امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۱۳۷۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
وزارت بهداشت طالبان اعلام کرد که تنها طی چند ماه گذشته بیش از 10 هزار نفر برای معالجه سرطان به بیمارستان‌های کابل مراجعه کردند.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، وزارت بهداشت طالبان اعلام کرد که طی چندماه گذشته تعداد افراد مبتلا به سرطان در افغانستان افزایش یافته است. 

به گفته این وزارتخانه، تنها طی 5 ماه گذشته بیش از 10 هزار نفر برای معالجه سرطان به بیمارستان‌های کابل مراجعه کردند.

«شرافت زمان امرخیل»، سخنگوی وزارت بهداشت طالبان در این خصوص گفت: برای درمان سرطان تلاش داریم تا تمام امکانات در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شود.

اما برخی از بیماران از کمبود داروی سرطان در بیمارستان‌های کابل خبر دادند.

غلام سعید، یکی از بیماران در بیمارستان کابل گفت: داروی پزشکان برخی در بیمارستان موجود بوده و مابقی را نیز مجبوریم از بازار تامین کنیم. 

از طرف دیگر پزشکان افغانستان می‌گویند که ابزارهای لازم برای تشخیص بیماری سرطان در بیمارستانها وجود ندارد.

این در حالی است که ذبیح الله هاشمی، مسئول مبارزه با سرطان وزارت بهداشت طالبان در این خصوص گفت: سی تی اسکن وجود ندارد و بیماران مجبورند اقدامات اولیه را در خارج از بیمارستان انجام دهند. 

وی افزود: متاسفانه داروهای مبارزه با سرطان نیز وجود ندارد و اگر هم موجود باشد قیمت آن بسیار گران است و بیماران توان خرید آن را ندارند.

متخصصان افغانستان یکی از دلایل عمده افزایش بیماری‌های سرطانی را استفاده از سلاح‌های شیمیایی طی سالیان جنگ و آلودگی محیط زیست می‌دانند.

پیش از این مرکز سرطان افغانستان اعلام کرده بود که به دلیل نبود مراکز تشخیص، جنگ، کمبود دارو سالانه 15 نفر براثر این بیماری در افغانستان جان خود را از دست می‌دهند.

«نسرین اوریاخیل» رئیس مرکز سرطان افغانستان در این باره گفت: سالانه 20 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا شده و به دلیل کمبود مراکز درمانی 15 هزار نفر جان می‌بازند.

وی افزود:‌به دلیل کمبود کادر درمانی بسیاری از بیماران برای درمان به خارج از کشور مسافرت می‌کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها