أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۱۵۷۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
با وجود آنکه سود استخراج بیت‌کوین در 153 کشور از بین 198 کشور جهان منفی است اما ایران 14 اُمین کشور کم‌هزینه برای ماینرهاست.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری 598، بیت‌کوین در طول سال‌‌های اخیر بیشترین حجم بازار ارزهای دیجیتال را داشته است. ماینر در فرآیند استخراج رمزارز، می‌توان با بیت کوین، ارزهای دیگر، محصولات و خدمات را خریداری کند.  این ارز دیجیتال به دلیل استفاده در تراکنش‌های غیرقانونی، مصرف مقدار زیادی برق در استخراج (و در نتیجه ردپای کربنی)، نوسان قیمت و سرقت در مبادلات، مورد انتقاد قرار گرفته است.

در گذشته برخی از سرمایه گذاران و اقتصاددانان بیت کوین را به عنوان یک حباب سوداگرانه توصیف کرده‌اند ولی برخی دیگر از آن به عنوان بستری جهت سرمایه‌گذاری یاد کرده‌اند. اما با این حال چندین آژانس نظارتی هشدارهایی به سرمایه گذاران درباره بیت کوین صادر کرده‌اند.گفتنی است که  السالوادور نخستین کشوری بود که در سپتامبر ۲۰۲۱ رسماً بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت.

 

میزان مصرف برق برای استخراج هر بیت‌کوین

برای استخراج هر بیت‌کوین به 1449 کیلووات ساعت انرژی نیاز است. انرژی‌ای که 1.5 برابر مصرف برق یک فرد ایرانی در طول یکسال است.

به طور کلی برق مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین در جهان نزدیک به میزان برقی است که تمام کشورهای جهان مصرف می‌کنند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین از مجموع برق مصرفی ۱۲۱ کشور در جهان فراتر رود.

برای استخراج بیت‌کوین هم اکنون صدها میلیون‌ کامپیوتر ۲۴ ساعته در حال کار هستند. ازطرفی این‌ رایانه‌ها به دلیل میزان گرمای ایجاد شده ناشی از سنگینی محاسبات، نیاز به خنک شدن و استفاده از کولر دارند.

 

هزینه ها و سود استخراج بیت کوین در 198 کشور

در 198 کشوری که در مجموعه داده گنجانده شده است، میانگین هزینه استخراج بیت کوین به 35404.03 دلار رسید، که بیشتر از ارزش بیت کوین 20863.69 دلار در 15 ژوئیه 2022 است. اگرچه توجه به نوسان قیمت انرژی و کم و بیش ماینرها در بیت کوین بسیار مهم است. ، انرژی لازم و هزینه نهایی را دائما تغییر دهید.

در اینجا خلاصه ای از هزینه استخراج یک بیت کوین در هر کشور در 23 مارس 2022 به همراه سود احتمالی پس از محاسبه هزینه های استخراج آمده است:

ایران چهاردهمین کشور ارزان دنیا برای استخراج بیت‌کوین/ استخراج هر بیت‌کوین در ایران 280 میلیون تومان سود دارد

ونزوئلا در رتبه اول گران ترین کشور برای استخراج بیت کوین قرار دارد. استخراج یک بیت کوین در این کشور آمریکای جنوبی 246530.74 دلار هزینه دارد، به این معنی که این فرآیند سودآور نیست. هزینه های انرژی در این کشور به قدری گران است که ماینرها برای تنها یک بیت کوین 225667.05 دلار خرج می کنند.

در نقطه مقابل این طیف، ارزان ترین مکان برای استخراج بیت کوین در کویت است. استخراج یک بیت کوین در کویت 1393.95 دلار هزینه دارد، یعنی ماینرها می توانند 19469.74 دلار سود کسب کنند.

این کشور خاورمیانه ارزان ترین برق جهان را دارد و یک کیلووات ساعت به طور متوسط ​​فقط 3 سنت هزینه دارد. برای زمینه، میانگین هزینه یک کیلووات ساعت در آمریکای شمالی 21 سنت است.

از طرفی ایران به عنوان 14 اُمین کشور ارزان دنیا برای استخراج بیت‌کوین است. در واقع استخراج هر بیت‌کوین در ایران چیزی حدود 10,355.09 دلار (معادل 310,652,700 تومان – با احتساب دلار 30هزارتومانی) هزینه دارد. اما به گفته سایت ویژوال کپیتالیست استخراج هر بیت‌کوین در ایران، 9,401.44 دلار (معادل 282,043,200 میلیون تومان – با احتساب دلار 30هزارتومانی) سود را نصیب ماینرها می‌کند.

گفتنی است که در مجموع سود استخراج بیت‌کوین در 153 کشور از بین 198 کشور جهان منفی است.

 

مسابقه در جریان است

با وجود هزینه های سنگین استخراج بیت کوین، بسیاری از مردم معتقدند که ارزش سرمایه گذاری اولیه را دارد. یکی از مواردی که بیت کوین را به ویژه جذاب می کند، عرضه محدود آن است – تنها 21 میلیون سکه برای استخراج در دسترس است و تا زمان انتشار این مقاله، بیش از 19 میلیون بیت کوین قبلا استخراج شده است.

اگرچه قیمت بیت کوین (BTC) به دلیل نوسانات آن بدنام است، ارزش آن همچنان در دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. اگر ارزهای رمزپایه همانطور که بسیاری از مردم فکر می کنند به جریان اصلی تبدیل شوند، می تواند قیمت بیت کوین را بیش از پیش افزایش دهد.

انتهای گزارش/

محسن محمودآبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها