يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۰۵۰۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
ساخت قطار و واگن ملی برای مترو توسط شرکت‌های دانش بنیان ومهندسان ایرانی دردستور کار قرار گرفت و مدیرعامل شرکت مترو تهران می‌گوید؛ بیش از 70 درصد تست‌ها برای این قطار نهایی شده و به سرانجام رسیده و از آبان ماه تولید 105 واگن ملی خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، طراحی و ساخت نخستین قطار ملی مترو سال گذشته به پایان رسید و از این محصول ساخت ایران رونمایی شد؛ قطاری که بخش زیادی از قطعات و سیستم‌های مربوط به آن در شرکت‌های داخلی ساخته شده، نخستین تست گرم خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و اکنون فاصله چندانی تا تأیید نهایی و رسیدن به مرحله تولید انبوه‌ ندارد.

ساخت و طراحی قطار ملی در راستای ماده ۵۸ قانون برنامه ششم با حمایت حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، صندوق شکوفایی و نوآوری در مدت ۱۸ ماه صورت گرفت.اهدافی که در این طرح دنبال شد ارتقا بومی سازی از حدود ۳۰ به بیش از ۸۰ درصد، دستیابی به طراحی و ساخت و همچنین تجهیزات قطارهای شهری و بین شهری و رفع انحصار و وابستگی و همچنین استفاده حداکثری از توان داخلی بود.

 طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه در مدت ۱۸ ماه با تلاش ۱۸ شرکت دانش بنیان و همچنین چهار شرکت بزرگ صنعتی از جمله شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا لوکوموتیو و تیوان ترمز انجام شد.

درباره سرانجام تست‌های قطار ملی و انبوه سازی ان به سراغ مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران رفتیم. وی در این زمینه گفت: ساخت قطار ملی انجام گرفته ولی برای بهره برداری حتما باید تست‌ها، قطعی شودو مشاور بین المللی تائید نهایی را اعلام کند.

قرارداد ساخت 105 واگن بین شهرداری تهران و شرکت واگن سازی

وی افزود: در همین راستا قرارداد ساخت 105 واگن بین شهرداری تهران و شرکت واگن سازی تهران در حال نهایی شدن است و ساخت این واگن‌ها بر مبنای ساخت قطار ملی صورت خواهد گرفت و مشخصات و ویژگی‌ها مشابه قطار ملی است.

 70 درصد تست‌ها نهایی و به سرانجام رسیده است

مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: حدود یک ماه پیش با مشاور مربوطه در زمینه ساخت قطار ملی صحبت کردم و 70 درصد تست‌ها نهایی و به سرانجام رسیده و 30 درصد باقی مانده تست‌ها نیز در دست اجرا و انجام است.

درستی خاطرنشان کرد: در صورت نهایی شدن این موضوع ظرفیت ها برای انبوه سازی به تعداد زیاد وجود دارد و ان شالله نتیجه بسیار موثری در بهبود شرایط حمل و نقل عمومی خواهد داشت.

 این قراردادها از نوع عمرانی و دولتی است/ آغاز انبوه سازی از آبان امسال

به گفته وی این قراردادها از نوع عمرانی و دولتی است و شهرداری تهران هم همکاری‌های لازم را خواهد داشت.همچنین بر اساس پیش بینی‌های انجام شده قطار ملی از آبان به چرخه بهره برداری افزوده خواهد شد.

 مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز درباره موضوع تامین واگن برای مترو تهران اظهارداشت: انشاالله با همکاری دولت آقای رئیسی اقدامات به صورت فوری و سریع تا آخر سال در این راستا انجام می‌گیرد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با سرعت جهادی همه توان خود را برای این مسأله گذاشته‌ایم گفت: ان‌شاءالله وضعیت حمل و نقل عمومی تهران بهبود می‌یابد و شهروندان بیشتر می‌توانند از این ناوگان استفاده کنند.

وی بیان داشت: ولی باید توجه داشت برای رفع معضل ترافیک در تهران نمی توان یک ساعته و یک روزه کاری انجام داد به هر حال تهران هزار واگن قطار و ۴ هزار اتوبوس بر اساس بررسی‌های انجام گرفته در طرح جامع ترافیک نیاز دارد.

مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه نیز درباره قطار ملی گفت: مأموریت اصلی قطار ملی این بود که ما به کمک آن بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان ایرانی را که قطعات و فناوری‌هایی در حوزه مترو دارند را محک بزنیم تا در صورت توانایی این شرکت‌ها در ساخت قطارهای داخلی از آنها کمک بگیریم.

وی تصریح کرد: هفته های پیش تست گرم قطار ملی با موفقیت انجام شد و اگر استانداردهای آن جاری شود می‌توانیم امیدوار باشیم که بخش زیادی از واگن‌های دیگر نیز ساخته شوند.

قطار ملی مترو در حال کسب استانداردهای بین‌المللی

مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی نیز  با بیان اینکه بسیاری بر این باور بودند که پروژه قطار ملی به سرانجام نمی‌رسد گفت: اما نه‌تنها قطار ملی حرکت کرد، بلکه بسیار هم موفق بود.
وی با بیان اینکه این پروژه برای اولین بار در کشور انجام شد و به مرحله عملیاتی رسید ادامه داد: در حال حاضر آزمون‌های حرکتی و اخذ تأییدیه فنی و استانداردهای بین‌المللی این قطار وارد مرحله اجرایی شده است.

طاهرزاده با بیان اینکه امیدواریم بزودی مجوزهای لازم صادر شود تا بتوانیم مسافرگیری قطار را انجام دهیم گفت: از رئیس و تیم جهاددانشگاهی در تولید قطار ملی مترو کمال تشکر را دارم، زیرا هر جا در این پروژه با مشکلی مواجه شدیم و حتی خارج از مسئولیت و حیطه فعالیت آنها بود کمک‌حال ما بودند و امیدواریم این نهاد انقلابی را همواره در راه پیشرفت و توسعه کشور ببینیم.

قطار ملی روی خط خدمت رسانی

نخستین قطار ملی مترو تست‌های مختلف را یکی پس از دیگری پشت‌سر می‌گذارد تا در آینده‌ای نزدیک آماده روی ریل خدمت‌رسانی قرار گیرد. قطار ملی مترو یک طرح بزرگ ملی است.بیش از 85 درصد این طرح داخلی است و گامی بلند در زمینه شکست انحصار تولید قطار از سوی شرکت‌های خارجی برداشته شد. طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، درب‌ها، دکوراسیون داخلی و هوشمند سازی سیستم اطلاع رسانی داخل واگن‌ها از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.

همچنین ایجاد خطوط جدید و تکمیل خطوط قبلی مترو در تهران و توسعه شبکه ریلی پایتخت به واگن و قطار احتیاج دارد و انجام این کار علاوه بر توسعه مترو می‌تواند منجر به کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی شود و در شرایطی که روزانه یک و نیم میلیون مسافر از مترو تهران استفاده می‌کنند تأمین قطار مورد نیاز در تهران از جمله مهمترین برنامه‌هایی است که مدیریت شهری پیش روی خود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها