يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۱۴۴۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
جلسه هشتم هیات ثارالله محرم ۱۴۰۱/
عضو مجلس خبرگان رهبری، معطوف شدن قلوب مردم به امام را از لوازم ضروری تشکیل امت اسلامی برشمرد و افزود: تکلیف مردم در مسیر امت سازی، صبر و استقامت است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری شامگاه جمعه در مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم در هیئت ثارالله (س) که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می‌شود به بیان مراحل امت سازی توسط حضرت ابراهیم (س)، بر اساس آیات شریفه قرآن پرداخت و افزود: بعد از آنی که حضرت ابراهیم (ع) به مقام والای امامت رسید، خداوند متعال دو مأموریت مهم یعنی «تطهیر بیت» و «ترفیع قواعد» بیت را در مسیر امت سازی به جناب ابراهیم (ع) سپرد.

استاد میرباقری بعد از تبیین شرایط تطهیر بیت و برپایی قواعد بیت، با اشاره به دعاهای حضرت ابراهیم (ع) در راستای مأموریتشان، افزود: ایشان در ابتدا از خداوند متعال درخواست کرد که کعبه، «بیت امن» الهی بشود؛ و سپس، دریافت رزق برای امتشان را از خداوند متعال خواستار شد. مراد از این رزق، هم رزق ظاهری است و هم رزق باطنی. استاد میرباقری افزود: سومین دعای ایشان، وجود یک «امت مسلمه» در نسل خودشان است که این امت مسلمه، محور امت سازی حضرت است و بر اساس روایات، امت مسلمه، تطبیق شده است به اهل بیت علیهم السلام. درخواست دیگر جناب ابراهیم سلام الله علیه، در مسیر امت سازی «رُؤیت مَناسک» است.

 

فایل صوتی سخنرانی جلسه هشتم هیات ثارالله محرم 1401

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به درخواست حضرت ابراهیم (ع) برای دور شدن از شرک و عبادت اصنام بیان داشت: در توضیح معنای باطنی این دعا، روایتی از نبی گرامی اسلام (ص) در کتاب شریف «اَمالی» شیخ طوسی نقل شده است و مضمون روایت این است، که حضرت ابراهیم (ع) بعد از آنی که خداوند متعال فرمود که عهد الهی یا همان امامت امت، به ظالمین نمی‌رسد، بلافاصله جناب ابراهیم (ع)، از خداوند متعال درخواست کرد که مبادا در دام اشخاصی بیفتد که بت‌های امت می‌شوند، که در غیر این صورت در پیروان ظالمین قرار می‌گیرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: کسی که از اهل بیت (ع) تبعیت بکند، از ایشان خواهد بود و در زمره آل ابراهیم (ع) قرار می‌گیرد. در واقع امام در این عالم بیتی دارد، که این بیت، بیتِ امامت اوست و هر که از او تبعیت کند، اهل بیت ایشان می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، معطوف شدن قلوب مردم به امام را از لوازم ضروری تشکیل امت اسلامی اعلام کرد و افزود: طبق روایات کثیر از ائمه معصومین (ع)، این که دل‌های شیعیان متوجه و معطوف به اهل بیت (ع) است، ثمره دعای حضرت ابراهیم (ع) می‌باشد، که از خداوند متعال بعد از رسیدن به مقام امامت درخواست کردند، که دل‌های مردم را به سوی فرزندان خود، متمایل گرداند.

وی در ادامه به وظیفه اقامه مناسک توسط امام اشاره کرد و بیان داشت: بعضی از مناسک که در دوره‌های گذشته و زمان حضرت بوده است، از بین رفته است ولی برخی از این مناسک از زمان حضرت ابراهیم (ع)، هنوز پابرجاست؛ مانند حج ابراهیمی که یکی از مناسک در راستای امت سازی می‌باشد.

استاد میرباقری به لزوم تبعیت از امام (ع) در مسیر امت سازی اشاره کرد و افزود: با اینکه مردم توانایی درک و فهم، این مراحل طولانی و پیچیده و دشوار را ندارند، آن کاری که باید انجام دهند، این است که به امام خود اعتماد و اطمینان کنند، و در مسیر امت سازی امام، صبر و استقامت داشته باشند. و بدانند این صبر در مسیر امت سازی بسیار ارزشمند است. استاد میرباقری افزود: هدف نهایی از حج، روی آوری و تمایل به امام است و اگر حجی منتهی به امام شد، آن حج، حج ابراهیمی خواهد بود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش، ثمره حج ابراهیمی را بیان داشت و افزود: نجات از آتش دوزخ، مهمترین ثمره حج ابراهیمی است. استاد میرباقری افزود: اگر مناسک حج، درست انجام نشود و تمایلی به سمت امام در وجود انسان ایجاد نکند، هیچ تفاوتی با حج در دوران بت پرستی و شرک ندارد. در حقیقت دل مردم در به جا آوردن مناسک حج نباید تمایل به سنگ‌ها باشد، بلکه آن چیزی که در حج مهم است، این است که مردم به ائمه معصومین (ع) پیوند بخورند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها