امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۱۳۱۵۷
زمان انتشار: ۰۸:۵۲     ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
یک وبگاه آمریکایی نوشت، نیروی هوایی چین به دنبال ساخت هواپیماهای رادارگریز جدید است که قادرند به اهداف آمریکا در ژاپن، گوام و فیلیپین حمله کنند.
 

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک وبگاه تخصصی حوزه نظامی در گزارشی به تلاش چین در ساخت و استقرار چندین نوع بمب‌افکن رادار گریز اشاره کرد و نوشت، بمب افکن «شیان اچ-۲۰» می‌تواند به اهدافی از جمله پایگاه‌های ایالات متحده در ژاپن، گوام و فیلیپین حمله کند.

وبگاه «۱۹​ فورتی فایو» روز یکشنبه در این زمینه نوشت، پکن همیشه مخفی کاری کرده، اما اعتقاد بر این است که نیروی هوایی ارتش چین به دنبال توسعه دستکم یک یا دو فروند هواپیمای رادارگریز جدید است.

*علاقه چین به نسل جنگنده‌های پنهان‌کار

بر اساس این گزارش، چین عاشق جنگنده‌ها و بمب افکن‌های پنهان کار است. نزدیک به ۲۰ سال پیش بود که نیروی هوایی چین برای اولین بار برنامه‌های خود را برای توسعه یک جنگنده نسل پنجم اعلام کرد. این هواپیما که با نام «جی ایکس ایکس» شناخته می‌شود، تحت برنامه توسعه مشترکی قرار دارد که شرکت‌های هوافضای «چنگدو» و«شن یانگ» را شامل می‌شود.

این تلاش‌ها بعداً جنگنده‌های رادار گریز «جی-۲۰»  و «اف سی-۳۱» را ایجاد کرد. با این حال، همچنین گزارش‌هایی از برنامه دیگر به نام «جی اچ ایکس ایکس» که یک بمب افکن رادارگریز است، گزارش شده است. جی اچ ایکس ایکس، یک جنگنده، بمب افکن تاکتیکی فراصوت و رادارگریز است. پنتاگون حدس می‌زند که می‌تواند سرعت بسیار بیشتری برای استفاده علیه دشمنان منطقه‌ای برای کمک به دفاع از ادعاهای ارضی چین در دریای چین شرقی و جنوبی داشته باشد.

 

*ترس آمریکا از نیروی هوایی چین

در حالی‌مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که ماکتی هم اندازه با جنگنده جی-۲۰ با کاربردهای آموزشی ساخته شده که  تحلیلگران این اقدام را  نشانگر ترس فزاینده واشنگتن از قدرت هوایی چین برشمردند. از جنگنده جی-۲۰ به عنوان رقیب اصلی جنگنده «اف-۳۵» ساخت آمریکا یاد می‌شود و کارشناسان بر این باورند ارتش آمریکا، نیروی هوایی چین به ویژه جنگنده جی-۲۰ این کشور را تهدیدی قابل توجه در نظر می‌گیرد. (جزئیات بیشتر)

این وبگاه ادامه داد، گمانه زنی‌ها بر این اساس است که این جنگنده می‌تواند برعرشه ناو هواپیمابر مورد استفاده قرار گیرد. در حالیکه جزئیات کمی در مورد این جنگنده فاش شده است، حدس زده می‌شود که احتمالاً از نظر طراحی به جنگنده‌های «اف-۲۲» و «اف-۳۵» نزدیک‌تر باشد.

* بمب افکن شیان اچ-۲۰ با قابلیت حمل بمب اتمی

در ادامه این مطلب آمده است، چین می‌تواند یک بمب افکن رادارگریز دیگر رونمایی کند. ارتش چین در ژانویه ۲۰۲۱ فیلمی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت که نگاهی گذرا به نسل بعدی بمب افکن رادارگریز راهبردی چین دارد. گفته می‌شود   این بمب افکن طراحی شده  بالدیس  در واقع همان «شیان اچ-۲۰» است. بال‌دیس‌ها  برجستگی‌های کوچکی دارند که نقش باله و محفظه تجهیزات را ایفا می‌کنند.

اخیرا روزنامه «چاینا مورنینگ پست» گزارش داد که شرکت دفاعی گروه صنایع چین، چهار تصویر کامپیوتری از شیان اچ-۲۰منتشر کرده است. گفته می‌شود که شیان اچ-۲۰ به موشک‌های اتمی و متعارف مجهز خواهد بود و حداکثر وزن برخاست آن ۲۰۰ تن خواهد بود و تا ۴۵ تن مهمات حمل می‌کند. انتظار می‌رود که این بمب افکن به طور بالقوه به چهار موشک کروز رادارگریز فرا صوت قدرتمند مجهز شود.اعتقاد بر این است که طراحان چینی رادارگریزی و دوربردی را به سرعت ترجیح داده‌اند.

 

بمب افکن شیان اچ-۲۰ می‌تواند به اهدافی از جمله پایگاه‌های ایالات متحده در ژاپن، گوام و فیلیپین حمله کند، اما بعید است که بردی برای رسیدن به اهدافی در هاوایی یا سواحل استرالیا داشته باشد. با توجه به این  موارد، به نظر می‌رسد که شیان اچ-۲۰ممکن است یک هواپیمای تهاجمی باشد، در حالی که جی اچ ایکس ایکس به عنوان یک عرصه دفاعی برای مقابله با هرگونه ضد حمله در منطقه عمل می کند.

این وبگاه در خاتمه نوشت، در حال حاض، جی اچ اچ ایکس، مانند شیان اچ-۲۰ یک معمای چینی باقی مانده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها