أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۳۰۴۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۵     ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
رییس‌کل بانک مرکزی؛
رییس‌کل بانک مرکزی گفت: امسال ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری و تا پایان تیر هم ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه 598، علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی در خصوص رشد پایه پولی و اصلاح نظام بانکی مواردی مطرح کرد.

صالح آبادی گفت: رشد پایه پولی به ۲۶.۲ درصد در پایان تیر رسید وضعیت نقدینگی هم بهبود داشت تورم به ۴۰.۱ درصد رسیده است. تورم جهانی را هم شاهد بودیم ما نیز ابتدای سال تورم داشتیم که ناشی از اصلاح ارز ترجیحی بود تورم در مرداد به دو درصد رسید.

وی افزود: برای کاهش نرخ تورم اقدامات زیادی باید انجام می‌شد و در حال تداوم است یکی از این موارد موضوع تنخواه است، اما تلاش این است که از روش دیگر استفاده شود.

صالح‌آبادی تصریح کرد: موضوع کنترل اضافه برداشت بانک‌ها یک محور کلیدی است که می‌تواند نقدینگی را کنترل کند. بخش دیگر نیز تامین از طریق اوراق است امسال دولت ۳۴ همت اوراق منتشر کرده که ۱۲ همت را بانک‌ها خریده اند. بانک‌ها باید ۳ درصد از منابع را به اوراق دولتی اختصاص دهند.

بازار بین بانکی تعمیق شد
او گفت: بازار بین بانکی را در حال تعمیق هستیم تا بانک‌ها بتوانند به هم کمک کنند. بانک مرکزی در چهار ماه ابتدای سال هزار همت تسهیلات پرداخت کرده که ۶۶ درصد آن متعلق به سرمایه در گردش بوده است.

رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: از ابزارهای بانک مرکزی برای تقویت بنگاه‌ها موضوع تامین مالی زنجیره‌ای است که اوراق گام یکی از موارد مهم این حوزه است حدود ۸.۸ از این اوراق استفاده شده است این ابزار کوتاه مدت است این اوراق را می‌توانند بنگاه‌ها نگه دارند یا در بازار سرمایه به فروش برسانند. پیش بینی این است در سال آینده ۲۰ درصد، سرمایه در گردش بنگاه‌ها از این اوراق تامین شود.

صالح‌آبادی عنوان کرد: کنترل مقداری تراز نامه بانک‌ها در حال بررسی است بانک بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد می‌تواند رشد تراز نامه داشته باشد اگر این مورد رعایت نشود سپرده قانونی بانک افزایش پیدا می‌کند حدود ۶ بانک هستند که از این سقف ۲.۵ درصد بالاتر هستند.

بانک‌ها را رتبه بندی کردیم
رئیس بانک مرکزی گفت: بر اساس شاخص‌ها و ترازها بانک‌ها را تقیسم کردیم سود بانک خوب بر روی ۲.۵ درصد و بانک‌هایی که مواردی وجود داشته باشد روی ۱.۵ درصد می‌رود. بانک‌های قرض‌الحسنه به دلیل پرداخت تسهیلات خرد به مردم تا ۴.۵ درصد اجازه رشد دارند. تا پایان آذر بانک‌ها بر این اساس ارزیابی می‌شود.

صالح‌آبادی افزود: اصلاح دیگر تسهیل دسترسی مردم به بانک‌ها است یکی از این اقدامات احراز هویت است مورد بعد سفته الکترونیکی است که ۲۵۰ هزار نفر از آن استفاده کردند.

افزایش پرداخت تسهیلات فرزندآوری و مسکن
صالح آبادی گفت: سقف تسهیلات قرض الحسنه را افزایش داده ایم تا کنون ۴۱۸ هزار تسهیلات ازدواج پرداخت کردیم.

وی عنوان کرد: ۳۱۵ هزار فقره به مبلغ ۱۳ همت نیز تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است که جمعا ۷۱ همت است در حالی که سال گذشته کلا ۸۰ همت تسهیلات ازدواج پرداخت شده است. تا پایان تیر هم ۲۰ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.

او گفت: مورد بعد اصلاح سرمایه بانک‌ها است ۲۳ بانک را در این حوزه مکلف کردیم بازار بین بانکی عمق بیشتری پیدا کرده است در موضوع سیاست پولی ۱۰۲ همت اوراق در سبد بانکی داشتیم که اکنون خوشبختانه کاهش پیدا کرده است.

۱۸ میلیون درگاه پرداخت ساماندهی شده اند
صالح آبادی گفت:ساماندهی درگاه‌های پرداخت مورد بعد است که انجام گرفت حدود ۱۸ میلیون درگاه پرداخت ساماندهی شده اند.

وی متذکر شد: نکته بعد قانون چک بود یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌ها این بود که فردی که چک صادر کرده اگر حسابش خالی باشد از تمام حساب‌های فرد پول برداشت می‌شود یک قسمت باقی مانده این که برای هر چک یک اعتبار مشخص کنیم در شورای پول اعتبار بحث شد قرار شد در این خصوص تدابیر اندیشده شود که مشکلی ایجاد نشود.

او گفت: مورد دیگر فعالیت در حوزه بازار ارز است. بازار توافقی که در دو ماه گذشته ایجاد شد یک ثبات را به بازار ارز تزریق کرد و حدود ۲۶ میلیون دلار حوالی ارز داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در مورد ارز زائران حدود ۷۰۰ شعبه بانکی از ۵ بانک و ۲۲۰ صرافی خدمات ارائه می‌دهند که مردم می‌تواند ۱۰۰ دلار یا ۱۵۰ هزار دینار خود را دریافت کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها