‌ها کافی خواهد بود.

اقدامات بانک مرکزی آمریکا و سیاست‌گزاران آن در بالا بردن سریع نرخ بهره با هدف پایین آوردن تورم که حالا به بالاترین میزان در 40 سال گذشته در این کشور رسیده است، باعث رشد ارزش دلار شده است.

پیش‌بینی می‌شود هفته آینده هم در سایه ادامه اجرای سیاست‌های پولی انقباضی، بانک مرکزی آمریکا یک جهش دیگر به نرخ بهره در این کشور بدهد و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به میزان بالاتر از نرخ بهره در اروپا و ژاپن برساند.

به طور کلی بالا بردن نرخ بهره سرمایه‌گذاران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب کرده و تقاضا برای دلار در بازار جهانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش می‌دهد.

شرکت‌های آمریکایی که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های آنها در خارج از این کشور است از محل افزایش ارزش دلار ضررهای سنگینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه می‌کنند؛ چراکه این مسئله رقابت‌پذیری کالاهای آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار جهانی پایین آورده و ارزش دلاری فروش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم پایین می‌آورد.

کاهش رشد اقتصادی در اروپا و محدودیت‌های کرونایی اعمال‌شده در چین نیز در حال ضربه زدن به شرکت‌های آمریکایی است؛ چراکه به کاهش تقاضا برای محصولات این شرکت‌ها منجر شده است.

هفته گذشته شرکت IBM هشدار داد که افزایش ارزش دلار باعث کاهش 3.5 میلیارد دلاری درآمد این شرکت طی سال جاری خواهد شد که 900 میلیون دلار آن مربوط به سه ماهه دوم است.

شرکت جانسون اند جانسون نیز گزارش عملکرد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر داده و پیش‌بینی فروش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش داده است. این شرکت هشدار داده که افزایش سریع ارزش دلار در بازار جهانی 4 میلیارد دلار از فروش این شرکت در سال 2022 را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به باد می‌دهد.

شرکت تولید سیگارهای فیلیپ موریس، برای سه ماهه دوم سال جاری اعلام کرده که فروشش 500 میلیون دلار پایین آمده و شرکت‌ نتفلیکس هم گفته که به خاطر بالا رفتن ارزش دلار 339 میلیون دلار از فروشش کمتر شده است.

درواقع این شرکت‌ها بخش کوچکی از فهرست شرکت‌های آمریکایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل می‌دهند که از محل نزدیک شدن برابری دلار به یورو ضررهای سنگینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده‌اند.

جیمز کابانو، مدیرمالی شرکت IBM، می‌گوید: سرعت افزایش ارزش دلار طی ماه‌های گذشته و در شرایط کنونی بیشترین میزانی است که طی بیش از 10 سال گذشته تجربه کرده‌ایم. نیمی از تمام ارزهایی که ما با آنها کار می‌کنیم، کاهش دو رقمی ارزش در برابر دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی امسال به ثبت رسانده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها