أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۱۶۳۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۴     ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
جلسه نهم هیات ثارالله محرم ۱۴۰۱/
قم - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رشته‌های الفت میان مؤمنین مانند رشته‌های الفت در میان زائران اربعین و همین هیئت‌ها و عزاداری‌ها، ناشی از محبت بین امام و امت است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری شامگاه یکشنبه در شب تاسوعای حسینی در هیئت ثارالله که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد به بیان خصوصیات امتی که بر مدار امام حق شکل می‌گیرد، پرداخت و بیان داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران یکی از خصوصیات امتِ بر محور امام حق را، اعتصام باالله نامید.

استاد میرباقری ضمن معرفی امتی که معتصم باالله شده‌اند، افزود: بر اساس روایات، اهل بیت سلام الله علیهم همان‌هایی هستند که اعتصام به خداوند متعال پیدا کرده‌اند و اینکه گفته می‌شود، اهل بیت علیهم‌السلام معصوم‌اند، به همین دلیل است که امام معتصم به خداوند متعال و متصل به اوست.

وی افزود: برای امام، مسلم بودن به تسلیم محض خداوند متعال بودن است و برای دیگران، مسلم بودن به تسلیم محض در مقابل امام بودن است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه با اشاره به بلوغِ اختیار در آخرت، بیان داشت: این گونه نیست که در بهشت، اختیار از انسان گرفته شود و انسان شبیه به چوب و سنگ شود، بلکه هر انسانی بعد از عبور از دنیا و برزخ و صحنه‌های قیامت، به درجه‌ای از شناخت می‌رسد که دیگر در بهشت یک نظام عصمت از روی اختیار تشکیل می‌شود و همه‌ی اهل بهشت در ظرف خودشان معصوم می‌شوند و از آنجایی که اعتصام به امام در بهشت کامل می‌شود، هیچ گونه غفلتی در میان اهل بهشت نیست.

استاد میرباقری ضمنِ جمع بندیِ خصوصیتِ اولِ امتِ بر محور امام حق، بیان داشت، خصوصیت «امت مسلمه»، این است که این امت خودشان متصل به امامشان هستند و امامشان معتصم باالله است.

 

فایل صوتی سخنرانی جلسه نهم هیات ثارالله محرم 1401

 

فایل صوتی روضه جلسه نهم هیات ثارالله محرم 1401

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تبیین دومین خصوصیت از امت بر محور امام حق پرداخت و افزود: تمایل دل‌ها به یکدیگر و در تعقیب آن، فداکاری و ایثار و دیگر خصوصیات و صفات حمیده از خصوصیات امتی است که روابطشان را بر محور امام تنظیم کرده‌اند. بر خلاف امت تشکیل یافته حول امام ضلال که دل‌هایشان پراکنده است و هر دل به سوی هوس و مطلوب خود می‌باشد، منتها این‌ها حول یکسری اصنام برای پیشبرد اهدافشان جمع شده‌اند.

وی در ادامه با تبیین خصوصیات جامعه بازار بیان داشت: جامعه بازار، جامعه‌ای است که هر کسی به دنبال منافع خود می‌باشد، حتی به قیمت تحقیر شدن و ضرر کردن دیگری. در این جامعه هر چه حرص و طمع و میل به برتری جویی بیشتر باشد، جامعه پیشرفت بیشتر و بهتری دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی میرباقری در ادامه افزود: رشته‌های ألفت میان مؤمنین به امام خود بر می‌گردد، مانند رشته‌های الفت در میان زائران اربعین و رشته‌های الفت در همین هیئت‌ها و عزاداری‌ها.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزود: اعتصام به امام، مودت و اخوت سه مرحله تجلی رشته‌های محبت الهی در میان امت است که در عصر غیبت به خاطر ظاهر نبودن امام زمان علیه‌السلام، رشته‌های مودت و اخوت نیز به طور کامل نمایان نیست و در عصر ظهور امام زمان علیه‌السلام با کامل شدن رشته‌های محبت الهی میان امت، جلوه‌های تام مودت و اخوت به طور واضح آَشکار می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی امتی با محوریت امام و دارای روابط مودت و اخوت شکل گرفت، باید اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد. زیرا وقتی امتی حول محور نبی گرامی اسلام صلوات الله علیه شکل گرفت، در مقابل آن، یک دستگاه ائمه‌ی نار و دستگاه شیاطینی است که می‌خواهد، این روابط را بر هم بزند و آن را تبدیل به محیط جهنم کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به لزوم هوشیاری در برابر خبر فسق اشاره کرد و افزود: بعضی‌ها می‌خواهند این گونه نشان دهند که دنیا نقد است و اخرت نسیه. و بر پایه همین حرف هم، تمدن درست کرده‌اند تا در مقابل امت مسلمه، هیاهو به پا کنند و دل عده‌ای را به خود معطوف سازند.

استاد میرباقری در در پایان افزود: بالاترین معروف، امیرالمومنین علیه السلام است و بالاترین منکر در دوران ما، تمدن غرب است، که مبارزه و نهی اصلی هم باید همین جا صورت بگیرد. در حقیقت مبارزه با فروع منکر، در عین دلدادگی به اصل منکر، مبارزه‌ای بی ثمر است. مثل اینکه شهری را شهر مدرن کنیم و بعد بگوییم چرا بی حجابی در آن کم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها