يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۰۰۳
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
داغ از ماراتن مذاکرات برجام؛
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: دقایقی پیش پاسخ مکتوب ایران را در مورد متن پیش نویس برجام دریافت کردم.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: دقایقی پیش پاسخ مکتوب ایران را در مورد متن پیش نویس برجام دریافت کردم. از وزیر خارجه‌ی ایران به خاطر وقت شناسی قدردانی می نماییم. خوشبختانه پاسخ ایران را هم بررسی کردیم ولی نمی‌توانم به جزییات آن اشاره کنم.

بورل اعلام کرد: آمریکا هم خصوصی نظرش را اعلام کرده، ما همچنان تلاش خواهیم کرد که نظرات را به هم نزدیک کنیم.

در همین خصوص محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کنندگان ایران در مصاحبه با الجزیره درباره برجام گفت: فاصله زیادی با توافق نداریم، مسائل باقی مانده در مورد بازگشت به توافق هسته ای حل شده است.

اتحادیه اروپا پاسخ ایران را دریافت کرد / پاسخ غافلگیرانه ایران؛ آخرین توپ در زمین آمریکا؟

او ادامه داده است: نمی توانم بگویم توافق بدست خواهد آمد، اما از هر زمان دیگر به آن نزدیک تر هستیم

همچنین خبرگزاری رویترز با تایید ارسال پاسخ ایران به بروکسل گزارش داد، اتحادیه اروپا جزئیاتی درباره محتوای پاسخ ایران ارائه نکرده است.

یک دیپلمات ایرانی می‌گوید: ایران انتظار دارد طی ۲ روز آینده پاسخ اتحادیه اروپا و طرف‌های دیگر را دریافت کند.

اما خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید که ایران در نامه خود ایده‌هایی برای حل و فصل نگرانیهای خود ارائه کرده است.

استفانی لیختنشاتین خبرنگار پولتیکو نوشت: پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. یک منبع می گوید: «هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد. » ظاهراً چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد؛ بیشتر بر تحریم ها و تضمین ها متمرکز است.

خبر بد از مذاکرات وین

یک منبع مطلع نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا ارسال پاسخ ایران به جوزپ بورل هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای را تایید کرد.این منبع مطلع همچنین اظهار کرد که انتظار است تا دو روزآینده به طور متقابل پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم.

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در توئیتی نوشت: "آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب نشینی کرد. آمریکا به دنبال ۱- برجام ابدی و ۲- مذاکرات منطقه ای و موشکی بود که نهایتا از جاه طلبی های خود عقب رانده شد."

لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال هم نوشت:

ایران در پاسخ خود نگرانی‌های خود را بیان کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست.

اتحادیه اروپا پاسخ ایران را دریافت کرد / پاسخ غافلگیرانه ایران؛ آخرین توپ در زمین آمریکا؟

این نگرانی‌ها بر اساس نقض عهد گذشته امریکا و اتحادیه اروپا است. نمی‌توانم بگویم که توافقی صورت خواهد گرفت، اما نسبت به قبل به توافق نزدیک تریم.

مقام اتحادیه اروپا: ایران در پاسخش درخواست‌های سختی در مورد تحریم‌ها طرح کرده است

لورا روزن، خبرنگار آمریکایی در توییتی به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا نوشت که ایران «فقط در مورد رفع تحریم‌ها» واکنش نشان داده که تعبیر آن شاید این باشد که ایران باقی پیشنهادها را پذیرفته است.

این مقام گفت: «اما آنها درخواست‌های سختی در مورد تحریم‌ها دارند.» انتخاب

پاسخ غافلگیرانه ایران؛ آخرین توپ در زمین آمریکا؟

در حالیکه در آخرین دور از مذاکرات هسته ای در وین، مهمترین مانع پیش روی احیای برجام بحث پادمان به نظر می رسید و اکثر منابع خبری از عدم همکاری ایران با آژانس خبر داده بودند، اما حالا پاسخ ایران به پیشنهاد هماهنگ کننده اروپایی احتمالا تمام طرف های غربی را غافلگیر کرده است.

ایران حالا موضوع پادمان در چارچوب همکاری متقابل با آژانس را پاسخ قانع کننده ای داده است و دست روی دو موضوع حیاتی احیای برجام یعنی «اقدامات رفع تحریم ها» و «تضامین» گذاشته است؛ مفادی که برای تامین منافع ایران بایستی از طرف امریکا پاسخ داده شود.

در واقع بر اساس اخبار منعکس شده در ساعات اخیر، بحث پادمان از سوی ایران با پاسخ مناسب مواجه شده و این امریکا هست که باید در خصوص رفع تحریم ها و تضمین پاسخ هماهنگ کننده اروپایی را بدهد. هرچند برخی منابع می گویند خواسته ایران برای تضامین و نحوه رفع تحریم ها چالش جدی برای کاخ سفید ایجاد خواهد کرد.

توافق در انتظار تصمیم آمریکا

آنطور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

روزهای آینده، روزهای مهمی برای سرنوشت برجام بشمار می‌رود. اگر نظرات منطقی ایران در خصوص سه موضوع باقی‌مانده تامین شود این آمادگی از طرف تهران وجود دارد که توافق نهایی را اعلام و نشست جمع‌بندی را با حضور وزرا برگزار کند.

در غیر اینصورت انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا و به طور کلی طرف‌هایی که تلاش دارند تا دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود، باید سعی کنند «آمریکایی‌ها را به دیدگاه‌های منطقی ایران نزدیک‌تر کنند.»

روایت پولیتیکو از پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام

نشریه پولیتیکو با استناد به اظهارات یک مقام غربی، ادعاهایی را درباره پاسخ ایران نسبت به پیشنهادات اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای مطرح کرد.

توافق روی میز، دیپلماسی در بن‌بست

به گزارش ایسنا، نشریه پولیتیکو درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، در گزارشی نوشت: طبق گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران، شامگاه دوشنبه به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شده است و بیشتر روی مسائل باقی‌مانده مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است.

در ادامه این گزارش طبق گفته این مقام غربی ادعا شده است که پاسخ ایران خواسته‌های بیشتری در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا ذرات مواد هسته‌ای که پیش‌تر کشف‌شده توسط بازرسان آژانس طی سال‌های گذشته در محل‌های مختلف، مطرح نمی‌کند. تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که این تحقیق توسط آژانس، برای همیشه مختومه اعلام شود.

به گزارش ایسنا، ادعای مقامات غربی درباره موضع ایران در قبال مسائل پادمانی در روند احیای توافق هسته‌ای در حالی مطرح می‎‌شود که بر اساس بیانیه مشترک میان ایران و آژانس در تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۲، ایران حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه‌ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیچ وجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در میان مذاکرات ایران و آژانس و برخلاف بیانیه مشترک ایران و آژانس برای خاتمه پرونده‌های ادعایی؛ سه کشور اروپایی با وجود دسترسی ایران به دو مکان و ارایه اطلاعات تکمیلی با چراغ سبز آمریکا و اسراییل مسیر تشدید فضا و تصویب قطعنامه علیه ایران را در پیش گرفتند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ با وجود مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تصویب رسید. در این قطعنامه نویسندگان نسبت به ادعاهای ساختگی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شدند. در این قطعنامه از ایران خواسته شد تا برای «انجام تعهدات قانونی خود بر اساس فوریت عمل کند و بدون تأخیر، پیشنهاد مدیرکل آژانس را برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان باقی‌مانده را بپذیرد.»

متعاقب این اقدام، ایران برخی از همکاری‌ها با آژانس را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت و در چارچوب برجام انجام می گرفت از جمله فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی، دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس را قطع کرد. هم چنین سازمان انرژی اتمی نسبت به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته اقدام کرد.

ایران معتقد است، هیچ موضوع پادمانی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کنونی ایران که همواره نیز در گزارش‌های مختلف تایید شده، وجود ندارد و ادعاهای مطرح شده در خصوص سال‌های ۲۰۰۳ نمی‌‎تواند مبنای فشار جدید بر ایران باشد. در حالی که داوطلبانه به تعامل عملی و سازنده خود با آژانس ادامه داده و از نزدیک با آژانس برای رسیدگی به سؤالات مورد بحث همکاری کرده و در دو دهه اخیر آژانس نتوانسته ادعاهای طرف اسرائیلی را اثبات کند اما متأسفانه تعامل مثبت و سازنده ایران با پاسخ مناسب از سوی آژانس مواجه نشد.

مقامات ایران در رابطه با سوالات آژانس در مورد چهار مکان مورد سوال که به گفته مقامات یکی از این مکان‌ها رفع ابهام شده است، معتقدند: سوالات آژانس باید مبتنی بر مبانی، مدارک و دلایل جدی باشد. سوالات مبتنی بر ادعاهای معطوف به جاسوسی و مواردی از این دست به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نخواهد بود و فراهم آوردن امکان دسترسی برای آژانس مشروط به آن است که سوالات و ابهامات یک بار و برای همیشه تمام شود.

همچنین در گزارش نشریه پولیتیکو ادعا شده است: پاسخ ارائه شده نشان می‌دهد که ایران می‌خواهد به مذاکره درباره برخی جنبه‌های متن پیش‌نویس موجود از توافق ادامه دهد و پاسخی نهایی به این که آیا توافق روی میز را می‌پذیرد یا نه، نداده است. با این وجود، به گفته این مقام غربی، پاسخ ایران «بیش از حد مجادله‌آمیز و تند» نبوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها