أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۳۶۱۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۱۹ شهريور ۱۴۰۱
سؤالی که بعد از دریافت عواید فروش بخشی از سهام استقلال و پرسپولیس به وجود می‌آید این است که قرار است این پول کجا و چگونه خرج شود؟

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، آخرین روز‌های سال 1400، در تاریخ باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ثبت خواهد شد، جایی که این باشگاه‌ها بالاخره بعد از یک دهه تلاش، رسماً وارد چرخه خصوصی‌‌سازی شدند. در آن زمان 10 درصد از سهام هر کدام از باشگاه‌های بزرگ پایتخت از طریق پذیره‌نویسی در بورس واگذار شدند و با استقبال هواداران و فعالان بازار سرمایه، حدود 700 میلیارد تومان برای این باشگاه‌های ورشکسته و زیان‌ده جمع شد.

طبق اعلام حسین امیررحیمی سرپرست آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی، از این عایدی 350 میلیارد و 500 هزار تومان برای پرسپولیس و حدود 359 میلیارد هم برای باشگاه استقلال است. همچنین مبلغ حاصل از پذیره‌نویسی به حساب استقلال و پرسپولیس واریز شده است، ولی فعلاً طبق قانون این باشگاه‌ها حق برداشت از این پول را ندارند. این درحالی است که از ابتدای شهریور‌ ماه نماد دو باشگاه بازگشایی شده است.

با این وجود زمزمه‌هایی برای استفاده از این پول برای پرداخت بدهی‌های هر دو باشگاه شنیده می‌شود. باشگاه‌ها پرسپولیس پرونده رادوشوویچ را در کنار بدهی‌های ریز و درشت داخلی در پیش دارد و استقلالی‌ها نیز علاوه بر بدهی‌ چندین میلیاردی به اعضای سابق هیئت مدیره‌، در پرونده استراماچونی حدود یک میلیون و پانصد هزار یورو (حدود 40 میلیارد تومان) محکوم شده است و هنوز پرونده‌های پادوانی و میلیچ را هم در پیش دارد.

این درحالی است باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در فصل جاری فوتبال آسیا به دلیل مشکلات مالی و البته مدیریتی و دیگر مسائل در دریافت مجوز حرفه‌ای AFC ناکام ماندند و از لیگ قهرمانان آسیا نیز حذف شده‌اند. بدهی‌های کنونی باشگاه‌ها نیز از ارقام عجیبی حکایت می‌کند. در این میان یکی از عواملی که باعث شده این باشگاه‌‌ها به این حال و روز بیفتند، مدیران نالایقی هستند که با ندانم کاری و تصمیمات‌ غیرکارشناسی و حتی غیرعقلانی، کار را به اینجا رسانده‌اند که حتی تیم‌ها از لیگ قهرمانان نیز کنار بروند.

با این اوصاف اینکه در این مقطع قرار باشد هزینه بی‌کفایتی مدیران قبلی این باشگاه‌ها از سرمایه جدید‌ی که هواداران و مردم تأمین کرده‌اند، پرداخت شود، کار درستی به نظر نمی‌رسد. اگر قرار است بدهی‌‌های انباشته که شاهکار مدیران قبلی است، الان با پولی که از فروش 10 درصد سهام به دست آمده، پرداخت شود، حکایت «روز از نو و روزی از نو» خواهد بود، چرا که دوباره ممکن است مدیران کنونی و بعدی این باشگاه‌ها دست به اقداماتی زیان‌ده بزنند، به این نیت که بدهی‌های آینده را نیز آیندگان پرداخت خواهند کرد.

پیش از این بارها شاهد بودیم که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای برطرف کردن بخشی از مشکلات‌شان دست به دامن هواداران می‌شوند و پول مورد نیازشان را از جیب مردم دریافت می‌کردند. امروز نیز در صورت پرداخت بدهی‌ روز باشگاه‌ها از پولی که از راه خصوصی‌سازی دریافت شده، این رویه تکرار خواهد شد، با همان ماهیت اما به روشی نوین. پیش از این باشگاه‌ها با ارائه شماره حساب از مردم و هواداران برای گذراندن امورات و البته پرداخت بدهی‌های‌شان طلب کمک مالی می‌کردند و حالا این روش با پرداخت پول از طریق بورس امکان‌پذیر شده است.

مطمئناً مبالغی که از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسولیس جمع‌آوری شده است باید در جیب این باشگاه‌ها بماند و برای خودشان هزینه شود، ولی اینکه قرار باشد این پول و یا بخشی از آن تاوان بی‌لیاقتی مدیران قبلی شود، عقلانی نیست. عایدی که استقلال و پرسپولیس از فروش سهام‌شان داشته‌اند باید خرج مسائل حرفه‌ای‌سازی مانند، تجهیز آکادمی و رشد تیم‌های پایه، تأمین زیرساخت و ورزشگاه، خرید بازیکنان درجه یک و ساختمان اختصاصی و ... شود و نه خرج پاک کردن افتضاحی که مدیران قبلی به بار آورده‌اند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها