يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۴۲۲
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
وزیر کشور اظهار داشت: این دولت با اتکا به ظرفیت داخلی از کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی با موفقیت عبور کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری فارس، احمد وحیدی وزیر کشور  شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی خبری با برنامه صف اول که در شبکه خبر و به مناسبت هفته دولت انجام شد، اظهار داشت: بسیاری در ناامیدی و یاس بودند و همه امور کشور را به برخی توافقات خارجی ربط می دادند.

وی افزود: در چنین شرایطی دولت سیزدهم آغاز به کار کرد و نخستین کار دولت فائق آمدن بر حالت انفعال بود و دولت با نشاط و امید آغاز به کار کرد.

وزیر کشور تاکید کرد: گام دوم این بود که نشان دهیم در داخل کشور توانمندی و ظرفیت داریم و وابسته به دیگران نیستیم و گام سوم این بود که این فهم به طرف مقابل انتقال داده شود.

وی ادامه داد: رسیدگی به فوریت های کشور نظیر کالاهای اساسی دیگر اقدام دولت در آغاز کار بود که امروز نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وزیر کشور با بیان اینکه سامان سیاسی جدید در کشور با انتخاب استانداران بر اساس نگاه و رویکرد دولت مردمی انجام شد، تصریح کرد: از نقطه نامناسب و ملتهب، به نقطه خوبی در حوزه های مختلف رسیدیم  و وزارت کشور در حوزه های مسئولیتی خود در راستای برنامه ریاست جمهوری،  اقدام کرده است.

وی درباره موضوع اربعین و آخرین تمهیدات صورت گرفته اظهار کرد: ستاد اربعین از بهمن ماه سال گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و با ۱۷ کارگروه در حال پیگیری وظایف خود است.

وحیدی گفت: نخستین مساله در داخل عراق تسهیل سفر است و تاکنون مذاکرات جدی با طرف عراقی صورت گرفته و لغو روادید حاصل شد. مساله دوم توسعه مرزها و فعال شدن مرز خسروی، تمرچین و باشماق بود تا زائرین راحت تر سفر کنند.

وی افزود: تامین امنیت برای زائرین حسینی در عراق موضوع سوم بود که دولت عراق و گروه الحشد الشعبی مسئولیت حفظ امنیت را بر عهده دارند.

وزیر کشور بیان داشت: در تلاش هستیم از طریق مذاکره با دولت عراق، گذرنامه موقت تعبیه کنیم که هنوز این توافق حاصل نشده است.

وحیدی با بیان اینکه نظارت جدی بر قیمت بلیط سفر هوایی زیارت اربعین اعمال می‌شود، تأکید کرد: یکی از موضوعات مورد تاکید ریاست جمهوری فراهم سازی سفر ارزان بود که لغو روادید با همین هدف صورت گرفت و امسال بیمه به رقم ۱۸ هزار تومان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تلاش بر کاهش هزینه ها به حداقل ممکن است تا مردم عزیز با خیال راحت به عتبات عالیات مشرف شوند.

وزیر کشور در بخش دیگری از این گفت وگو درباره اقدامات وزارت‌خانه متبوع خود، به عملکرد اقتصادی دولت در استانداری ها هم اشاره کرد و گفت: حوزه اقتصادی و عمرانی از مسئولیت های مهم وزارت کشور است.

وی حجم طرح های آماده افتتاح در هفته دولت را ۱۶ هزار طرح معادل ۱۲۴ هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ طرح هم آماده کلنگ زنی است.

وحیدی به فعالیت وزارت کشور برای احیای واحدهای نیمه فعال یا راکد هم اشاره کرد و افزود: در یک سال فعالیت دولت سیزدهم، یک هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی غیر فعال، احیا شده اند.

وزیر کشور درباره سفرهای استانی دولت هم اظهار کرد: سفرهای استانی روح جدیدی به بخش خصوصی و دولتی وارد کرد و کارها بررسی و به حرکت در آمده است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از تعهدات مربوط به وزارت کشور در سفرهای استانی دولت تحقق یافته است.

وزیر کشور در حوزه ثبت احوال هم گفت: ۵ میلیون کارت ملی هوشمند صادر و تحویل داده شده است و مابقی هم به سرعت صادر خواهد شد.

وی درباره تفویض اختیارات به استانداران تصریح کرد: یکی از نکات بسیار مهم واگذاری اختیارات به استان ها و استان محوری مدیریت کشور است. این موضوع در دستور کار جدی وزارت کشور است تا با این اقدام، وزارتخانه ها نقش هدایت‌گری داشته باشند.

وحیدی در بخش دیگری از این گفت وگو به مدیریت سیل های اخیر کشور پرداخت و گفت: حجم سیل اخیر با موارد پیش از این، متفاوت بود. در دی ماه در استان کرمان در فاصله اندک یک روزه، ۲۰۰ میلی متر باران داشتیم اما با لایروبی و اقدامات صورت گرفته تلفات نداشتیم و اخیرا هم با وجود بارندگی زیاد در شهر یزد تلفات نداشتیم.

وی افزود: البته در سیل استهبان به خاطر عدم توجه به هشدارها متاسفانه ۲۳ تن از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.  

وزیر کشور خاطرنشان کرد: مدیریت بسیار خوبی در سیل اخیر صورت گرفت و همه مدیران را به خصوص استانداران که گاهی تا ۶ روز درگیر کار بودند،شاهد بودیم.

وحیدی درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت در حوادث طبیعی اظهار کرد: باید اطلس مخاطرات بازنگری و براساس آن سامانه های هشدار تقویت شود. همچنین تجهیزات و امکانات باید تقویت و ساخت و سازهای مسیر سیل اصلاح شود.

وزیر کشور درباره آبخیزداری نیز خاطرنشان کرد: ۹۰ میلیون هکتار برای آبخیزداری شناسایی و موضوع به استانداران ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات هواشناسی باید با توجه به تغییر اقلیم به روز شود، افزود: در مدیریت سیل و حوادث نباید تحت تاثیر رسانه های معاند قرار گرفت. در مقام مقایسه با حوادث طبیعی در جهان، مدیریت به هنگام و صحیح حادثه، در ایران قوی تر دنبال می شود.

وحیدی در بخش پایانی از سخنانش درباره آزاد سازی سواحل گفت: با دستور ریاست جمهوری کار به خوبی انجام شد و هدف هم این است که ساحل برای استفاده مردم فراهم شود و مردم عزیز استقبال خوبی از این اقدام دولت داشته اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها