أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۱۵۵۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
یک کارشناس محیط زیست درباره‌ی غذارسانی به حیوانات و ایجاد اختلالات در چرخه‌ی محیط زیست توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران، غذارسانی به سگ‌ها و انواع حیواناتی که در جامعه شاهد ازدیاد و رشد جمعیتشان هستیم باعث بروز مشکلاتی از جمله شیوع بیماری‌ها و کشته و زخمی شدن برخی از مردم شده است.
طبق آمار تعداد سگ‌های ولگرد در کشور از مرز ۲ میلیون گذشته است چنانچه تعداد این سگ‌ها افزایش پیدا کند افراد بیشتری قربانی هجوم سگ‌های ولگرد خواهند شد.

بنابر اخبار اعلام شده تنها طی ۲ روز یک سگ هار در شهرستان مشگین شهر باعث مصدوم شدن ۱۶ نفر شده است، طبق آماری که توسط مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران عنوان شد تهران حدود ۵ تا ۶ هزار سگ بدون صاحب دارد.

شهرداری پناه گفت: در حالت عادی اکوسیستم طبیعت چرخه‌ی منظمی دارد و دخالت انسان باعث اختلال در این نظم می‌شود که نوع این دخالت غذارسانی به گونه‌های حیات وحش و گونه‌های اهلی است که مشکل را چندین برابر می‌کند.

بالا رفتن نرخ زادآوری یکی از مشکلات این غذا رسانی‌ها است، برخی از مردم تفاوت حیات وحش و اهلی را نمی‌دانند و فکر می‌کنند حیات وحش گونه‌هایی هستند که حمله می‌کنند در صورتی که حتی یک گنجشک هم از گونه‌های حیات وحش است.

او افزود: برخی از گونه‌های مانند زاغ‌ها دشمن طبیعی ندارند و زمانی که جمعیتشان بیش از حد طبیعی می‌شود آسیب رسان می‌شوند و در این زمان جمعت سایر گونه‌های آسیب پذیر مانند چرخ‌ریسک تحت تاثیر قرار می‌گیرد و جوجه‌هاش خورده می‌شوند و جمعیت کلاغ و زاغی به دلیل نداشتن دشمن طبیعی زیاد می‌شود.

این فعال محیط زیست گفت: دخالت بشر در سالیان بسیار دور باعث ساختن گونه‌های اهلی شده است، گونه‌های اهلی به دلیل استفاده‌ی انسان ساخته شدند یعنی گوسفند اهلی ما همان قوچ و میش طبیعت ما است دخالت انسان بخشی از حیوانات طبیعت را جدا کرد که این اهلی سازی در تمام موارد باعث ایجاد مشکل شده است.

شهرداری پناه گفت: ایجاد بیماری، برداشت از طبیعت، برداشت آب محدودی که در طبیعت وجود دارد توسط گونه‌ی اهلی از جمله معایبی است که گونه‌های اهلی که کنار انسان نیستند، اما آسیب زا هستند به همراه دارند که این تنها به سگ‌ها محدود نمی‌شود.

غذا رسانی به سگ ها عامل نابودی آنها!
او گفت: با وجود غذارسانی که نرخ زادآوری سگ‌ها را بالابرده و باعث بروز جمعیت نجومی آن‌ها شده بیماری وارد در زیستگاه‌ها شده و برداشت از زیستگاه صورت می‌گیرد.

شهرداری پناه ادامه داد: باتوجه به مطالبی که درباره‌ی زیاد شدن جمعیت گونه‌های مختلف و سگ‌ها به آن اشاره کردیم می‌توان گفت اگر سگی از بین می‌رود مقصر انسان‌هایی هستند که باعث این اتفاق شده اند چه افرادی که اهلی سازی انجام داده اند و چه افرادی که به ازدیاد این جمعیت کمک کرده اند.

این کارشناس محیط زیست گفت: واقعیتی که این افراد باید بپذیرند این است که معضلی که به وجود آمده است توسط این افراد به وجود آمده و حیواناتی مانند این سگ‌ها در این امور نقشی ندارند و نمی‌توان گفت افرادی که مخالف ازدیاد جمعیت این گونه‌ها هستند با آن‌ها دشمنی دارند.

او درباره‌ی آسیب‌هایی که این گونه به همراه دارد اظهار کرد: در حاشیه‌ی شهرها کودکان خردسال توسط این سگ‌ها جان خود را از دست می‌دهند، اما برخی از افراد با نگاه افراطی به این موضوع دیدگاه خطرناکی در این باره به وجود آورده اند و باعث ایجاد تنش‌هایی در جامعه شده اند اگر این آسیب‌ها از ابتدا پیش بینی می‌شد به این نقطه نمی‌رسیدیم.

حامیان غذارسانی به سگ‌ها منطقی با موضوع برخورد کنند
این فعال محیط زیست گفت: حامیان این اقدام نمی‌خواهند درمورد این مشکل صحبتی شود و حتی اگر خبری مبنی بر آسیب رسیدن به افراد منتشر شود فرد آسیب دیده را مقصر می‌دانند، اما اگر به این معضل پرداخته نشود و جمعیت این حیوانات درست کنترل نشود این جمعیت همچنان به صورت نجومی بالا می‌ورد و مشکلات تشدید می‌شود.

شهرداری پناه گفت: این افراد بخش بزرگی از این اتفاق هستند و نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند؛ باید در نظر داشت سگ ماده‌ای که ۷ توله دارد و هر توله در زمان کوتاه مدتی زایمان خواهد داشت جمعیتی غیر قابل کنترل را بر جای می‌گذارد که تنها راه عقیم سازی است که آن هم نیازمند نگهداری کاملا ایزوله است و این روش عقیم‌سازی‌ها جوابگو نیست.

در سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار حیوان گزیدگی در کشور ثبت شد که ۸۰ درصد آن به حمله سگ‌های ولگرد اختصاص داشت. پیش‌تر شهردار ناحیه ۱۰منطقه یک در طرح کنترل حیوانات شهری در شهرک محلاتی از جمع آوری سگ‌های ولگرد خبر داد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها