يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۱۹۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
واکسن نزده‌ها در سامانه سماح بیمه نمی‌شوند؛
با توجه به الزامی بودن ثبت‌نام در سامانه سماح برای زیارت اربعین، به دلیل محدودیت اعمال شده در این سامانه، افرادی که روند واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند، امکان قطعی کردن ثبت‌نام را ندارند.

به گزارش پایگاه 598، ستاد مرکزی اربعین امسال تزریق دُز یادآور واکسن کرونا را نیز از شرط‌های سفر اربعین اعلام کرده است که این شرط برای زیارت اربعین موجب نارضایی بسیاری از عاشقان حسینی شده است.

 

ثبت‌نام قطعی اربعین در سامانه سماح تا ۲۳ شهریور ادامه دارد

ثبت‌نام قطعی اربعین از روز گذشته آغاز شد و متقاضیان زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام در ایام اربعین تا ۲۳ شهریور یعنی ۳ روز قبل از اربعین حسینی فرصت دارند تا در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

در سامانه سماح علاوه بر تزریق ۲ دُز واکسن کرونا، تزریق دُز یادآور نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد و با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه وزارت بهداشت، در صورتی که زائری واکسن کرونا تزریق نکرده باشد یا حتی ۲ یا سه دُز واکسن زده باشد و در ۶ ماه اخیر دُز یادآور تزریق نکرده باشد، از ادامه روند ثبت‌نام قطعی در سامانه سماح محروم خواهد شد.

 

نام‌نویسی ۱.۵ میلیون زائر اربعین در سامانه سماح/ امکان پرداخت حق بیمه برای واکسن نزده‌ها وجود ندارد

به این ترتیب اگر کسی هم قصد ثبت‌نام قطعی در سامانه سماح و پرداخت بیمه را برای زیارت اربعین داشته باشد، با قوانین اعمال شده در سامانه سماح، از ثبت‌نام منصرف خواهد شد و به این ترتیب بدون ثبت‌نام در این سامانه یا حتی پرداخت هزینه بیمه به زیارت اربعین مشرف می‌شود.

ثبت‌نام در سامانه سماح نیز الزامی و به عنوان یکی از شروط اعزام زائران اعلام شده است. از ۱۰ تیرماه که پیش‌ثبت‌نام در سامانه سماح برای زیارت اربعین آغاز شد، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این سامانه نام‌نویسی کردند. این امر در حالی است که با توجه به تعطیلی ۲ ساله سفر اربعین برای بسیاری از عاشقان حسینی، ستاد مرکزی اربعین پیش‌بینی تشرف بیش از پنج میلیون ایرانی به عراق در ایام اربعین را کرده است. اما با توجه به محدودیت‌ها در تزریق واکسن کرونا بسیاری از زائران اربعین از نام‌نویسی در سامانه سماح منصرف شده و ترجیح می‌دهند که بدون حتی داشتن بیمه به عراق مشرف شوند.

 

محدودیت‌ها در سامانه سماح مانع پرداخت بیمه زائران اربعین شد

علاوه بر این، وزیر کشور با اشاره به اهمیت سلامت و امنیت زائران اربعین از آنها خواسته که حتما قبل از سفر، خود را بیمه کنند. بر همین اساس، در سامانه سماح هم با وجود اینکه با توجه به لغو ویزای بین ایران و عراق، هیچ زائری نیاز به اخذ ویزا ندارد، زائران باید برای پرداخت بیمه و انجام هماهنگی‌های لازم ثبت‌نام کنند.

برای ثبت‌نام قطعی زائران اربعین در سامانه سماح نیز مبلغ ۱۸ هزار تومان به عنوان بیمه در نظر گرفته شده است که زائران با پرداخت این مبلغ می‌توانند از هزینه‌های اضافه که ممکن است در صورت بروز مشکلات متحمل شوند، جلوگیری کنند.

با این وجود، برخی از زائران که در سامانه سماح پیش ثبت‌نام کرده‌اند و قصد تکمیل روند ثبت‌نام را دارند، نمی‌توانند حق بیمه را پرداخت کنند و مشکلی در ادامه روند ثبت‌نام قطعی ایجاد می‌شود؛ به طوری که در صفحه شخصی افراد به تزریق نکردن حداقل ۲ دُز واکسن کرونا یا تزریق دُز یادآور اشاره شده است.

سال گذشته نیز همین روند وجود داشت و ستاد مرکزی اربعین تزریق ۲ دُز واکسن کرونا را شرط زیارت اربعین عنوان کرد. اما بسیاری از مشتاقان زیارت امام حسین با روش‌های مختلف بدون تزریق حتی یک دُز واکسن به زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام در ایام اربعین مشرف شدند.

 

طرف عراقی همه واکسن‌های کرونای موجود در کشور را پذیرفته است

البته امسال عراق تزریق ۲ دُز واکسن کرونا را بری ورود به این کشور الزامی کرده است و همه زائران باید حداقل ۲ دُز واکسن بزنند که البته نوع واکسن در سفر عراق مهم نیست و طرف عراقی همه واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون کشورمان از جمله واکسن‌های ایرانی را نیز می‌پذیرد.

با این وجود، ستاد مرکزی اربعین برای سفر اربعین تزریق دُز یادآور را الزامی کرده است. در حالی که بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین ممکن است حتی سه دُز واکسن زده باشند و آمادگی پذیرش دُز یادآور هم نداشته باشند. اما در سامانه سماح این مشکل وجود دارد و با توجه به الزامی شدن تزریق واکسن کرونا برای سفر اربعین و تزریق دُز یادآور بسیاری از مشتاقان زیارت امام حسین علیه‌السلام امکان ثبت‌نام در سامانه سماح را ندارند.

 

لزوم تجدید نظر در محدودیت‌های کرونایی ایران برای زائران اربعین

البته با توجه به خیل زائران اربعین، به نظر می‌رسد که امکان بررسی وضعیت همه زائران در مرزها به ویژه مرزهای زمینی وجود نداشته باشد و همانطور که بسیاری از زائران اربعین در سال گذشته بدون کارت واکسن به عراق سفر کردند، امسال هم این روند انجام شود. اما بسیاری از عاشقان زیارت اربعین از مسؤولان خواسته‌اند تا حداقل الزامی بودن تزریق دُز یادآور را لغو کنند تا همه زائران بتوانند بدون محدودیت به کربلا مشرف شوند و با ثبت‌نام قطعی در سامانه سماح علاوه بر کمک به مسؤولان برای برنامه‌ریزی بهتر، بتوانند بیمه شوند.

 

تزریق دُز یادآور واکسن کرونا برای اربعین از سوی ستاد کرونا اعمال شده است

در این باره مسؤولان ستاد اربعین معتقدند که محدودیت در رابطه با تزریق واکسن کرونا را ستاد کرونا پیش‌بینی کرده است. با این وجود، قرار است در جلسات آتی به این موضوع پرداخته شود تا همه زائران بتوانند در سامانه سماح ثبت‌نام و هزینه بیمه را بپردازند.

سال گذشته طرف عراقی مجوز ورود ۶۰ هزار ایرانی به عراق در ایام اربعین را دارد که البته همه زائران باید به صورت هوایی به عراق سفر می‌کردند، اما با توجه به اشتیاق زائران، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ایام اربعین به صورت زمینی و هوایی به عراق سفر کردند. همچنین سال گذشته ایران محدودیت تزریق ۲ دُز واکسن کرونا را برای زیارت اربعین اعمال کرد. در حالی که طرف عراقی چنین محدودیتی نداشت و بسیاری از زائران بدون کارت واکسن به عراق سفر کردند.

امسال مرزهای شلمچه، مهران، چذابه و خسروی به روی زائران اربعین باز است و مرزهای تمرچین و باشماق نیز بزودی بازگشایی می‌شود. همچنین با توجه به لغو ویزای عراق و ایران، نیازی به اخذ ویزا نیست و همراه داشتن گذرنامه معتبر برای تردد از مرز کافی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها