يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۱۰۴۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت کشورهای چین،عراق، امارات، ترکیه، افغانستان در مجموع سهم 77.1 درصدی در صادرات کشورمان در فروردین ماه امسال داشته‌اند و صادرات ایران در 4 ماه نخست 22 درصد رشد یافته است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس یکی از اهداف دولت سیزدهم توسعه تجارت خارجی با تکیه بر توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه است بطوری  که رئیس جمهور کشورمان در روز ملی صادرات در سال گذشته عنوان کرد که از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همه مسئولان در دولت می‌خواهم به گونه‌ای عمل کنند که صادرکنندگان در عمل آثار حمایت دولت را ببینند و وقتی سال بعد گرد هم آمدیم، بتوانیم اتفاقات مثبتی را که در عرصه صادرات کشور رخ داده، با هم مرور کنیم.

وی همچنین به  سهم امروز ایران در تجارت منطقه و جهان متناسب انتقاد داشت و در این باره بیان داشت: سهم تجارت ایران با توان و ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور  مطابق نیست؛ چرا که در کشور‌های مختلف و به ویژه در میان همسایگان تقاضا برای خرید کالا و استفاده از خدمات فنی و مهندسی ایرانی بسیار بالاست.

به گزارش فارس براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک شاهد روند مثبتی در تجارت خارجی کشور هستیم بطوری که تجارت غیرنفتی کشور در چهار ماه نخست امسال با 46میلیون و 815 هزار تن کالا به ارزش 34میلیارد و 480میلیون دلار رسید، این میزان نسبت به مدت مشابه 19درصد رشد داشته است.

* رشد 22 درصدی صادرات در 4 ماهه نخست امسال 

سهم صادرات از تجارت چهار ماهه ایران 35میلیون و 656هزار تن کالا به ارزش 17میلیارد و 240میلیون دلار بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با  رشد 22درصدی در ارزش همراه بوده است.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران، چین با خرید 10میلیون و 63هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 617میلیون دلار، عراق با 6میلیون و 932هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 398میلیون دلار،امارات با سه میلیون و 952هزار تن به ارزش دو میلیارد و 264میلیون دلار،ترکیه با سه میلیون و 363هزار تن به ارزش دو میلیارد و 60میلیون دلار و هند با یک میلیون و 327هزار تن کالا به ارزش 567میلیون دلار ،پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در چهار ماه نخست امسال بودند.

به گزارش فارس براساس آنچه سازمان توسعه تجارت ایران از جزئیات صادرات در فروردین ماه امسال منتشر کرده است صادرات کالا طی یک ماهه سال 1401 به 7324 هزار تن و 3699 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد از لحاظ وزن کاهش و 24.6 درصد از نظر ارزش افزایش داشته است. 

* سهم 77 درصدی 5 کشور در صادرات فروردین ماه

پنج بازار نخست صادراتی کشور نیز تقریبا طبق روال معمول چین با ارزش 1291 میلیون دلار و سهم 35 درصد از کل صادرات، امارات متحده عربی 668 میلیون دلار و سهم 18 درصد، عراق 426 میلیون دلار و سهم 11.5 درصد، ترکیه 361 میلیون دلار و سهم 9.7 درصد و افغانستان 108 میلیون دلار و سهم 2.9 درصد. 

سهم این 5 بازار از کل صادرات در فروردین ماه امسال 77.1 درصد بوده است. 

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی 505 دلار که نسبت به سال قبل 38.7 درصد افزایش داشته است. 

* سهم 42.1 درصدی 4 کشور همسایه در صادرات فروردین امسال

به گزارش فارس بر این اساس سهم 4 کشور همسایه یعنی امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و افغانستان از صادرات کشور در فروردین ماه امسال 42.1 درصد بوده است. 

مهمترین بازارهای هدف کالا طی یک ماهه 1401 چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، عمان، تایلند و سنگاپور بوده است. 

 همانطور که اشاره شد یکی از اهداف اساسی دولت سیزدهم  در راستای توسعه تجارت خارجی، توسعه روابط تجاری با ۱۵ کشور همسایه است‌. 

براین اساس یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف به‌ویژه همسایگان تعریف شده است و در این راستا نیز هم اندیشی با فعالان اقتصادی و بازرگانان انجام و نقشه راهی برای آن ترسیم شده است. 

از آغاز به کار دولت سیزدهم نیز وزیر صمت سفرهایی به کشورهای مختلف از جمله سوریه، امارات، عمان، قطر، ارمنستان و ... و اخیرا نیز به بلاروس داشته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها