أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۳۰۶۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۵     ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
حیات‌بخش مثل غدیر
مبود آب پاک و سالم، زخمی بود که بر تن استانی جلگه‌ای و حاصلخیز همچون خوزستان زیاده از حد ناجور می‌نمود. مشکلی که در سال‌های اخیر، وضعیتی هرچه حادتر به خود می‌گرفت و به خصوص در فصل تابستان، زندگی را برای اهالی این استان مشقت‌بار می‌ساخت.

به گزارش پایگاه 598، کمبود آب پاک و سالم، زخمی بود که بر تن استانی جلگه‌ای و حاصلخیز همچون خوزستان زیاده از حد ناجور می‌نمود. مشکلی که در سال‌های اخیر، وضعیتی هرچه حادتر به خود می‌گرفت و به خصوص در فصل تابستان، زندگی را برای اهالی این استان مشقت‌بار می‌ساخت. همچنین این چالش که به دلیل اشتباهات متعدد مدیریتی در عصه محیط‌زیست در طول سال‌های متوالی رخ داده بود، می‌توانست زمینه ایجاد مشکلات امنیتی و اجتماعی را هم به وجود بیاورد. دولت سیزدهم یک سال پس از روی کار آمدن، توانست به وعده‌ خود جامعه عمل بپوشاند و با طرحی گسترده، قسمت اعظم بار این مشکل را از روی دوش دیار حماسه‌خیز خوزستان بردارد. 

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز در مراسم افتتاح طرح آبرسانی غدیر در شهرستان اهواز اظهار کرد:   مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ برای  گره گشایی مشکلات استان بسیار مهم است. شرکت‌های سود دهی در این استان داریم و باید در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به مردم استان خدمت کنند. به گزارش مهر، وی افزود: استاندار اعلام کرده است که رشد اقتصادی استان از دو درصد به ۵ درصد رسیده است که این امر مایه مباهات است و این کار باید تداوم داشته باشد.رئیسی با اشاره به لزوم آبرسانی به مردم خوزستان اظهار کرد: طرح آبرسانی غدیر توقع ما را بالا برد. طرحی سه ساله که در ۱۰ ماه و با استفاده از تجهیزات بومی انجام شده است. کشور نیازمند این حرکت‌های جهادی و جهشی است. رئیس جمهور بیان کرد: حرکت جهشی و جهادی، انگیزه و اندیشه جهادی لازم دارد. بله درست است که اعتبار هم لازم دارد ولی اندیشه و فکر جهادی هم لازم است.رئیس جمهور با اشاره به اینکه برایس چهارمین بار به عنوان رئیس جمهور به خوزستان سفر می‌کند، بیان کرد: اگر لازم باشد هر ماه به خوزستان می آیم تا مشکلات خوزستان حل شود و تا زمانی که وعده‌های من به مردم خوزستان انجام نشود از پا نخواهم نشست. رئیسی همچنین اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح ۲۶ شهر و بیش از ۱۰۰۰ روستا از نعمت آب آشامیدنی پایدار و با کیفیت بهره مند می‌شوند. وی افزود: این طرح که باید در مدت حداقل بین سه تا چهار سال اجرا می‌شد با یک کار جهادی و شبانه روزی توسط دو هزار نفر و در مدت ۱۰ ماه به سرانجام رسید. رئیس جمهور با اشاره به اینکه طراحی و اجرای طرح میان مدت آبرسانی غدیر با استفاده از توان داخلی انجام شده است، ادامه داد: این طرح توسط مهندسان و کارگران کشورمان و با مدیریت جهادی به مرحله اجرا رسید.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: استان خوزستان سرزمین مجاهدان و شهیدان است و این استان دارای ظرفیت فراوانی است و مشکلات خوزستان با کار جهادی قابل رفع است.

وی گفت: متخصصان کشورمان با شعار ما می‌توانیم به مانند آنچه در دوران دفاع مقدس، رزمندگان و مجاهدان ما انجام دادند، زمینه امیدآفرینی در کشور را ایجاد و موجب یاس و نا امیدی دشمن شده‌اند. رئیس جمهور افزود: با بهره برداری از طرح میان مدت آبرسانی غدیر، زوار حسینی نیز در مرزهای خوزستان از نعمت آب آشامیدنی با کیفیت بهره مند می‌شوند. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به مصوبات سفر هیئت دولت به خوزستان بیان کرد: یکی از طرح‌های مهم استان خوزستان طرح ساماندهی و جمع آوری فاضلاب است که در حال انجام و اجرا ست.

 اهداف و ضرورت‌ها
طرح جامع آبرسانی غدیر با هدف تامین آب ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان خوزستان در حال اجرا ست. این طرح آب شرب قریب به ۵۲ درصد جمعیت استان به میزان ۴.۷ میلیون نفر را تامین خواهد کرد. در حال حاضر آب این طرح از منابع با کیفیت رودخانه کرخه و دز تامین می‌شود.

دستاوردهای مورد انتظار رویکردهای عمده طرح آبرسانی غدیر، گسترش عدالت در اقصی نقاط استان، پایداری اجتماعی و توسعه زیرساختی کشور است. بر همین اساس دستاوردهای مورد انتظار در اجرای طرح را می‌توان در موارد زیر مطرح کرد:

•       آثار اجتماعی طرح: ارتقای رفاه و کیفیت زندگی ساکنان روستاهای هدف، پیشگیری از مهاجرت و ایجاد محیط پایدار

•       آثار اقتصادی: شکوفایی اقتصادی منطقه و رونق تولید، شکوفایی استعدادها و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های‌ خاص و ویژه هر یک از مناطق کشور در جای خود

•       آثار سیاسی و امنیتی: افزایش تعلق‌خاطر نسبت به سرزمین مادری و اعتماد به مدیریت کلان کشور، تقویت امنیت کشور با حفظ پراکنش جمعیتی به خصوص در مناطق مرزی

 طرح آبرسانی غدیر و ایستگاه پمپاژw2  در محدوده شمال غرب استان خوزستان و در فاصله ١٥ کیلومتری جنوب شهرستان اندیمشک واقع شده است.

 شهرها و روستاهای منتفع از طرح
برخی شهرهای تحت پوشش طرح، شامل: اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، بستان و بیش از ١٠٠٠ روستای محدوده طرح را شامل می‌شود:

طرح آبرسانی غدیر شامل ۳ زیر پروژه است:
۱-احداث ایستگاه پمپاژ w2 شبکه آبیاری دز و خطوط انتقال از ایستگاه پمپاژ مذکور تا ایستگاه پمپاژ ام الدبس:
-احداث یک ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۰ متر مکعب بر ثانیه
-احداث خط برق ۳۳ کیلو ولت به طول ۱۵ کیلومتر
-احداث خط انتقال آب ۲۴۰۰ میلی متری به طول ۷۵ کیلومتر
-عبور دو خط انتقال آب ۲۴۰۰ میلی متری از بستر رودخانه کرخه به طول ۲۲۰۰ متر
۲-    توسعه ایستگاه پمپاژ ام الدبس
– احداث یک ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۵ متر مکعب در ثانیه
-احداث ۵ کیلومتر خط انتقال آب ۲۰۰۰ میلی متری از ایستگاه پمپاژ ام الدبس تا مخازن متعادل کننده
-تکمیل پست برق ایستگاه پمپاژ ام الدبس و افزایش ظرفیت آن
۳-    تکمیل و توسعه ایستگاه پمپاژ شهید چمران
-احداث ایستگاه فاز اول ایستگاه پمپاژ چمران به ظرفیت ۲.۵ متر مکعب در ثانیه
-احداث ایستگاه فاز دوم ایستگاه پمپاژ چمران به ظرفیت ۲.۵ متر مکعب در ثانیه
-اجرای خط انتقال آب ۲۰۰۰ میلی متری از ایستگاه پمپاژ چمران تا تصفیه خانه شماره ۲ اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس، هدف از اجرای این طرح جایگزین کردن منابع آبی رودخانه دز به جای رودخانه کرخه است. پیش بینی می‌شود با اجرای این طرح شاهد افزایش مناسب کمی و کیفی آب طرح غدیر باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها