يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۳۳۸۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
وزیر بهداشت عنوان کرد؛
وزیر بهداشت، بر ایجاد شبکه سلامت در منطقه تاکید کرد و گفت: منطقه، نیازمند الگویی جدید از شبکه سلامت است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، بهرام عین اللهی، در اختتامیه اجلاس نمایندگان ارشد گروه ۵ در حوزه بهداشت در تهران، افزود: هدف ما از برگزاری این نشست ارتقای سلامت منطقه است و برای رسیدن به این هدف باید خدمات بهداشتی قوی‌تری به مردم منطقه ارائه شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی چند ماه پیش تقویت نظام شبکه بهداشت ایران را از تکالیف دولت تعیین کردند که ارتقا و تقویت شبکه سلامت در منطقه به تحقق این هدف کمک می‌کند. شبکه بهداشتی چهار کشور منطقه باید با هم ارتباط داشته باشند تا الگویی نو از ارتقای سلامت برای مدیریت بیماری‌ها در منطقه ایجاد شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خدمت به مردم در آئین اسلام عبادت محسوب می‌شود و تأمین سلامت مردم از برترین این خدمت‌ها است، اظهار داشت: ما آن عده از کادر شریف سلامت خود را که در راه مبارزه با کرونا جان باختند، شهید سلامت می‌دانیم که نشان دهنده جایگاه و منزلت ایثار و مجاهدت آن بزرگواران است.

عین اللهی با بیان اینکه کار نظام مند برکات فراوانی دارد، گفت: گروه ۵ در جهت کار نظام مند و مشارکت همگانی کشورهای منطقه در سلامت تشکیل شده است و آنچه ما را به هم پیوند می‌دهد تاریخ، هویت و پشتوانه فرهنگی و تمدنی مشترک است.

وی ادامه داد: گروه ۵ در بحران‌های منطقه نباید صرفاً ابراز همدردی کند، بلکه باید به صورت عملیاتی و میدانی و برای مهار بحران وارد عمل شود که در این مسیر توجه به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (SDH) نقش مهمی دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: کرونا نشان داد که سلامت در کشورها نقش بنیادین دارد. بنابراین از دولت‌های منطقه انتظار می‌رود تا از نظام‌های سلامت حمایت حداکثری کرده و در سیاست گذاری‌های کلان، نقش سرنوشت ساز سلامت را در نظر بگیرند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از کرونا اقدام به تشکیل ستاد ملی کرونا کرد که نمایندگان تمامی دستگاه‌های مرتبط با سلامت در این ستاد عضویت دارند. همچنین شورای عالی سلامت با ریاست رئیس جمهور در حوزه تصمیمات کلان سلامت فعال است و برنامه ریزی می‌کند.

وی افزود: از شما نمایندگان کشورهای همسایه که برای جلسات کارشناسی وقت زیادی گذاشتید، تشکر می‌کنم و از شما می‌خواهم که گزارش نتایج این نشست و بیانیه پایانی آن را به هیأت دولت و مقامات عالی کشورهای خود اعلام کنید تا در تصمیم سازی سلامت در منطقه مؤثر واقع شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: دبیرخانه گروه ۵ در ایران فعال‌تر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد و به صورت تمام وقت پاسخگوی اعضا خواهد بود. به خصوص با وسایل ارتباط جمعی که امروزه وجود دارد، انتظار داریم ارتباطات گروه قوی‌تر و سریع‌تر از گذشته باشد.

عین اللهی در پایان سخنانش دبیرخانه گروه ۵ در ایران را ملزم کرد برنامه و تقویم زمان بندی شده مشخصی را به اعضا برای ادامه فعالیت‌های گروه ۵ اعلام کند.

وزیر بهداشت، در حاشیه مراسم اختتامیه نشست گروه ۵، گفت: از مهم‌ترین حوزه‌های دیپلماسی در دنیا دیپلماسی سلامت است، زیرا سلامت مقوله‌ای همگانی است و هیچ کشوری بدون تضمین سلامت در سایر کشورها نمی‌تواند سلامت کشور خود را تضمین کند.

وی افزود: در ایران اگر بهترین شرایط سلامت را از نظر کنترل بیماری‌های واگیر و غیره فراهم کنیم؛ ولی در کشورهای مجاور چالش‌های بیماری هنوز وجود داشته باشد، نمی‌توانیم سلامت مردم خود را تضمین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال بیماری فلج اطفال در ایران ریشه کن و بیماری سل نیز تا حد زیادی کنترل شده است. ولی در کشورهای همجوار اگر این اتفاق نیفتاده باشد، دوباره می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند.

عین اللهی یادآور شد: هدف ما هم از دیپلماسی سلامت این است که بتوانیم در منطقه خود و در حوزه سلامت، مرزها را برداریم و دانشمندان و دانشجویان ما از طریق همایش‌های علمی با هم در ارتباط باشند. نشست جی ۵ مقدمه‌ای بر این ارتباط در حوزه سلامت بین کشورها است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در این اجلاس کارشناسان ارشد حوزه سلامت کشورهای جی ۵ به توافقاتی دست یافتند که این توافقات باید اجرایی شود، اظهار داشت: توسعه گردشگری سلامت از اهداف ما در برگزاری نشست جی ۵ به شمار می‌آید و از کارهای مهمی که در دولت صورت گرفته، میزبانی از بیماران کشورهای مجاور است.

عین اللهی اضافه کرد: هر استانی که مجاور کشورهای همسایه است، باید شرایط توریسم درمانی را در استان خود مهیا کند. استان‌های جنوبی، شرقی و غربی هر کدام از این نظر وضعیت مخصوص به خود را دارند و می‌توانند مطابق آئین نامه‌های توریسم درمانی در این بخش فعال شوند.

وزیر بهداشت در ادامه در خصوص مراسم اربعین امسال گفت: حدود سه ماه پیش به به عراق رفته و با وزیر بهداشت، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار داشتیم و آنها قول همکاری دادند.

عین اللهی افزود: به تازگی هم از مرزهای مهران و شلمچه بازدید کردیم که خوشبختانه آمادگی‌های بسیار بالایی در مرزها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هیأت کارآزموده ای از عراق در نشست جی ۵ حضور دارد که درباره جزئیات مراسم اربعین با آنها مذاکره خواهد شد، گفت: گرمازدگی مساله مهم ما در اربعین امسال است و برای پیشگیری از آن احتیاج به تونل‌های سرما و کانکس‌های سرد داریم که باید در مسیر راهپیمایان استقرار یابد.

وزیر بهداشت افزود: در مرز شلمچه و در طرف ایران یک مرکز درمانی مجهز به نام شهید قاسم سلیمانی و تونل‌های سرما تدارک دیده شده است که در فاصله بسیار اندک با پایانه مرزی قرار دارند. این مرکز بسیار مجهز بوده و تمام کارکنان تخصصی مورد نیاز و تجهیزات لازم را داراست.

عین اللهی با بیان اینکه در مهران پنج بیمارستان صحرایی و در نقاط مرزی در مجموع هشت بیمارستان صحرایی برای مراسم اربعین راه اندازی شده و تاکنون بیش از هزار نیروی تخصصی و پزشکی به موکب ها اعزام شده اند، گفت: پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی نیز مهم است و زائران باید از سلامت غذایی که استفاده می‌کنند، اطمینان یابند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها