أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۰۹۷۴
زمان انتشار: ۰۹:۴۵     ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت مجلس بیان اینکه هیچ چاره‌ای برای خروج از سیاهچاله پیری جمعیت وجود ندارد، گفت: خروج از بحران پیری جمعیت ۳۰۰ سال طول می کشد و ما حداکثر ۶سال دیگر برای جبران عقب افتادگی در بحث جمعیت فرصت داریم.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست تحلیلی "جمعیت ایران؛ خانواده ایرانی و فرزندپروری" با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و  امیر حسین بانکی‌پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بانکی پور در ابتدای نشست با برشمردن اهمیت موضوع جمعیت برای یک کشور و لزوم توجه همگان به مقوله پیری جمعیت اظهار داشت: هیچ‌یک از بحران‌های تاریخی گذشته و حال  ایران مانند جنگ‌ها، حمله مغول و یا قحطی ها نبوده که بعد از گذشت 30سال تمام نشده باشد، بعد از آن جامعه سرجای اولش برگشته است اما در مورد بحران و پیری جمعیت اینطور نیست و با هیچ بحرانی قابل مقایسه نیست.

وی افزود: این بحران از آنجایی که به تدریج و خاموش و نامحسوس ایجاد می شود قابل درک برای همه نیست و به انحاء مختلف مورد نقد عوامانه قرار می گیرد. لذا بحران پیری جمعیت عمیق تر از هر بحران دیگری است و قابل مقایسه با هیچ بحران موقت دیگری مانند کرونا هم نیست چرا که در کرونا تشدید اجرای دستورالعمل ها و سختگیری‌ها محدودیت هایی برای مردن بوجود آورد.

وی با بیان اینکه هیچ چاره‌ای برای خروج از سیاهچاله پیری جمعیت وجود ندارد، تاکید کرد: خروج از بحران پیری جمعیت 300 سال طول می کشد  و با توجه به اینکه پنجره جمعیتی نیز بر اساس نیروی کار تعریف می شود نه افراد در سنین باروری، بنابراین تا حداکثر  شش سال دیگر برای جبران این عقب افتادگی فرصت داریم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برای عدم ایجاد این بحران الگوی فرزندآوری بایستی از  دو فرزندی عبور و به سه فرزندی تغییر پیدا کند لذا برای این تغییر مسیر تا جمعیت 18میلیونی دهه شصتی ها که در سن زاد و ولد هستند فرصت جبران داریم.
این استاد دانشگاه گفت: پرداختن به حاشیه ها در مورد جمعیت فارغ از نوع حکومت ها و دولت ها و سیاست منجر به فاجعه جمعیتی در ایران خواهد شد لذا انتظار از نخبگان این است که فارغ از نگاههای عوامانه و رایج، عمق این موضوع را درک کرده و جامعه را به سمت آگاهی و ادراک این مسأله ملی سوق دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مدیران کشور هم درک درستی از وضعیت ندارند و این ابر بحران را فهم نکرده اند بعنوان نمونه با افزایش مهاجرت های خارجی و داخلی که صورت می گیرد ترکیب جمعیتی نژاد ایرانی نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با بیان اینکه متاسفانه موضوع تعدیل جمعیت در تمام نظام های ما از نظام آموزشی تا بیمه ای و اداری ورود کرده بود، اظهار داشت: طرح مجلس شورای اسلامی که در این رابطه تصویب و ابلاغ شده دارای 73 ماده و 205 حکم است که در شورای نگهبان هم تایید شده و آیین نامه های آن نیز ابلاغ شده است، تا کنون 20درصد این قانون اجرا شده  و ضمانت های اجرایی محکی برای آن در نظر گرفته شده است.

بانکی پور عنوان کرد: مخالفان این قانون سه دسته اند گروه اول کسانی هستند که  به پارادایم قبلی یعنی تعدیل جمعیت عادت کرده اند و تغییر رویه برای آنها سخت است، گروه دوم دشمنان ایران قوی و جوان هستند که بسیار هوشمندانه از تمام ابزارها برای مخالفت استفاده کرده و می کنند و دسته سوم کسانی هستند که اجرای این طرح در تعارض با منافع مادی چند هزار میلیاردی آنهاست و با پوشش گزاره های علمی و توجیهی مخالفت خود را براز می کنند و در اجرای طرح مانع فکری و عملی ایجاد می نمایند بعنوان نمونه در موضوع غربالگری جلسات بسیاری با متخصصین مربوطه برگزار و از نظرات علمی و عملی آنان در اجرای این طرح استفاده شد.

وی بیان کرد: در این طرح 21 مانع برای پیری جمعیت شناسایی شده که بایستی رفع شوند و برای رفع هرکدام از این موانع مواد قانونی گذاشته شده است از جمله تسهیلات ازدواج و افزایش چند برابری وام ازدواج، توسعه مراکز همسریابی قانونی خانواده محور و مشاوره محور، توسعه خوابگاههای متاهلین و نهضت خوابگاه سازی برای دانشجویان، تسهیلات پرداخت 90در صد هزینه درمان ناباروری ، افزایش سنواتی حق عائله مندی و حق تأهل  بطوریکه در 5 سال آینده 30برابر مقدار دریافتی امسال خواهد شد و بسیاری موارد دیگر که در طرح جوانی جمعیت به تفصیل ذکر شده است.

به گزارش فارس؛ در ادامه نشست شرکت کنندگان پیرامون موضوعات مطرح شده به بیان پرسش ها و دیدگاههای خود پرداختند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها