کد خبر: ۵۱۱۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
هم اندیشی: مصاحبه تفصیلی هم اندیشی با دکتر صادق الحسینی پیرامون مذاکرات اخیر استانبول و تحلیل ابعاد این مذاکرات از نگاه صادق الحسینی است که متن آن در ادامه آمده است

در داخل نفس اماره به سوء غرب و اروپا قطعا اراده توطئه علیه ایران وجود دارد و ساکت نخواهند نشست.

 

دیپلماسی هنرمندانه ایران

ولی به اعتراف و اذعان همه از جمله آمریکایی ها واقعیت این بود که ایران توانسته با خون شهدای دانشمند هسته ای خود و با مواضع محکم و قاطع سعید جلیلی به نحو خاص و مجموعه گروه مذاکره کننده به طور عام  و همچنین دیپلماسی موافق خود که من آن را اصطلاحا دیپلماسی بافت فرش ایران (چون یک حرفه معروف و قدیمی ایرانیان است و نیاز به صبر و حوصله و هنر زیادی دارد و نتیجه آن در بلند مدت معلوم می شود) می نامم، پیروز صحنه جنگ دیپلماتیک ایران با غرب و اروپا باشد.

با این وجود ایران در استانبول توانست یک فرش دیپلماسی بسیار بدیعی و در لحظه حساس در برابر دنیا پهن کنند.

 

علت تحیر غرب در مذاکرات استانبول

علت این ادعای بنده این است که تمام قدرتهای جهان از جمله آمریکا اروپا و اسرائیل و حامیان آنها، مات و مبهوت این مسئله بودند که چگونه ایران توانسته از طرفی روسیه و چین را از مجموعه اتحادیه اروپا و گروه مقابل ایران خارج کند و از طرف دیگر اروپایی ها را با دیپلماسی پیچیده خود زمین گیر کند.

 

دست پیش ایران در تحریم

منظورم از دیپلماسی پیچیده این است که که اقدام به تحریم نفت برخی از کشورهای اتحادیه اروپا نمود و فشار منگنه واری به آنها وارد نمود به نحوی که دست پیش را گرفت و زودتر این تحریم را بر علیه طرف مقابل اعمال کرد.

دیگر این که ایران با این تحریم های نفتی خود بر علیه کشورهای اتحادیه اروپا و بستن پالایشگاه های مختلفی که مخصوص نفت خود، ایجاد مشکلات اقتصادی برای آنها ار رقم زد.

 

انتخاب مناسب ایران

اضافه بر موادر فوق انتخاب موقعیت مناسب برای قبول مذاکره با توجه به ضعف و وهن شدید آمریکایی ها و عدم قدرت تحرک آنها به سبب انتخابات مجلس و شکستهای پیاپی آنها در عراق و افغانستان نیز شاهکار دیگر ایران در این مذاکرات بود.

 

دیپلماسی پنهان ایران

دیپلماسی پنهان ایران در استفاده بهینه از پیروزی میدانی همپیمان استراتژیک خود در سوریه یعنی بشار اسد و نهایتا چیدن این عوامل در کنار همدیگر و با زمان و مکان مشخص  با دیپلماسی فعال و نیمه علنی مجموعا فرش بدیع ایرانی یعنی همان هنر معروف ایرانی ها که پس از سالها معلوم می شود که چه نقش و نگار زیبایی در آن به کار رفته تهیه و به جهان ارائه شد.

 

زحمات جدی و دقیق گروه دیپلماسی ایران

ایران با این هنر و دیپلماسی بدیع توانست غرب و اروپا را مجبور به تسلیم کند. به نظر من غرب نه بر سر ایران منت گذاشت و نه دیگران، بلکه زحمات مجموعه گروه دیپلماسی و اطلاع رسانی ایران در مواجهه با جنگ نرم، عدم ضعف در جنگ روانی از عوامل پیروزی ایران در مذاکرات بود.

 

مهمترین عامل پیروزی/ تدبیر و شجاعت رهبری

مهمتر از همه این­ عوامل ایستادگی و قاطعیت رهبری بود. این که ایشان به هیچ کدام از عوامل فشار دهنده اجازه ندادند که در بدنه جامعه ایران رخنه کنند و تحمل این همه فشارها توسط ایشان و جرأت گفتن"نه" به آمریکایی­ها در اوج "آماده نمودن کشتی­ها و مقدمات جنگی و زدن بر طبل جنگ توسط امریکایی­ها" و همچنین عدم نشان دادن هیچ  گونه ضعف و مسامحه در مقابل نامه های تهدیدآمیزی که از کانالهای گوناگون به دست ایشان می رسید.

 

تدبیر رهبر نمادی از تدبیر علی (علیه السلام)/ 2+1 پیروز بر 5+1

 همه اینها ما را بیاد حکمت امیر المومنین علیه السلام می اندازد که به ایشان عرض شد چگونه در جنگها پیروز می شدید؟ می فرمودند که "هر گاه من و نفس دشمن بر علیه او می جنگیم " یعنی کاری کنید که دشمن نیز احساس ضعف کند و این ضعفش بر علیه خودش باشد یعنی نفس دشمن یک یار ما می شود یعنی می شود 2+1.

2+1 ایران توانست 5+1 غربی ها را مبهوت کرده و آنها را مجبور کند که اذعان کنند که فعالیت های صلح آمیز هسته ای حق ایران است.

 

ایران غرب را چهار مرحله به عقب برگرداند

همانطور که میدانید مهمترین مسئله در بغداد ارائه یک مدالیته جدید در چهار چوب هسته ای توسط ایران است و غرب هم برنامه خودش را خواهدداد. عملا ایران غرب و اروپا  را به چهار مرحله عقب تر یعنی همان نقطه اول در ژنو برگرداند.

 

طرح مسائلی غیر از ایران برای اولین بار

برای اولین بار اشتون در استانبول با تمام حواسش نگرانی های ایران در رابطه با امنیت انرژی و مسائل مختلف دنیا شنید. چون اولین بار بود که در مذاکرات 5+1غیر از مسائل هسته ای ایران مسائل دیگری هم مطرح شد.

تروریسم کورکورانه، سوریه، عراق،  لبنان، افغانستان،  فلسطین ،  زرادخانه اتمی و صلاح های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی و . . . مطرح شد واشتون آنها را شنیدند.

 

تحقیر آمریکا در استانبول

نکته مهم این بود که یک لحظه هم قامت ایرانی ها خم نشد و با وجود اسرار فراوان آمریکایی ها برای ملاقات با مقامت ایرانی (با هدف جنگ روانی) حتی یک دقیقه هم جلیلی با نماینده آمریکا مذاکره نکرد و در تله آنها نیافتاد  و پیروزمندانه از این مذاکرات خارج شدند. البته غربیها برای اینکه بتوانند در بین افکار عمومی ملت خودشان کمی با آبرو از مذاکرات خارج شوند بحث هایی مثل اینکه "هدیه به ایران ندادیم" و "چیزهایی از آنها گرفتیم" را مطرح کردند و در صورتی که ایران از هیچ موضع خود برنگشت و این مسئله را مجددا دنیا در بغداد خواهد دید.

 

علت این ادعاها و دست و پا زدن­ها این بود که مجموع معادلات منطقه ای و جهانی آنها تضعیف شد و به همین سبب مجبور به اذعان به حقانیت فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران شدند، اگر غیر از این بود آنها طراحی های دیگری برای غلبه بر ایران داشتند که تا اینجا برای چندمین بار شکست خورده است و انشاء الله این پیروزی ایران ادامه خواهدداشت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها