أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۲۶۴۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
با گزارش های مردم یک اردوگاه ۵ هزار هکتاری در خوزستان و یک ملک ۱۵ هکتاری در قلب تهران شناسایی شده است، اگر شما هم ملک دولتی می‌شناسید معرفی کنید و جایزه بگیرید.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه خراسان: با گزارش های مردم یک اردوگاه ۵ هزار هکتاری در خوزستان و یک ملک ۱۵ هکتاری در قلب تهران شناسایی شده است، اگر شما هم ملک دولتی می‌شناسید معرفی کنید و جایزه بگیرید.

تجربه ثابت کرده هر جا مردم وارد میدان شوند اتفاقات خوبی رقم می خورد. یکی از نمونه های بارز آن هم بحث سوت زنی و شناسایی املاک دولت است. از آن جایی که برخی مدیران دستگاه های دولتی حاضر به ثبت املاک در اختیار سازمان و نهادشان نیستند وزارت اقتصاد از مردم خواست در این زمینه آن ها را یاری کنند و روز گذشته وزیر اقتصاد در برنامه صف اول شبکه خبر اعلام کرد که با گزارش های مردم در ماه های اخیر ۴ هزار ملک دولتی که شناسایی نشده بود را شناسایی کردیم؛ در بین این املاک یک اردوگاه ۵ هزار هکتاری در خوزستان و یک ملک ۱۵ هکتاری در قلب تهران وجود دارد که به معرفی کنندگان این املاک جایزه هایی هم تعلق گرفته است. طبق گفته معاون وزیر اقتصاد،افرادی که املاک دولت را که پیش از این شناسایی یا در سامانه ثبت نشده در سامانه https://bazresi.mefa.ir  ثبت کنند، ۵۰ میلیون تومان پاداش می گیرند. در این گزارش ضمن بررسی راه های معرفی املاک مازاد دولتی از دلایل شناسایی نشدن این املاک دولت نوشته ایم و در گفت و گو با فاطمه وظیفه دادگر، مدیر کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت در وزارت اقتصاد از املاکی که مردم می توانند با معرفی آن ها جایزه بگیرند صحبت کردیم.

چرا دولت فهرست املاکش را ندارد؟

سوالی که شاید برای شما هم پیش آمده این است که چرا دولت آمار کاملی از املاکش ندارد و تازه به فکر جمع آوری آن افتاده؟ برای این موضوع بد نیست کمی به عقب‌تر برگردیم. تا سال 1330 تمام املاک دولتی زیر نظر وزارت مالیه خریداری می‌شد اما از آن به بعد هر نهاد و سازمانی خودش به صورت مستقل خرید املاک را انجام می‌داد. این اتفاق تا سال 95 ادامه داشت تا این که وزارت اقتصاد در سال 95 با راه‌اندازی سامانه جامع اموال ‌دستگاه‌های اجرایی به دنبال جمع آوری املاک دولت افتاد. تا فروردین سال گذشته هیچ ضمانت اجرایی برای ثبت املاک توسط نهادها، سازمان‌ها و... وجود نداشت تا این که فروردین سال قبل برای افرادی که املاک دولتی را در سامانه ثبت نکنند، جرم انگاری و تا دو سال انفصال از خدمت و جرم تصرف اموال دولت در نظر گرفته شد.

چه تعداد ملک در این سامانه ثبت شده است؟

همان طور که گفتیم از سال 1395 سامانه ای به نام «سادا» برای ثبت املاک دولتی راه اندازی و مقرر شد همه دستگاه ها املاکی که در اختیار دارند را در آن ثبت کنند اما تا کنون تنها 604 هزار ملک ثبت شده که به گفته فاطمه دادگر 4 هزار ملک آن توسط مردم و کمتر از 20 درصد آن توسط دستگاه ها ثبت شده و بقیه از طریق اطلاعاتی که خود وزارت اقتصاد کسب کرده در سامانه به ثبت رسیده اند. بد نیست بدانید چندین میلیون ملک متعلق به دولت است که تنها 604 هزار تای آن تاکنون شناسایی شده است. نکته قابل تامل این جاست که مدیر کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت می گوید برای ثبت هر ملک در سامانه «سادا» تنها 2 دقیقه وقت نیاز است اما همچنان بسیاری از دستگاه ها از سال 1395 وقتی برای انجام این کار پیدا نکرده اند! به گفته فاطمه دادگر این در حالی است که در  برابر وسعت کشور و املاک دولتی فراوانی که داریم، درصد کوچکی است و حتما با گزارش دهی مردمی به نتایج بسیار خوبی در سال‌های آینده خواهیم رسید.

چطور املاک دولتی را گزارش دهیم؟

با وجود تکلیف قانونی برای ثبت املاک دولتی ،بعد از شش سال هنوز اطلاعات املاک دولتی در کشور تکمیل نشده و به همین دلیل وزارت اقتصاد، به این فکر افتاده که برای شناسایی این املاک از مردم کمک بگیرد و در قبال این کار به آن ها پاداش بپردازد. به همین دلیل بخشی در سامانه بازرسی وزارت اقتصاد به نام گزارش فساد راه اندازی شد. شما می توانید با مراجعه به نشانی bazresi.mefa.ir در بخش گزارش فساد اطلاعات فردی و اطلاعات ملک را ثبت کنید تا در صورتی که این ملک دولتی و پیش از این ثبت نشده باشد به شما پاداش تعلق بگیرد.

مردم چه املاکی را باید گزارش دهند؟

مردم گزارش هر موردی، از زمین، ساختمان و هر نوع مستحدثات با هر نوع کاربری و بهره برداری و حتی اراضی را می‌توانند در این سامانه اعلام کنند و چنان‌چه، مورد اعلامی، قبلاً در سایت سادا ثبت نشده باشد، بنا بر دستور وزیر اقتصاد، معادل یک صدم ارزش منطقه‌ای ملک در شهرستان‌ها و معادل 5 هزارم ارزش منطقه‌ای ملک در تهران  به فرد معرفی کننده، جایزه پرداخت می‌شود.

چه تعداد ملک توسط مردم گزارش شده و چه تعداد گزارش درست ثبت شده است؟

سایت سوت زنی وزارت اقتصاد از اول امسال به طور رسمی شروع به کار کرده و در طول این مدت بیش از 4 هزار ملک شناسایی نشده معرفی شده است. به گفته مدیر کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت تا کنون بیش از هزار دستگاه که از ثبت املاک شان طفره می رفتند به دیوان محاسبات برای برخوردهای قانونی معرفی شده اند.

پاداش به جویندگان املاک دولتی

با معرفی املاک دولتی و ثبت آن در سامانه بازرسی وزارت اقتصاد که پیش از این نشانی آن را نوشته ایم، می‌توانید از جایزه سوت زنی (گزارشگری فساد) بهره مند شوید. به گفته مدیر کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت در وزارت اقتصاد به خبرنگار ما، پاداش افراد به ازای ارزش ملک معرفی شده پرداخت می‌شود. این پاداش در کشور یک صدم ارزش منطقه‌ای ملک است و در تهران پنج هزارم قیمت منطقه ای. او در بخش دیگری از صحبت هایش می‌گوید: «ممکن است این افراد (سوت زن ها) نگرانی‌هایی درباره افشای هویت خود داشته باشند که من می‌خواهم این اطمینان خاطر را به آن‌ها بدهم که در این سامانه، اطلاعات کاملاً محرمانه می‌ماند و مشخصات معرفی کننده، در هیچ جایی اعلام نمی‌شود و جایزه به شماره حسابی که خود فرد اعلام کرده واریز می‌شود؛ یعنی به صورت یک پاداش اداری و دولتی نیست که موجب شناسایی جایزه گیرنده شود.» با این حال بر اساس گفته ذبیح ا... سلمانی سقف این پاداش برای هر ملک 50 میلیون تومان است.

«سادا» راهی به منظور شناسایی املاک برای فروش؟

برخی در فضای مجازی معتقدند از زمانی که دولت برای جبران کسری بودجه به فکر فروش املاک مازاد دولتی افتاد، شناسایی املاک دولتی برای مسئولان ضروری شد. طبق قانون بودجه امسال وزارت اقتصاد باید با فروش  از املاک مازاد دولت کسب درآمد کند. هرچند این موضوع را مدیر کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت در وزارت اقتصاد تایید نمی‌کند اما شناسایی املاک دولت را راهی برای مولد سازی، مشارکت، فروش اوراق و همچنین فروش املاک مازاد می‌داند. آبان سال گذشته هم وزیر اقتصاد در همین زمینه نامه‌ای سه صفحه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت و به گزارش همشهری از همکاری نکردن مسئولان دولتی در وزارتخانه ها، نمایندگان و استانداران در شناسایی و فروش املاک دولتی انتقاد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها