يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۷۶۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
سازنده اصلی واکسن رازی کووپارس گفت: پیشنهاد می‌شود با توجه به محدودیت‌های واکسن به صورت تزریقی، این واکسن به عنوان دز بوستر مصرف شود تا با فعال کردن سیستم ایمنی، علاوه بر بی ضرری، از انتقال ویروس نیز جلوگیری شود.

به گزارش به نقل از خبرگزاری دانشجو، سیدرضا بنی هاشمی در پنل بررسی پلتفرم ساخت واکسن کووید ۱۹ که با حضور نمایندگان واکسن سازان داخلی و به همت دانشگاه شهید بهشتی در مرکز نمایشگاهی ایرانمال برگزار شد، با اشاره به اینکه قدمت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به پیش از وجود وزارت بهداشت برمی گردد، اظهار کرد: از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون وظیفه تحقیق و تولید واکسن در کشور به عهده موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و انیستیتو پاستور بوده است.

وی با بیان اینکه موسسه رازی علاوه بر واکسن‌های پزشکی، واکسن‌های دام و طیور را نیز تولید می‌کند، افزود: از ۱۱ واکسن پزشکی موجود در سبد واکسیناسیون کشور، ۷ واکسن (فلج اطفال، دفتری، کزار، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه و اوریون) همچنین ۸۵ درصد واکسن‌های دام و ۳۰ درصد واکسن‌های طیور کشور توسط موسسه رازی تولید می‌شود که امنیت و سلامت غذایی کشور را نیز تامین می‌کند.

عضو هیئت علمی موسسه رازی حاصل تلاش‌های این موسسه را ریشه کنی بیماری فلج اطفال و در آستانه حذف قرار گرفتن بیماری‌هایی مانند سرخک و سرخجه عنوان کرد و گفت: این موسسه با تولیدات خود از بروز بیماری‌های زئونوز (مشترک میان انسان و دام) در کشور نیز جلوگیری کرده است. نتیجه این فعالیت ها، گواهینامه‌هایی از سازمان جهانی بهداشت است که نشان از نزدیکی ریشه کنی و یا کنترل بیماری‌هایی است که مهلک‌تر از کووید۱۹ بوده اند.

وی در خصوص طراحی واکسن رازی کووپارس توسط موسسه رازی، تصریح کرد: از اسفند سال ۹۸ طراحی و ساخت واکسن آغاز شد و از همان ابتدا به دنبال بی خطرترین و ایمن‌ترین پلتفرم بودیم و بر همین اساس علی رغم سختی‌ها و هزینه بالا، پلتفرم پروتئین نوترکیب را انتخاب کردیم.

رئیس تحقیق و توسعه موسسه رازی خاطرنشان کرد: در آن زمان ۳ آنتی ژن برای این قسمت طراحی شد و علی رغم مخالف ها، اکنون مشخص شده این ۳ آنتی ژن توانسته در مقابل تغییرات این ویروس موفق عمل کند.

وی ادامه داد: با طراحی این واکسن تلاش شد ایمنی سلولی و ایمنی همورال به طور همزمان فعال شود و ادجوانتی در نظر گرفتیم که در ۳ حوزه همورال، سلولی و CTL ها، ایمنی لازم را فعال کند که در بررسی ۳ فاز بالینی و تست روی حدود ۲۸ هزار نفر، مشخص شد به این هدف دست یافته ایم.

بنی هاشمی با اشاره به تست‌های حیوانی واکسن رازی کووپارس اظهار کرد: این واکسن پیش از مراحل بالینی بر روی ۵۰۰ حیوان آزمایشگاهی مانند همستر، موش و خرگوش تست شد و در نهایت روی ۲۵ میمون سبز آفریقایی نیز مورد آزمایش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا ایده دز داخل بینی این واکسن برای جلوگیری از بیماری و نیز انتقال ویروس مطرح شد، تصریح کرد: افتخار می‌کنیم در حال حاضر که WHO به کارآیی بالا این واکسن‌ها اشاره داشته، به گفته نشریات مطرح دنیا، موسسه رازی در ایران، برای نخستین بار این واکسن را طراحی و تولید کرده است.

عضو اصلی ساخت واکسن رازی کووپارس، کمترین میزان آنتی ژن، کمترین مقدار تزریق، ۱۷ برابر افزایش میزان آنتی بادی، فعال کردن ایمنی مخاطی در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی، ادجوانت اختصاصی بومی شده و کمترین عوارض ثانویه پس از تزریق ار از مهمترین ویژگی‌های این واکسن عنوان کرد.

وی افزود: واکسن داخل بینی رازی کووپارس تاکنون بر روی حدود ۵۰ هزار نفر آزمایش شده و نشان دهنده افزایش میزان آنتی بادی به ویژه در ناحیه مخاطی است و پیشنهاد می‌شود با توجه به محدودیت‌های واکسن به صورت تزریقی، این واکسن به عنوان دز بوستر مصرف شود تا با فعال کردن سیستم ایمنی، علاوه بر بی ضرری، از انتقال ویروس نیز جلوگیری شود.

رئیس بخش ایمونولوژی موسسه رازی بیان کرد: با ارائه مستندات لازم، مجلات مختلف جهان مانند ساینس ایمونولوژی و لنست به واکسن داخل بینی موسسه رازی اشاره کرده اند و همچنین مطالعات پیش بالینی این واکسن نیز در مجله frontiers in immunology منتشر شده است.

وی با اشاره به میزان تولید ماهانه این واکسن نیز گفت: ۲ سایت برای تولید این واکسن در نظر گرفته شده که در مجموع ظرفیت تولید ماهانه ۲۵ میلیون دز را دارد و قابلیت تولید سایر واکسن‌های پروتئین بیس در این سایت امکان پذیر است. همچنین تحقیق و توسعه برای مواجهه با سایر بیماری‌ها و پاندمی‌های احتمالی در این مکان وجود دارد.

بنی هاشمی خاطرنشان کرد: مدارک و مستندات لازم برای سازمان جهانی بهداشت نیز ارسال شده و نیازمند طی کردن زمان لازم است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم با توجه به قرار گرفتن در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، واکسن داخل بینی برای دانش آموزان، دانشجویان و اساتید استفاده شود و کادر درمان نیز به علت برخورد زیاد با ویروس، از این دز بهره ببرند تا بتوانیم هرچه زودتر شاهد کنترل این بیماری در کشور باشیم.

گفتنی است واکسن رازی کووپارس هم اکنون در سبد واکسیناسیون کشوری علیه کووید۱۹ در سراسر کشور موجود و در اختیار عموم مردم قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها