يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۳۲۲۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۷     ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
نکاتی که قبل از سفر اربعین باید بخوانید؛
سفر عراق در ایام اربعین با هر سفر دیگری متفاوت است. نوع رفتن و بازگشت به کشور به کنار، برای همراه بردن لوازم یک مسافر اربعینی باید دقت کرد که حداقل‌ها و مفیدترها را برداشت.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر: با نزدیک شدن موعد سفر، زائران امام حسین (ع) در تدارک بستن بار و آماده شدن برای خروج از منزل می‌شوند و برای این سفر خاص، نوعی دیگر بار خود را می‌بندند. بهتر است در این روش به دلیل اینکه سفر با پای پیاده انجام می‌شود، بار و بنه زیادی حمل نشود. با این حال وجود برخی از وسایل همچون لباس، حوله، مسواک، لیوان، کلاه آفتاب گیر و دستمال کاغذی ضروری به نظر می‌رسد.

فراموش نکنید که بسته به نوع طی مسیر که دارید (هوایی یا زمینی) این نیازمندی‌ها متفاوت می‌تواند باشد. مثلاً اگر با هواپیما سفر می‌کنید، برای حمل برخی از وسایل در بار، دقت کنید. همراه بردن اشیا فلزی و برنده مثل چاقو یا سوهان ناخن، انواع قیچی و ناخن‌گیر در کابین هواپیما ممنوع است و در صورتی که در کیف یا کوله‌تان داشته باشید، در فرودگاه باید با آن‌ها خداحافظی کرده و به کادر امنیت فرودگاه تحویل دهید.

مدارک

تنها مدارک مورد نیاز و ضروری برای این‌که در این سفر همراه داشته باشید بلیط‌ها و گذرنامه است. دقت کنید از همراه داشتن مدارکی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، دسته چک، کارت اعتباری و… در این سفر خودداری کنید. مقداری ارز هم با خود همراه داشته باشید.

بهترین مرکب حرکت

یکی از لوازم مهم سفر اربعین کفش مناسب برای پیاده روی است. عدم استفاده از کفش مناسب ممکن است با درد پا، تاول زدن و مشکلاتی از این قبیل گریبان گیر شما شود. تا حد امکان یک کفش پیاده‌روی مناسب داشته باشید تا امر پیاده روی برای شما آسان شود.

یکی از ویژگی‌هایی که کفش پیاده روی باید داشته باشد قابلیت دریافت ضربه و عدم انتقال آن به پاهاست. به همین دلیل به سراغ کفش‌هایی بروید که برای این منظور تولید شده‌اند و کمترین فشار را به زانوها وارد می‌کنند.

کفش‌های چرمی به علت سنگین بودن و همچنین عدم گردش هوای مناسب در پاها باعث ایجاد حس بد در جریان فعالیت ورزش شما می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به سراغ کفش پیاده روی با رویه پارچه‌ای بروید که هم سبکترند و هم گردش هوا در آن‌ها بهتر انجام می‌شود.

رویه کفش نیز در انتخاب شما مؤثر است. به عنوان مثال رویه‌های چرم ضد آب برای روزهای بارانی برای شما کاراتر خواهد بود. البته انتخاب آن کاملاً بستگی به خود شما دارد. پاشنه کفش پیاده‌روی نباید خیلی ضخیم باشد. این نوع پاشنه به کوبیده شدن پای شما بر زمین منجر خواهد شد که علاوه بر کند کردن حرکت شما، امکان بروز درد مچ پا بعد از پیاده‌روی را افزایش می‌دهد.
پاشنه کفش پیاده روی باید نسبتاً نرم و باثبات باشد و مانع بروز حرکت عمودی یا افقی پا شود، پاشنه‌ای که بسیار نرم باشد توصیه نمی‌شود. زیره کفش نیز نباید لغزنده باشد.
وجود یک بالشتک منعطف که امکان بیشتری برای خم کردن انگشتان پاها را فراهم کند، در کفش پیاده‌روی ضروری است.
زبانه کفش نیز باید نرم و فوم‌دار باشد تا از فشار ناشی از رویه و بند کفش روی پای شما بکاهد، این امر در طول پیاده‌روی‌های طولانی بسیار حائز اهمیت است.
سبک وزن بودن نیز از جمله ویژگی‌های مهم کفش پیاده‌روی است. انتخاب کفش‌های چرمی سنگین برای پیاده‌روی اشتباه است.
متناسب بودن سایز کفش بدون شک یکی از موارد مهم هنگام پیاده‌روی است. بنابراین وجود فضای کافی در قسمت پنجه پا بسیار مهم است، به نحوی که حدود یک سانتی‌متر بین انگشتان پای شما و سر کفش فاصله وجود داشته باشد. مهم است که پای شما در کفش کیپ و چفت نباشد. کفش پیاده روی در اربعین به دلیل اینکه بناست مسافت طولانی را در مدت زمان زیاد طی کند، باید فضای چرخش هوا داشته باشد تا هم از عرق کردن جلوگیری کند و هم از تاول زدن پا.
اگر برای این سفر هنوز کفشی تهیه نکردید بهتر است هر چه سریع‌تر برای این کار اقدام کنید چون نکته مهم بعدی در مورد کفش پیاده روی در سفر اربعین این است که پوشیدن کفش در این مسیر برای اولین بار رخ نداده باشد و قبلاً پا در کفش شما جا باز کرده باشد و اگر اذیت‌های ابتدای کار قرار است رخ دهد، از التیام زخم‌ها و فشارهای ناشی از پوشیدن آن کمی زمان گذشته باشد. بهترین زمان برای خرید یک کفش پیاده‌روی اواخر روز است؛ زمانی که در نتیجه پیاده‌روی یا فعالیت‌های روزانه پای شما کمی متورم شده است.

دمپایی: بعضی از افراد توصیه می‌کنند به منظور این که راحت باشید، یک جفت دمپایی نیز با خود ببرید و در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.

خود عراقی‌ها در پیاده‌روی‌های طولانی‌شان یا دمپایی پلاستیکی می‌پوشند یا پا برهنه پیاده‌روی می‌کنند. سعی کنید دمپایی از منزل ببرید، در کشورعراق بیشتر دمپایی‌ها شبیه هم است! حتماً یک کیسه کفش (ترجیحاً پلاستیک نباشد چون زود پاره می‌شود) به ازای هر نفر داشته باشید که دم موکب کفش‌ها را داخل ببرید و گرنه احتمال گم شدنشان وجود دارد. مخصوصاً کفش بچه‌ها که هم حجم کمتری دارد و هم سبک‌تر است و راحت گم می‌شود.

موارد ضروری

داروها: با اینکه سازمان هلال احمر پایگاه‌های زیادی در مسیر نجف به کربلا مستقر می‌کند، اما به همراه داشتن برخی از داروهای ضروری خالی از لطف نخواهد بود. داروهایی مثل سرماخوردگی، مسکن‌ها و… را می‌توانید به همراه داشته باشید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حجم مناسبی از آن را به همراه نسخه لاتین و نظر پزشک معالج خود به همراه داشته باشید. در غیر این صورت حتماً داروهای عمومی، پماد مخصوص برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و باند کشی مناسب به همراه داشته باشید.

بطری آب: برای تأمین نیاز بدن به آب در زمان پیاده روی، حتماً یک بطری کوچک آب معدنی به همراه ببرید یا در طول مسیر خود آب‌های پلمپ شده تهیه کنید. در ضمن فراموش نکنید که آب لوله کشی عراق تنها برای شستشو استفاده می‌شود و آشامیدنی نیست.

پول: بهتر است علاوه بر پول ایران، مقداری ارز مسافرتی نیز به همراه داشته باشید و در جهت استفاده از خدماتی که به صورت غیر رایگان ارائه می‌ شوند از آنها بهره بگیرید.

زباله نسازیم: برای کاهش حجم زباله و رعایت بهداشت، لیوان و قاشق به همراه داشته باشید و پس از هر بار استفاده آنها را بشویید.

بهداشتی: همچنین به همراه داشتن مسواک و صابون مایع وشامپوی کوچک، دستمال کاغذی و چند عدد نایلون یک بار مصرف نیز جهت رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از بیماری مؤثر خواهد بود.

خواب: حمل یک کیسه خواب سبک می‌تواند یک گزینه برای ساعات استراحت شما باشد.

نخ و سوزن: حتماً نخ و سوزن به همراه خود داشته باشید تا در صورت پاره شدن بندهای کوله و یا لباس‌ها آن‌ها را بدوزید و راحت به پیاده روی بپردازید.

غیرضروری

از حمل وسایل غیر ضروری، حجیم و قیمتی نظیر جواهرات، لپ تاپ، تبلت و… خودداری نمائید. به همراه داشتن کتاب غیر ادعیه یا اوراق تبلیغاتی نیز در این سفر مشکل ساز خواهد شد لذا از حمل آنها خودداری کنید.
توجه! حمل مواد مخدر یا داروهای روان گردان در سفر به کربلا غیر مجاز است. همچنین استعمال دخانیات به صورت دسته جمعی نیز می‌تواند شما را در ایست‌های بازرسی دچار مشکل کند.
از حمل سایر وسایل غیر مجاز نظیر قیچی یا چاقوی بزرگ، گوشی یا دستگاه بی سیم، ارز مسافرتی به مقدار زیاد، مواد غذایی فاسد شدنی، اوراق بهادار و مواردی از این دست به شدت خودداری کرده و با ضروری‌ترین وسایل ممکن عازم سفر شوید.

سرگرمی

اگر کودکی همراه خود دارید، همراه بردن سرگرمی‌های متنوع و کوچک فراموش نشود! با توجه به این‌که به دلیل گرمای هوا احتمالاً زمان طولانی از روز را باید در موکب‌ها باشیم!

خوراکی

حتماً نان خشک یا بیسکوئیت، توت خشک، مقداری خشکبار و شکلات با خود ببرید! هم برای ساعاتی که اطراف موکب استقرارتان خوراکی نبود، هم برای مواقعی که در گاراژ و یا فرودگاه و ترمینال‌ها هستید که احتمالاً تا ساعت‌ها اصلاً خوردنی و آشامیدنی پیدا نمی‌شود!

کوله یا چمدان؟

سعی کنید یک کوله پشتی سبک و کم حجم را برای سفر خود انتخاب کنید که برای حمل آن به زحمت نیافتید. اگه نخواستید کوله بردارید، فکر چمدان را از سرتان بیرون کنید! پیشنهاد می‌کنیم چرخ خرید ببرید! یا شاید کالسکه‌های جاندار و بزرگ. این‌طوری هم برای حالت خواب کودک راحت تر است هم هل دادن برای شما بهتر است و هم می‌توانید وسیله داخلش وسایل‌تان را قرار دهید.

وسایلی که مجاز به حمل آنها در سفر به کربلای معلی هستید، به شرح ذیل است. فراموش نکنید حمل برخی از این وسایل برای تجربه سفری سالم و لذت بخش در عراق ضروری است.

کیف گردنی

برای حمل بعضی از وسایل ضروی داشتن کیف کوچک توصیه می‌شود. کیف پاسپورتی و یا گردنی برای این موضوع می‌تواند گزینه مناسبی باشد. انواع مختلفی از این کیف‌ها در بازار موجود است که می‌توان به کیف گردنی زیرلباس و کیف پاسپورت مچی اشاره کرد. اگر از نوع چرم آن‌ها به همراه داشته باشید، خیالتان از هر نظر آسوده خواهد بود. همچنین کیف کمر ی می‌تواند ایده مناسبی برای سفر اربعین باشد.

لباس
از لباس مناسب فصل استفاده نمائید. توجه کنید که نیازی به بردن لباس‌های زیاد و حمل کردن آن‌ها ندارید. برای احتیاط می‌توانید یک گرمکن همراه خود داشته باشید تا شب‌ها (شاید) از آن استفاده کنید و البته کلاه آفتابگیر مناسب به دلیل اینکه حجم زیادی ندارد، بهتر است در کوله پشتی خود داشته باشید.

برخی افراد چتر نیز با خود می‌برند و این مورد به سلیقه شما بستگی دارد. مورد مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد داشتن دستکش نخی است. دست‌های شما در طول سفر ممکن است آلوده شود و آبی برای شستشو پیدا نکنید، در این مواقع استفاده از دستکش می‌تواند کمک بزرگی برای رفع این مشکل باشد. بعضی از افراد هم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی دستکش نخی می‌پوشند.

همراه بردن لباس‌های کم حجم مورد مناسبی است برای کنترل وزن و حجم کوله شما. مثلاً از یک چفیه بزرگ به جای حوله، سفره، زیرانداز، روانداز، ملحفه، سجاده، سایه بان کالاسکه، پرچم و حتی علامتی برای پیدا کردن یکدیگر می‌توان استفاده کرد.

باتوجه به گرمای هوا و اینکه در این شرایط عرق زیاد می‌کنید، همراه بردن یک ضد عرق توصیه می‌شود.

سیم کارت

اگر در سفرهای قبلی سیم کارت عراق را تهیه کرده‌اید، می‌توانید آن را نیز در بین لوازم سفر اربعین بگذارید. برای تماس با خانواده باید از این سیم کارت‌ها استفاده کنید. در مسیر وای فای رایگان وجود دارد که امکان تماس تصویری از پیام‌رسان‌های مختلف را به شما می‌دهد. استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی در مسیر ممکن است اما احتمالاً به دلیل تقاضای بالا دچار اختلالاتی باشد اما سیم‌کارت‌های عراقی در نقاط ورودی شهر و نقاط مختلفی از مسیر پیاده روی و همچنین در خود شهرهای کربلا ونجف و … به فروش می‌رسد و برای پشتیبانی و شارژ مجدد می‌توانید به این نمایندگی‌ها مراجعه کنید.

کیسه خواب

یکی دیگر از لوازم سفر اربعین که می‌توانید همراه خود داشته باشید، کیسه خواب است. چرا که ممکن است در شرایط آب و هوایی نامساعد به دردتان بخورد و از شما در برابر گرد و خاک و سرما محافظت نماید.

پاور بانک

به دلیل اینکه شما مدت طولانی در پیاده روی خواهید بود، احتمال کم شدن شارژ گوشی و یا خاموش شدن آن بسیار زیاد است. به همراه داشتن یک پاوربانک می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند و شما عکس‌های یادگاری با دوستان خود در مکان‌های مختلف بیاندازید. به این نکته توجه کنید که پاور بانک خود را به طور کامل شارژ کنید و سپس داخل کوله پشتی خود بگذارید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها