أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۰۴۸۷
زمان انتشار: ۱۳:۱۸     ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت بسیار خوب کشور در تولید محصولات باغبانی، گفت: یکی از مهم‌ترین محصولات باغبانی سیب است و سالانه بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری 5968 به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدمهدی برومندی» در حاشیه رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ سیب درختی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی کشور است، افزود: معیشت باغداران و صرفه جویی در آب با تولید سیب زودرس و فوق زودرس تامین می‌شود.

 معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: محصول سیب در سبد صادراتی کشور قرار دارد و سالانه حدود یک‌ میلیون تن از این محصول را صادر می‌کنیم و درآمد ارزی بسیار خوبی نیز از این محل برای کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه پایداری و افزایش تولید در واحد سطح و ارتقای کیفیت تولید از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت باغبانی و موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور است، یادآور شد: در اقدام شایسته در بخش تحقیقات موسسه علوم باغبانی از ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش سیب رونمایی شده و همچنان در نقاط مختلف کشور برای مشخص شدن میزان سازگاری در این زمینه آزمایش و تحقیق انجام می‌شود.

برومندی با بیان این که در این زمینه می‌توانیم دو مسئله بسیار مهم در حوزه تولید سیب را حل کنیم، گفت: با توجه به این که ۹۵ درصد تولید ما تولید پاییزه بوده و تقریباً هم‌زمان رسی سیب داریم؛ به‌ طور مثال در استان آذربایجان غربی با برداشت یک میلیون سیب با مشکلاتی مانند سردخانه، حمل‌ونقل، بازار و مجموعه مشکلاتی در این زمینه مواجه می‌شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با این اقدام، به ارقام زودرس دست می‌یابیم و در ازای برداشت ۳.۵ میلیون تن سیب در پاییز تولید را در طول تابستان تقسیم می‌کنیم؛ یک باغدار در این زمینه می‌تواند مدیریت کند که در زمان‌های مختلف محصول سیب را تولیدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک دنیا است و آب به‌عنوان مهم‌ترین محدودیت و مهم‌ترین نهاده در تولید به شمار می‌رود که با این اقدام با توجه به دستیابی به ارقام زودرس آب کمتری مصرف می‌شود.

به گفته برومندی، از نیمه دوم خرداد تا اوایل تیرماه برداشت سیب انجام می‌شود و تا شهریورماه نیازی به مصرف آب به میزان تولید سیب پاییزه نیست.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: معیشت باغدار در تولید ارقام زودرس و فوق زودرس به نحوی خواهد بود که در اواخر و اوایل تیرماه سیب‌درختی را برداشت می‌کند و قیمت هر کیلو از آن محصول عدد بالاتری است و به اقتصاد بهره‌بردار نیز کمک می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد‎؛ با ریل‌گذاری و اقدامات خوبی که در وزارت جهاد کشاورزی توسط مقام عالی وزارت در بخش تحقیقات، اجرا و تولید در برنامه تنظیمی به مجلس ارایه شده و به‌عنوان سند بالادستی به شمار می‌رود، بتوانیم در چند سال آینده توفیقات بسیار خوبی را در حوزه باغبانی به‌ویژه در تولید سیب داشته باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها