يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۷۳۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
چاپ کتب درسی با کیفیت/
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تاکنون ۳۰ هزار تن کاغذ که ۷۰ درصد کاغذ مورد نیاز ما بود از داخل کشور تأمین شده است و تمام مقوای مورد نیازمان را هم از کارخانه زنجانی تهیه می‌کنیم.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، همه ما از کتاب‌های دوران تحصیل خود خاطره‌هایی داریم. ظاهر کتاب از نقاشی‌ها و عکس‌هایش گرفته تا جنس کاغذ و مقوای آن همگی در شکل‌گیری یک خاطره مشترک از کتب درسی در ذهن ما نقش داشته است.

چاپ با کیفیت کتاب درسی همواره یکی از دغدغه‌های فرهنگیان و دانش آموزان است؛ علاوه بر اهمیت محتوا، تصویرسازی‌ها و نقاشی‌های درون کتاب، جنس کتاب و صحافی آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

با آغاز به کار دولت سیزدهم و در همان روزهای ابتدایی، مشخص شد دولت به دنبال خودکفایی در تولید کاغذ مورد نیاز کشور است. در همین راستا وزارت آموزش و پرورش هم برای چاپ کتب درسی به دنبال تأمین کاغذ و مقوا از داخل کشور بود و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان نهاد متولی تهیه کتب درسی در صدد تأمین کاغذ و مقوا با تولیدات داخلی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در خصوص توجه به مواد لازم برای تولید کتاب درسی گفت: یکی از اقداماتی که اگرچه ناظر به حوزه تولید محتوا نیست اما اقدام مهم و اثرگذاری برای تولید کتاب است که انجام آن ضرورت دارد؛ بحث تأمین کاغذ و مقوا برای چاپ کتاب درسی و خودکفایی در این بحث است.

تاکنون ۳۰ هزار تن کاغذ را از داخل تأمین کردیم که در حقیقت ۷۰ درصد کاغذ مورد نیاز ما از داخل کشور تأمین شده است

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هر ساله حدود ۴۵ هزار تن کاغذ و حدود ۵ هزار تن مقوا را برای تولید کتاب نیاز دارد؛ گفت: در طول سال‌های بعد از انقلاب تمام مقواها و بیشتر کاغذ مورد نیاز برای چاپ کتاب از خارج کشور وارد می‌شد و ما حداکثر حدود ۵ هزار تن کاغذ از تولیدات داخل کشور داشتیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در سال جاری تاکنون ۳۰ هزار تن کاغذ را از داخل تأمین کردیم که در حقیقت ۷۰ درصد کاغذ مورد نیاز ما از داخل کشور تأمین شده است. تمام مقوای مورد نیازمان را هم از کارخانه زنجانی تهیه خواهیم کرد.

لطیفی با بیان اینکه این کارخانه زنجانی به تازگی اعلام آمادگی کرده است که مقوای مورد نیاز ما را تعیین کند؛ اظهار کرد: این تکنولوژی تاکنون در ایران نبوده است و ما بعد از اینکه نمونه‌های اولیه را دیدیم؛ با آن کتاب چاپ کردیم و نتیجه حاصله کتاب خوبی بود تصمیم گرفتیم تمام مقوای مورد نیاز برای چاپ کتاب‌های درسی را از داخل کشور و از این کارخانه زنجانی تأمین کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: این همکاری اتفاق خیلی خوبی است؛ مخصوصاً از این جهت که اقدامی عملی در جهت حمایت از تولید داخل است.

گفتنی است خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید مقوای جلد کتاب‌های درسی علاوه بر صرفه‌جویی و قطع هزینه واردات کاغذ مقوای خارجی هزینه‌های چاپ، برش و سایزبندی جلد کتاب‌ها را هم کاهش داده و دور ریز کاغذ مقوا را به حداقل ممکن می‌رساند که این امر نیز در مجموع موجب کنترل قیمت کتاب درسی و افزایش حداقلی قیمت کتاب درسی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان خواهد شد.

سازمان پژوهش در اولین اقدام تحولی خود تهیه و تولید ۳۰ هزار تن کاغذ ویژه چاپ کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را به شرکت چوب و کاغذ مازندران سپرد و این برای اولین بار بود که چنین قراردادی با این وسعت با یک شرکت داخلی منعقد می‌شود. این میزان تولید باعث خواهد شد که حدود ۶۷ درصد کاغذ مورد نیاز چاپ کتاب‌های درسی از داخل کشور تأمین شود و صرفه‌جویی هنگفتی در این زمینه صورت گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها