يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۷۲۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
پیاده‌روی اربعین، سفری است که هر ساله خیل عظیمی از عاشقان سیدالهشدا را به کربلا می‌کشاند. در این میان پیگیری اخبار و اطلاعات برای متقاضیان سفر به عتبات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، هر ساله پس از پایان دهه اول محرم عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام به فکر سفر زیارتی کربلای معلی هستند و تلاش هستند تا اخبار و حواشی مرتبط با اربعین حسینی را دنبال کنند.

شیوع ویروس کرونا و محدودیت سفر به کربلا در دو سال گذشته موجب شده است تا امسال افراد بسیار بیشتری به دنبال حضور در مراسم اربعین کربلا باشند.

گذرنامه و مدت اعتبار آن، بحث بیمه زوار، شرایط ثبت‌نام زائران، قیمت بلیط‌ها، شرایط کشور عراق، امکانات رفاهی مرزها و سایر موضوعات مد نظر زائران خواهند بود.

لغو ویزا و عدم نیاز به تمدید گذرنامه

اواسط خرداد ماه بود که برای اولین بار سید مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین از موافقت دولت عراق با لغو ویزا در ایام اربعین حسینی خبر داد.

علی ذوالقدری رئیس‌پلیس مهاجرت و گذرنامه در خصوص اعتبار گذرنامه‌ها و تمدید آنها گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته، کسانی که گذرنامه آنها کمتر از شش ماه مدت دارد نیز برای سفر به کشور عراق مشکلی نخواهند داشت.

خبر دیگری که باعث راحت تر شدن کار زائران شد، امکان تمدید اعتبار گذرنامه با مهر پلیس گذرنامه فقط و فقط به مقصد کشور عراق بود. این خبر را سردار اشتری رئیس پلیس کشور اعلام کرد.

در همین راستا رئیس ستاد اربعین اعلام کرد از روز شنبه ۵ شهریور در ادارات گذرنامه در استان‌ها، کسانی که گذرنامه آنها کمتر از شش ماه اعتبار دارد و یا گذرنامه آنان اصلاً اعتباری ندارد؛ می‌توانند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

روز سه شنبه اول شهریور ماه، سردار ذوالقدری در جلسه ستاد اربعین کشور با بیان اینکه دیگر مشکلی برای زائران بدون گذرنامه وجود ندارد؛ گفت: افرادی که گذرنامه آنان کمتر از ۶ ماه اعتبار دارد دیگر نیازی به تمدید ندارد و با یک مهر تمدید که در دفاتر پلیس +۱۰ برای آنها ثبت می‌شود؛ می‌توانند در مدت اربعین به کشور عراق سفر کنند.

ذوالقدری همچنین در خصوص کسانی هم که اعتبار گذرنامه آنان به طور کلی منقضی شده است؛ گفت: این افراد هم با ثبت مشخصات خود در دفاتر پلیس +۱۰ می‌توانند صاحب یک برگ تردد به کشور عراق شوند؛ مدت اعتبار این برگه‌ها شش ماه است اما تنها برای ایام اربعین و فقط برای یک بار قابل استفاده است.

در خصوص دانشجویان و مشمولان غیرغایبی که خواهان شرکت در مراسم اربعین هستند؛ سردار محمد شرفی جانشین معاون هماهنگ‌کننده فراجا گفت: تسهیلاتی برای دانشجویان و مشمولان غیرغایب در نظر گرفته شده است و وثیقه‌ای که سابق بر این از این افراد اخذ می‌شد امسال در این ایام لغو شده است.

وی همچنین اعلام کرد مشمولان غایب نمی‌توانند به سفر اربعین بروند.

 

ثبت نام در سامانه سماح، شرط شرکت در سفر اربعین

زائران برای شرکت در پیاده روی اربعین بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، می‌بایست در سامانه سماح پیش ثبت نام کنند.

با توجه به ادامه روند ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه سماح، این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: متقاضیانی که در سامانه سماح پیش ثبت‌نام انجام داده‌اند، باید هرچه سریع‌تر برای تکمیل اطلاعات به این سامانه مراجعه کنند.

در روزهای اخیر نیز مسئولان همچنان بر ضرورت ثبت‌نام در سامانه سماح تاکید کردند. سه شنبه اول شهریور ماه، در جلسه ستاد اربعین کشور، سید مجید میراحمدی رئیس این ستاد گفت: حتی کسانی هم که برای سفر اربعین گذرنامه جدیدی دریافت نمی‌کنند؛ لازم است اطلاعات خود را در سامانه سماح ثبت کنند و در قسمت اطلاعات گذرنامه، اطلاعات گذرنامه پیشین خود را ثبت کنند.

بیمه زائران آری یا خیر؟

در حالی که جمعیت هلال احمر از رایگان بودن خدمات بهداشتی و درمانی این جمعیت در ایام اربعین برای زائران خبر داده بود، وزارت کشور بر لزوم بیمه شدن زائران تاکید کرد.

علی بنیادی نائینی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: رقم بیمه پرداختی زائران همان ۱۸ هزار تومان سال ۹۸ تعیین گردید. به گفته وی، پوشش بیمه اربعین از لحظه خروج زائران از کشور آغاز می‌شود و تا یک روز پس از پایان سفر ادامه دارد.

البته باید اشاره کرد بنا بر خبر رئیس ستاد مرکزی اربعین، مبلغ ۱۸ هزار تومان برای بیمه هر یک از زائران، تمامی خدمات پزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر هریک از زائران نیاز به بستری و عمل جراحی داشته باشند تحت پوشش قرار خواهند گرفت؛ همچنین اگر نیاز به انتقال به کشور باشد این کار به صورت رایگان انجام می‌شود؛ برای هزینه درمان بستری تا سقف ۵۰ میلیون تومان و برای فوتی‌ها تا ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

شرایط بهداشتی اولین دغدغه زوار

یکی از اولین بحث‌های مطرح شده، شرط حضور زائران با توجه به شرایط کرونایی بود. در همین رابطه معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ملاک شرکت در راهپیمایی اربعین، تزریق دُز یادآور واکسن کرونا است.

فرهادی درباره وضع واکسیناسیون زائران حاضر در راهپیمایی اربعین و این پیش شرط گفت: دُز یادآور، یعنی اینکه ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن کرونا گذشته باشد به طوری که اگر ۶ ماه قبل دُز دوم را تزریق کرده باشد، دُز سوم را باید تزریق کند و اگر ۶ ماه قبل دُز سوم را زده باشد، باید دُز چهارم را تزریق کند.

 

تردد شبانه مهمترین توصیه برای فرار از گرما زدگی است

مساله دیگری که وزارت بهداشت دغدغه آن را داشت، گرمازدگی بود.

در همین رابطه وحید سلیمی رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از برپایی دو دستگاه چادر راب‌هال سرد در پایانه مرزی مهران برای خدمت رسانی به زائران در ایام اربعین خبر داد.

دو دستگاه چادر راب‌هال که در واقع چادرهای چندمنظوره و بسیار بزرگ جمعیت هلال احمر است، در مرز مهران دایر می‌شود در این چادرها اقدامات اولیه درمانی متناسب با شرایط گرمای هوا به زائرین گرما زده ارائه شده و دارای ظرفیت ۵۰ تخت بستری به همراه تجهیزات مناسب درمانی است.

اما شاید بهترین توصیه برای گرمازدگی را تاکنون بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تنها نگرانی ما در اربعین امسال با توجه به گرمای بی سابقه هوا، بحث گرمازدگی است؛ مؤثرترین راهکار در این زمینه را تردد شبانه زوار دانست و از تمامی زوار خواست که شبانه در مسیر پیاده روی حرکت کنند و روزها را به استراحت بپردازند.

عین اللهی همچنین از زوار خواست تا پیش از شروع پیاده روی اربعین، روزانه یک ساعت پیاده روی داشته باشند و یکباره بدون هیچ تحرک و ورزش قبلی اقدام به پیاده روی طولانی‌مدت نکنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه امکانات و تجهیزات مقابله با گرمازدگی از جمله تأمین دارو و «تونل سرد» در مرزها پیش بینی شده است.

توکلی مدیرکل عملیات سازمان اورژانس کشور از استقرار ۱۰۵ پایگاه ثابت و سیار اورژانس در مسیر تردد زوار اربعین خبر داد. وی افزود: بیش از سه هزار پایگاه به همراه ۵۷۰۰ دستگاه آمبولانس و ۵۱ پایگاه هوایی در سطح کشور برای خدمات رسانی در ایام اربعین فعالیت خواهند داشت.‌

امکانات و اقدامات از مرز تا حرم

از مسائل مهمی که زائران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، خروج از مرزها، بحث حمل و نقل جاده‌ای و زیرساخت‌های مربوطه در استان‌های مرزی بوده است.

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: بر اساس برنامه ریزی وزارت کشور هم از بعد داخلی و هم از بعد خارجی، مذاکرات دقیقی با طرف عراقی انجام شده است تا مشکلات احتمالی زوار ایرانی در راهپیمایی میلیونی اربعین به حداقل برسد. خوشبختانه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، زمینه برای خروج زوار از تمامی مرزهای غربی کشور در حال فراهم شدن است و گفتگوهای متعددی در این زمینه انجام شده است.

استاندار ایلام همچنین در تشریح آماده سازی زیرساخت‌ها برای سفر اربعین اشاره کرد: تا قبل از اربعین مسیر ایلام به مهران به صورت چهار خطه زیر بار ترافیکی می‌رود، همچنین در این مسیر موارد ایمنی از قبیل نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی و نصب نیوجرسی ایجاد می‌شود تا یک راه ایمن در اختیار زائران حسینی قرار داده باشیم.

وی همچنین اضافه کرد: با تعبیه یک مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی مشکل آب مورد نیاز پارکینگ مهران نیز مرتفع شده است.

بهرام نیا گفت: هرساله در این ایلام با افت ولتاژ روبرو بودیم که امسال با استقرار یک ایستگاه به ولتاژ ۳۰ مگاوات سعی کردیم مشکل برق نیز مرتفع شود. حدود ۲۰ هزار متر مربع سایبان در مرز مهران ایجاد شده و به مرور در حال نصب است و در طول مسیر نیز ۴۰ سکوی سایبان و آبخوری و آب سرد کن تدارک دیده شده است.

در همین زمینه شهرداری تهران هم مثل هر سال پای کار آمده است.

کامران زنگیشه رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران، از اعزام ۲ هزار و ۳۰۰ نیروی پاکبان و ۱۲۰ نفر عوامل اجرایی شهرداری تهران به پایانه مرزی و عتبات عالیات خبر داد.

وی درباره وظایف شهرداری تهران در حوزه اسکان زائران گفت: مقرر شده تا امکان اسکان ۱۵ هزار نفر زائر را در مرزها و کشور عراق با برپایی چادرها فراهم کنیم که بر این اساس ۱۰ هزار اسکان در نجف و کربلا و ۵ هزار اسکان نیز در مرز ایجاد می‌شود.

رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران در زمینه اسکان زائران تنها وظیفه برپایی چادرهای اسکان و تأمین پتو را برعهده دارد که در برپایی چادرها نیز نیروهای سازمان بهشت زهرا در مرز و عتبات عالیات کمک می‌کنند

اختصاص ۱۸۰ هکتار زمین برای پارکینگ خودروهای اربعینی

احمد وحیدی وزیر کشور از اختصاص ۱۸۰ هکتار زمین برای پارکینگ خودرو در مرزهای شلمچه و چذابه خبر داده و با تاکید بر احداث مه‌پاش و سایه‌بان در مسیر عبور زائران اربعین حسینی در مرز چذابه گفته بود: شرایط رفاهی مناسبی برای زوار فراهم شود.

رئیس ستاد اربعین در خصوص هزینه پارکینگ خودروها اشاره کرد: پارکینگ‌های شهرداری‌ها برای هر ۲۴ ساعت پنج هزار تومان و پارکینگ‌های بخش خصوصی ۱۰ هزار تومان می‌توانند دریافت کنند.

رئیس سازمان راهداری نیز از اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای آماده سازی پایانه‌های مرزی و راه‌های مواصلاتی در اربعین خبر داد.

سردار اشتری فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تأمین امنیت زائران اربعین حسینی به کشور عراق گفت: ۳۰ هزار نیروی پلیس در مرزهای کشور برای تأمین امنیت زائران مستقر می‌شوند.

حسن پلارک مشاور ستاد مرکزی اربعین از انبار کردن بیش از ۱۵۰ میلیون بطری آب معدنی برای زائران در ایام اربعین خبر داد. یعنی اگر ۵ میلیون زائر داشته باشیم به هر زائر ۳۰ بطری آب تعلق می‌گیرد.

افضلی دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین گفت: ۳ هزار موکب در داخل و خارج از کشور به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می‌کنند.

به نقل از وزارت راه و شهرسازی فروش بلیت اربعین با قیمت مصوب ۶ میلیون تومان به صورت سیستمی از ۲۰ شهریور لغایت ۳۱ شهریور ماه به مدت ۱۱ روز خبر داد.

از کدام مرزها برای عزیمت به عتبات عالیات استفاده کنیم

حمیدرضا شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برای جابجایی زائران عتبات ۸ هزار دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است. به گفته وی، بنابراین پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار مسافر در بخش حمل و نقل جاده‌ای جابجا خواهند شد؛ و برای این تعداد باید امکانات ۲ برابر شود، در حال حاضر ۲ هزار ۴۰۰ شرکت حمل نقل داریم همچنین برای سوخت گیری ناوگان اربعین قرار شده نازل‌های مشخصی فراهم شود تا دچار ترافیک در این زمینه هم نشویم.

وحیدی وزیر کشور گفت: برای اربعین امسال علاوه بر گذرگاه‌های شلمچه، چذابه، مهران و مرز خسروی، ۲ گذرگاه مرزی در شمال غرب شامل تمرچین در استان آذربایجان غربی و باشماق در استان کردستان به منظور سهولت در تردد زائران در نظر گرفته شده است.‌

در همین راستا وزارت کشور مانند سال‌های قبل از زائران خواست با توجه به ازدحام جمعیت در مرز مهران، از مرزهای دیگر خصوصاً سه مرز تمرچین، باشماق و خسروی استفاده شود.

خدمات حمل و نقل ویژه ای هم توسط وزات کشور و به کمک نیروهای عراقی در مرز تمرچین و باشماق آماده خدمت به زائران است.

اطلاعاتی که مفید فایده خواهد بود

سرکنسول جمهوری اسلامی در کربلای معلی نکاتی را برای زائران اربعین توصیه کرده که رعایت آنها برای تمام کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی پیاده روی اربعین را دارند، مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

این توصیه‌ها حدود ۹۰ بند را شامل می‌شود که در چند بخش قبل از سفر، حین سفر و پایان سفر تهیه شده و تمامی مطالب و نیازمندی‌های زائر از ابتدای اخذ تصمیم بر این سفر تا حضور در عراق و کربلا و پایان و بازگشت به ایران را در بردارد و بگونه‌ای تهیه شده که اگر زائران محترم، این موارد را مد نظر قرار داده و رعایت نمایند، انشاالله مشکلات به حداقل خواهد رسید.

همچنین صندوق بازنشستگی کشوری هم اعلام کرده است که تسهیلات مالی سفر برای راهپیمایی اربعین، به مبلغ ۴ میلیون تومان با بازپرداخت یک ساله و کارمزد ۴ درصد و در دو شکل به متقاضیان ارائه می‌شود. بازپرداخت این تسهیلات یک ماه پس از پرداخت از حقوق فرد بازنشسته کسر خواهد شد.

تلاش برای رایگان شدن اینترنت

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: تلاش می‌کنیم اینترنت زائران ایرانی اربعین در عراق رایگان باشد.

پس از ممنوعیت کاپوتاژ اتوبوس‌ها در ایام اربعین، ستاد مرکزی اربعین از ممنوع شدن عبور زائران با خودروهای شخصی به عراق از ۱۱ تا ۲۹ شهریورماه خبر داد.

همچنین نصیف جاسم الخطابی استاندار کربلا نیز چند روز گذشته برای انجام هماهنگی‌های تکمیلی به ایران سفر کرد و با استاندار تهران، شهردار تهران و مسئولان ستاد مرکزی اربعین دیدار کرد و توافقنامه‌هایی را به امضا رساند.

همچنین دستگاه‌های بسیاری ذیل دستوران ستاد مرکزی اربعین چه در داخل کشور و چه در کشور عراق ایام اربعین اقدام به خدمت‌رسانی به زوار سیدالشهدا می‌کنند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها