امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۱۱۹۸۶
زمان انتشار: ۰۸:۳۶     ۱۴ تير ۱۴۰۲
تهران یکی از شهرهای بی‌کیفیت جهان؛
اگرچه چندی پیش ایران در آخرین گزارشات بین‌المللی، 14 امین اقتصاد دنیا معرفی شد اما جایگاه تهران از بین 172 شهر دنیا در میزان کیفیت زندگی، رتبه 163 است. یعنی در بین 10 کشور آخر جهان!

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری 598، محدودیت‌های همه‌گیری کرونا زندگی بسیاری از مراکز شهری در سراسر جهان را تغییر داد. مکان‌های فرهنگی، و رستوران‌ها بسته شدند و اقتصادهای محلی نیز تحت تاثیر آن قرار گرفتند. اما با بازگشت شرایط عادی به جامعه جهانی، بسیاری از این مراکز شهری دوباره به مکان های مطلوبی برای زندگی تبدیل شده‌اند.

کیفیت زندگی در شهرهای جهان در چه سطح است؟ / تهران جزو 10 شهر آخر!

اینفوگرافی بالا نقشه‌ای از رتبه‌بندی سالانه واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) برای نشان دادن کیفیت سکونت در شهرهای جهان است و دسته‌های مختلفی از جمله ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت را اندازه‌گیری می‌نماید.

این رتبه‌بندی در تلاش برای ارزیابی بهترین شرایط زندگی در بین شهرهای جهان است. گفتنی است که شاخصه‌های ارزیابی کیفیت شهرها، موارد زیر می‌باشد:

کیفیت زندگی در شهرهای جهان در چه سطح است؟ / تهران جزو 10 شهر آخر!

از میان 30 عامل موجود در این دسته‌ها، عوامل کیفی به‌عنوان قابل قبول، قابل تحمل، ناراحت‌کننده، نامطلوب یا غیرقابل تحمل توسط تحلیلگران تعیین می‌شوند. به معیارهای کمی بر اساس تعدادی از نقاط داده خارجی امتیاز داده می شود. سپس همه چیز برای ارائه یک امتیاز بین 1 تا 100 ارزیابی می شود که 100 امتیاز ایده آل است.

 

برترین شهرهای دنیا در رتبه‌بندی کیفیت زندگی شهرنشینی

کیفیت زندگی در شهرهای جهان در چه سطح است؟ / تهران جزو 10 شهر آخر!

از 172 شهر که در این رتبه بندی گنجانده شده است، بسیاری از شهرهای قابل سکونت را می توان در اروپا یافت. با این حال، سه شهر از 10 شهر برتر در کانادا قرار دارند: ونکوور، کلگری و تورنتو.

البته وین بارها رتبه اول را به خود اختصاص داده است، آخرین بار در سال 2019. بر اساس EIU، پایتخت اتریش تنها در طول سال های همه گیری از جایگاه اول خارج شد. گفتنی است که در این بین تنها یک شهر آسیایی، اوزاکا، در فهرست 10 شهر برتر جهان قرار دارد و با ملبورن برای رتبه دهم برابری می کند. قابل ذکر است که حتی یک شهر ایالات متحده در رتبه های برتر یافت نمی شود.

 

آخرین شهرهای دنیا در رتبه‌بندی کیفیت زندگی

کیفیت زندگی در شهرهای جهان در چه سطح است؟ / تهران جزو 10 شهر آخر!

اغلب شهرهای یاد شده در این نمودار در آفریقا و آسیای مرکزی قرار دارند. برخی از شهرهایی که کمترین کیفیت زندگی را دارند، در مناطق درگیری قرار داشته و همین امر باعث کاهش رتبه‌بندی می‌شود. اما در این بین جایگاه تهران از بین 172 شهر دنیا، رتبه 163 است. یعنی در بین 10 کشور آخر جهان!

 

بزرگترین تغییرات در رتبه بندی

بررسی آمارهای رتبه‌بندی سال جاری با گذشته نشان می‌دهد که فرانکفورت آلمان با 32 پله ارتقا بیش‌ترین جهش و ولینگتون نیوزلند با 46 پله تنزل بیشترین سقوط را در بیم کشورهای دنیا در سطح کیفیت زندگی داشته‌اند.

همچنین شایان ذکر است که برخی از شهرهای اروپای شرقی به دلیل نزدیکی نزدیک به جنگ در اوکراین، در رده بندی سقوط کردند. در نهایت، کیف به دلیل درگیری در گزارش امسال گنجانده نشد.

 

شهرنشینی و زیست پذیری

تا سال 2021، حدود 57 درصد از جمعیت جهان در مراکز شهری زندگی می‌کنند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که مردم در سراسر جهان به مهاجرت به شهرها ادامه خواهند داد.

در حالیکه امکانات رفاهی بیشتری در مناطق شهری وجود دارد، بیماری کرونا مشکلات زیادی را در مورد شهرنشینی و تمرکز جمعیت زیاد نشان داد. استرس بر سیستم های مراقبت های بهداشتی به شدت در شهرها احساس می شود و محدودیت ها در رفت و آمدهای عمومی برخی از اولین اقداماتی است که در مواجهه با بحران بهداشت جهانی ارائه می‌شود.

اکنون باتوجه به افزایش هزینه‌های زندگی، شهرها ممکن است با آن مواجه شوند. فشار بر کیفیت زندگی آنها، ممکن است دولت‌ها را مجبور به کاهش هزینه های خدمات عمومی کنند. صرف نظر از این، مردم در سراسر جهان مزایای زندگی را در شهرها می‌بینند که در این‌باره پیش‌بینی می‌شود، بیش از دو سوم جمعیت جهان تا سال 2050 در شهرها زندگی کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها