يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۳۳۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
ارتش چین اقدام به آزمایش پهپاد WZ-۸ به عنوان سریع‌ترین پهپاد راهبردی جهان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای روز دوشنبه (دیروز) خبر دادند که ارتش چین اقدام به آزمایش پهپاد WZ-8 (ووژن ۸)که سریع‌ترین پهپاد چین شناخته می‌شود، کرده است.

وبسایت عربیک دیفنس در این باره نوشت که WZ-۸  یک هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت است که توسط شرکت صنعت هوانوردی چین (AVIC) تولید می‌شود این هواپیما به طور رسمی در رژه نظامی هفتادمین سالگرد استقلال چین در یکم اکتبر ۲۰۱۹ به‌عنوان یک هواپیمای شناسایی استراتژیک معرفی شد و سپس در نمایشگاه هوایی Zhuhai در سال ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شد.

به نوشته وبسایت میلیتاری واچ، WZ-۸ یک پهپاد ما فوق صورت کنترل از راه دور است که شباهت‌هایی به موشک بالستیک ما فوق صورت DF-۱۷ و پهپاد شناسایی آمریکایی لاکهید D-۲۱ دارد؛ البته نیروی محرکه و سرعت آن موجب بی همتا شدن این پهپاد شده است. این پرنده راهبردی ارتش چین ابتدا سوار بر یک «کشتی مادر» مانند بمب افکن  Xi'an H-۶K شده و در آسمان به فضا پرتاب می‌شود.

سپس WZ-۸ موتورهای موشک خود را مشتعل می‌کند و سرعت پهپاد را به ۶ تا ۷ ماخ (۷۴۰۰-۸۶۰۰ کیلومتر در ساعت) می‌رساند که معادل سه برابر سرعت سوخو-۲۷ است. (برخی منابع چنین سرعتی را برای این پهپاد اغراق شده دانسته و سرعت آن را تا ۴۰۰۰ کیلومتر بر ساعت تخمین زده‌اند.)

طبق ادعای سازنده، این پهپاد می‌تواند در ارتفاع ۵۰۰۰۰ متری (۱۶۰۰۰۰ فوت) به سرعت مافوق صوت در سطح نزدیک به فضا برسد و ارتفاع و سرعت بالای این پهپاد به آن اجازه می‌دهد تا نیازهای اطلاعاتی را در یک محیط جنگی که پشتیبانی ماهواره‌ای در آن ناپایدار است، برطرف کند و به میزان مورد نیاز بر فراز مناطق مورد هدف به پرواز در آید، بدون اینکه هیچ مزاحمتی از سوی دشمن برایش ایجاد شود.

ووژن ۸ می‌تواند انواع ماموریت های شناسایی، جاسوسی و رهگیری هواگردهای پنهانکار را انجام دهد. بر خلاف دی-21 پهپاد دارای ارابه فرود است و پس از انجام ماموریت شناسایی، جاسوسی بجای منفجر کردن خود در باند فرودگاه فرود می‌آید.

این پهپاد همچنین می‌تواند با توجه به وجود مواد شدید الانفجاری که در دماغه خود دارد، مانند یک موشک عمل کرده و با سرعت فوق‌العاده که از گزند هر موشک ضد هوایی مصون است، خود را به جنگنده‌ها و کشتی‌ها بکوبد. 

 

بنا به گزارش‌ها در حال حاضر موشک‌های هوا به هوا برد بلند غربی مانند AIM-۱۲۰ و Meteor قادر به دستیابی به سرعت پنج ماخ نیستند و برای سرنگونی مطمئن یک پهپاد مافوق صوت مانند WZ-۸ به سرعت بیش از ۱۰ ماخ نیاز است. WZ-۸ قادر به پرواز در ارتفاعات بسیار بالا و نزدیک به جو و جمع‌آوری داده‌های هواپیماها و کشتی‌های جنگی ارتش آمریکا در سراسر دریای چین جنوبی و شرقی است که این موضوع می تواند عملیات نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا را به شکل قابل توجهی با چالش مواجه سازد.

در این راستا باید گفت در شرایطی که آمریکا سرمایه‌گذاری بالایی برای افزایش توانمندی ضد ماهواره‌ای خود کرده است، حتی در صورتی که ماهواره‌های چینی از دور خارج شوند، پهپاد ووژن ۸ می‌تواند چشم بینای ارتش چین باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها