أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۲۶۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
خارجی‌های لیگ ایران با حضور طولانی مدت؛
فوتبالیست‌های خارجی معدودی در یک دهه اخیر با حضور طولانی مدت در فوتبال ایران و حضور در تیم‌های مختلف لیگ برتر، کاملا با فرهنگ ایران اخت شده‌اند و از باسابقه‌ترین‌های لیگ برتر به شمار می‌روند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، در میان تمام خارجی‌های نامدار فوتبال ایران، چندین بازیکن نه با جام‌هایی که کسب کردند و یا گل‌هایی که به ثمر رساندند، بلکه با حضور طولانی مدت و پر رنگ در تیم‌های مختلف شناخته می‌شوند.

پر رفت و آمدترین خارجی ادوار لیگ برتر فوتبال ایران مگنو باتیستا و آلویس نانگ هستند که در ۶ باشگاه مختلف لیگ برتر ایران به میدان رفته‌اند. هر دو بازیکن در تمام مدت زمان حضورشان در ایران نیز، دستاورد خاصی نداشتند.

مگنو باتیستا – ۱۰ سال – ۶ تیم ایرانی

مگنو باتیستا یکی از بازیکنانی بود که به واسطه علاقه شخصی فراز کمالوند به این بازیکن برزیلی در تیم‌های مختلف ایران بازی کرد و در نهایت هم به دلیل اینکه دیگر تیمی خواهان او نبود، در فوتبال ایران بازنشسته شد. باتیستا سال ۹۰ به داماش گیلان پیوست و به ترتیب در تیم های نفت تهران، گسترش فولاد، صنعت نفت آبادان، پیکان و داماش گیلان به میدان رفت و در سال ۲۰۲۱ کفش‌های خود آویخت. او به مدت یک دهه در ایران بازی کرد.

او ۲۰۲ بازی انجام داد، ۷ گل زد و ۴ بار هم پاس گل داد تا از حیث بیشترین بازی انجام شده در ایران در رتبه سوم قرار گیرد.

خارجی‌های ایرانیزه شده!

آلویس نانگ – ۵ سال – ۶ تیم ایرانی

نانگ هم دیگر بازیکن خارجی است که بعد از حضور در ایران، به فوتبال خود خاتمه داد. مهاجم کامرونی که با کارنامه خوبی از جمله بازی در لوانته اسپانیا، استاندارد لیژ بلژیک و چند تیم اروپای سرشناس پای به ایران گذاشته بود، در سال ۹۳ وارد ایران شد و به فولاد خوزستان پیوست. او در ادامه برای تیم‌های نفت تهران، تراکتور، استقلال خوزستان، پارس جنوبی جم و سایپا نیز به میدان رفت و کفش‌های خود را آویخت.

نانگ حضور طولانی مدتی در ایران نداشت اما به اندازه باتیستا تیم عوض کرد و در مجموع با ۶۳ بازی باشگاهی از ایران رفت و در نهایت به علت نداشتن مشتری دیگری، در سال ۲۰۲۰ از فوتبال خداحافظی کرد.

خارجی‌های ایرانیزه شده!

کرار جاسم – ۷ سال – ۵ تیم ایرانی

سرشناس‌ترین بازیکن عراقی شاغل در ایران که با جنجال‌ها و حواشی بیشمار خود در ایران شناخته می‌شود. این هافبک عراقی سال ۹۰ به تراکتور پیوست و عملکرد بسیاری خوبی از خود به نمایش گذاشت و سال بعد به استقلال آمد که در پی درگیری با مجتبی جباری در حین مسابقه، از استقلال کنار گذاشته شد. کرار در ادامه به شاهین بوشهر رفت و چند سال بعد به استقلال و سپس به تراکتور برگشت.

او در سال‌های پایانی حضورش در ایران برای صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان هم به میدان رفت و آخرین بار در لیگ بیستم در ایران پا به توپ شد.

کرار با ۱۲۰ بازی باشگاهی، ۱۷ گل زده و ۲۴ پاس گل در زمره باسابقه ترین خارجی‌های فوتبال ایران به شمار می‌رود.

خارجی‌های ایرانیزه شده!

گادوین منشا – ۷ سال – ۵ تیم ایرانی

آقای گل فصل گذشته فوتبال ایران در حال حاضر برای ۵ تیم ایرانی بازی کرده و انتظار می‌رود در سالیان آینده به رکورد بیشترین باشگاه در ایران هم دست یابد.

مهاجم نیجریه‌ای گل گهر سیرجان سال ۹۵ به پیکان پیوست و با عملکرد خوب خود، شاگرد برانکو در پرسپولیس شد اما بعد از دو فصل، به عنوا یاغی راهی استقلال شد که نیم فصل حضور او در این تیم چندان موفق نبود.

بعد از رفتن به امارات، مجددا به گل گهر پیوست و از سال گذشته هم در مس رفسنجان مشغول است که حاصل عملکرد او کسب کفش طلای لیگ بود.

منشا در هفتمین سال حضورش در ایران، با یکی دیگر از گلزنان با تجربه لیگ برتر یعنی لوسیانو پریرا همبازی است.

او تاکنون ۱۵۱ بازی در ایران انجام داده که حاصل آن ۵۱ گل و ۱۳ پاس گل است.

خارجی‌های ایرانیزه شده!

لوسیانو پریرا (شیمبا) – ۱۱ سال - ۵ تیم ایرانی

تمام رکوردهای مهم در بین بازیکنان خارجی در اختیار این برزیلی کهنه‌کار است. لوسیانو پریرا که با نام شیمبا هم شناخته می‌شود، در زمینه بیشترین بازی، بیشترین گل، بیشترین پاس گل و بیشترین دقایق بازی صدرنشین است و امیدوار است بتواند در سال‌های آینده رکورد بیشترین گل زده در لیگ برتر را هم بشکند؛ هر چند رسیدن به این رکورد کار راحتی برای او نیست.

این مهاجم ۳۸ ساله، سال ۹۱ به ایران آمد و در حال پشت سر گذاشتن یازدهمین فصل حضورش در ایران است. شیمبا ۶ فصل در فولاد، ۲ فصل در سپاهان و به ترتیب یک فصل در تیم‌های صنعت نفت، گسترش فولاد و مس رفسنجان به میدان رفته است.

او ابتدای فصل جاری به مس رفسنجان پیوست و در هفته نخست بازی‌ها هم موفق به گلزنی شد.

دارنده کفش طلای لیگ برتر همچنان بدون خستگی می‌تازد و در فصل گذشته نقل و انتقالات تیم‌های استقلال و پرسپولیس را هم به عنوان مشتریان خود می‌دید که فولاد با جدایی او موافقت نکرد.

از دیگر خارجی‌های باسابقه در ایران می‌تواند به گئورگی گولسیانی بازیکن پرسپولیس، موسی کولیبالی بازیکن فولاد، کی‌روش استنلی بازیکن گل گهر اشاره کرد که در چند تیم ایرانی بازی کرده‌اند و تهدیدی برای لوسیانو پریرا و دیگر باسابقه‌های لیگ برتر ایران به شمار می‌روند.

خارجی‌های ایرانیزه شده!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها