يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۷۸۷
زمان انتشار: ۱۴:۵۴     ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان: در این مدت ۱۰ طرح و لایحه در شورای نگهبان بررسی شد. همچنین ۳۵ استعلام از دیوان عدالت اداری در جلسات فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری 598؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره تکلیف طرح تفکیک وزارت صمت اظهار کرد: درباره این طرح نظرات شورای نگهبان اساسا نگاه و رویکرد کارشناسی دارد و اصل تفکیک به ما ارتباطی ندارد و ما در صورت ارائه طرح به مجلس آن را با اصل ۷۵ و ۸۵ و موارد قانونی دیگر تطابق خواهیم داد.

وی افزود: از نظر شورای نگهبان بحث مالی مصوبه نباید ابهام داشته باشد اما در مجموع مجلس و دولت باید درباره این طرح به تفاهم برسند سپس پس از ارائه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه پیرامون محکومیت یکی از نمایندگان مجلس به دو سال حبس بیان کرد: طبق قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید به این موارد رسیدگی کند و در این راستا تصمیم‌گیری کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “با توجه به دستگیری پسر یکی از نماینده‌های مجلس به اتهام  ارتباط با منافقین” آیا شورای نگهبان  مسایل امنیتی را برای تایید صلاحیت‌ها در نظر می گیرد؟ گفت: شورای نگهبان مکلف است از ۴ مرجع استعلام کند و  شورای نگهبان براساس گزارش های واصله، اعلام نظر می کند.

طحان نظیف در ادامه گفت: در این مدت ۱۰ طرح و لایحه در شورای نگهبان بررسی شد. همچنین ۳۵ استعلام از دیوان عدالت اداری در جلسات فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

وی درباره  اصلاح طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه های اجرایی و سایر نهادها در جلسه چهارشنبه گذشته شورای نگهبان بررسی شد. در مرحله قبل ایرادات و ابهامات فراوان بود که اکثر آنها توسط مجلس اصلاح شد ولی چند مورد معدود باقی مانده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک گفت: شورای نگهبان نسبت به موافقتنامه‌های مشابه ایراد شرعی دارد و معمولا در مجمع تشخیص به تصویب می رسد.  ما نسبت به این لایحه اشکال شرعی داشتیم و نظرات مان را به مجلس فرستادیم. در حال حاضر  لایحه به مجمع تشخیص  ارسال شده است.

طحان نظیف در ادامه نشست خبری  از سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی کرد و گفت:  علاوه بر تلفن و ایمیل در این سامانه هم  پاسخگوی سوالات و نظرات مردم هستیم و این سامانه پل ارتباطی میان مردم و نامزدهای انتخابات با شورای نگهبان است.

رونمایی از سامانه ارتباطات شورای نگهبان/ طحان نظیف: اصل تفکیک وزارت صمت به ما ارتباطی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید براینکه این سامانه گامی مؤثر در راستای تسهیل دسترسی، ثبت و ارائه شکایت، رسیدگی به شکایات، حذف برخی هزینه‌ها و… در امر انتخابات است گفت: از دیگر ویژگی‌های مهم سامانه ارتباطات شورای نگهبان، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است که علاوه بر تسهیل ارتباط مردم و نامزدهای انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به‌موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد.

وی افزود: همچنین از مزیت‌های سامانه‌  مذکور در ایام برگزاری انتخابات این است که هنگام ارسال و ثبت شکایت هر یک از داوطلبان انتخاباتی، علاوه بر سهولت ارسال متن شکایت و مستندات آن، کد رهگیری صادر و جهت پیگیری در اختیار داوطلب مربوطه قرار می‌گیرد. راه‌اندازی این سامانه باعث  صرفه‌جویی در وقت داوطلبان و هزینه‌های رفت‌وآمد، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی اخذ شکایات را در پی دارد و زحمت مراجعه حضوری داوطلبان انتخاباتی که از اقصی نقاط کشور به ستاد مرکزی اخذ شکایات که در تهران مستقر بود را از بین می‌برد.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دولت درباره لایحه جامع انتخابات با شورای نگهبان  مکاتبه داشته و چرا این روند کند است؟ گفت:  از طرف دولت چیزی مطرح نبوده و فکر می‌کنم طرح در مجلس در حال بررسی باشد و ما به محض دریافت طرح نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات است گفت:  اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است.  ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی در زمینه سیاسی نداریم و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم و  بسیار علاقه‌مندیم انتخابات مجلس آینده با قانون اصلاحی برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه مطالبه شورای نگهبان از مجلس در تسریع اصلاح قانون انتخابات با توجه به‌ سیاست‌های کلی انتخابات چیست؟ گفت: موارد متعددی در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است که اگر بندهای متعدد این سیاست‌ها بخواهد اجرا شود مستلزم دسته بندی ریزتر و جزیی تر موضوعات در قانون است. برای مثال مهلت رسیدگی بررسی صلاحیت‌ها، شفاف سازی تأمین مالی هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها، بهره گیری از فناوری‌های نوین در انتخابات از جمله این موارد متعدد است. امیدواریم در انتخابات آتی شاهد اجرایی شدن این قانون باشیم.

وی درباره اینکه تکلیف صلاحیت  نماینده‌ای که به دو سال حبس محکوم شده چیست؟ گفت: در قانون انتخابات نسبت به نمایندگان شرایطی وجود دارد  و اگر محکومیت جزو این شرایط باشد لحاظ می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه الگوی پیشنهادی درباره اصلاح قانون انتخابات نباید مشارکت مردم را در انتخابات محدود کند گفت: شورا برای انجام وظایف خودش از ظرفیت نخبگان استقبال و مرتبا گزارش و پیشنهادات آنها را دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه از نظر شورای نگهبان توافقی که در چارچوب برجام در حال نهایی شدن است باید در مجلس تصویب شود؟ گفت:  از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند البته تاکنون چیزی در مجلس تصویب نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای اصلاح ارز ترجیحی، گفت: شورای نگهبان وظیفه‌ای درباره اجرا یا عدم اجرای قانون ندارد و زمانی که مصوبه تبدیل به قانون شد، دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی باید نظارت را در دستورکار قرار دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره “دوقطبی سازی های برخی از افراد و جریان‌های سیاسی در کشور”، گفت: ما در قانون عبارتی درباره دوقطبی سازی نداریم. اگر منظور شما ایجاد تفرقه و طرح مسائل قومی و مذهبی باشد، این کار برخلاف وحدت و انسجام ملی است و در سیاست‌های کلی انتخابات هم به این موضوع اشاره شده است که نباید در زمینه انتخابات کسی به این کار مبادرت کند یا در تبلیغات انتخاباتی این اقدام نباید انجام شود. حتماً باید در قوانین انتخابات به طور دقیق‌تر این موارد تصریح شود. رقابت‌های انتخاباتی باعث آگاهی بیشتر مردم و افزایش شناخت آنان از داوطلبان می‌شود و احزاب و جریان‌های سیاسی باید به قوانین پایبند باشند و در چارچوب قانون اقدام کنند.

طحان نظیف گفت: شورای نگهبان برای انجام وظایف خود از نظرات کارشناسی و نظرات نخبگان استقبال می‌کند. نکات کارشناسی را می‌شنویم اما حدود کار شورای نگهبان در چارچوب شرع و قانون اساسی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا طرح استفساریه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درباره آزمون وکالت در شورای نگهبان بررسی شده است؟ گفت: این طرح چهارشنبه در مجلس تصویب شده و هنوز در شورای نگهبان  چیزی دریافت نکردیم. اجازه دهید بعد از اینکه به شورا آمد راجع به آن صحبت کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها