يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۳۸۳۰
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
در حالی که به نظر می‌رسید اقتصاد اروپا پس از افول نسبی بیماری کرونا، دوران رونق را پیش‌رو داشته باشد، جنگ اوکراین،‌پیش‌بینی‌ها را به هم زد و مجدداً سایه بحرانی تمام عیار را بر این قاره افکند و اروپایی‌ها را گرفتار کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از کیهان، قیمت کالاهای اساسی در اروپا در اثر بحران اقتصادی اخیر سه برابر شده و شرایط احتمالاً در زمستان سخت‌تر هم خواهد شد.
 

خبرگزاری رویترز با انتشار این تحلیل درباره شرایط بحرانی کشورهای اروپایی نوشت: در حالی که به نظر می‌رسید اقتصاد اروپا پس از افول نسبی بیماری کرونا، دوران رونق را پیش‌رو داشته باشد، جنگ اوکراین،‌پیش‌بینی‌ها را به هم زد و مجدداً سایه بحرانی تمام عیار را بر این قاره افکند و اروپایی‌ها را گرفتار کرد.
 
بر اثر تورم اقتصادی ناشی از این تهاجم‌، قیمت کالاهای اساسی حداقل سه برابر گذشته شده و حامل‌های انرژی غیرقابل دستیابی نشان می‌دهند. بدتر از همه اینکه زمستانی در راه است که طبعا بر این قیمت‌ها بیش از این خواهد افزود. الکساندر بومپارد‌، مدیر اجرایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای «کارفور» در آغاز ماه سپتامبر که آغازی بر پاییز محسوب می‌شود‌، می‌گوید: «درست است که مردم اروپا در سال‌های اخیر به بحران عادت کرده‌اند ولی آنچه پیش روی ما است غلیظ‌تر از موارد قبلی نشان می‌دهد. در دو دهه اخیر انواع سقوط‌های اقتصادی و فشارهای مفرط برخاسته از تقابل‌های سیاسی را تجربه کرده‌ایم ولی شرایط فعلی اروپا چیزی فراتر از تمامی موارد قبلی است.» 
 
نه تنها بر اثر ضایعات کرونا کارخانه‌ها و صنایع مختلف در سه سال اخیر دچار انواع توقف‌ها و کسادی‌ها در کار خود شدند بلکه تعداد بی‌شماری از افراد شاغل پست‌های خود را از دست دادند و خانواده‌هایشان از امنیت مالی بی‌بهره شدند. مطالعات جدید نشان می‌دهد ارزش «یورو»‌، ارز مشترک قریب به ۲۰ کشور قاره سبز ۱۰ درصد تنزل بها داشته و قدرت خرید آن در کشورهای بزرگ این قاره به کمترین میزان دو دهه اخیر رسیده است. 
 
رابرت گنتز رئیس ‌فروشگاه‌های زنجیره‌ای زالانـدوی آلمان می‌گوید: «قیمت کالاهای اولیه و ضروری به قدری زیـاد شـده کـه مـردم ناچارا حجـم خریدشان را کاهش داده و دیگر به سـمت کالاهایی نمی‌روند که برای زندگیشان ضروری نیستند. به همین سبب شماری از واحدهای تولیدی کالاهای تزیینی و غیر ضروری به سوی تعطیلی کشیده شده و اوضاع بسیار غمباری دارند.»
 
 کارخانه‌های تولید مواد صنعتی در اروپا هم حجم کارشان را کاهش داده و در بعضی موارد فقط یک دهم گذشته جنس راهی بازار می‌کنند. حتی صنعت حمل ونقل هم رونق گذشته را ندارد زیرا پس از کساد شدن کار بسیاری از واحدهای مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی قرار بر فعالیت مجدد آنها با ابعادی کوچک‌تر شد. 
 
روسیه که از حمایت اکثر کشورها از اوکراین در مناقشه خود با این کشور عصبانی است، و با تنگ کردن هرچه بیشتر لوله‌های گازرسانی‌اش به سطح اروپا‌، فشار روی کشورهای این قاره را به بیشترین درجه رسانده و نفت و بنزین هم کمیاب‌تر و گران‌تر از هر زمانی شده است. 
 
به همین خاطر نه تنها فرودگاه‌های بین‌المللی در رم‌، لندن‌، فرانکفورت و پاریس از حجم پروازهای خود کاسته‌اند بلکه شرکتهای مسافربری بزرگی مانند لوفتانزا با انتشار بیاینه‌هایی رسمی بـابـت تفرق‌ها و بی‌نظمی‌های ایجاد شده در برنامه‌های کاری خود از مردم عذرخواهی کرده و حتی متذکر شده‌اند‌، با استمرار بساط فعلی هیچ بهبودی زودرسی 
در افق پیش‌رو مشاهده نمی‌شود. حرف آخر را کارولین باین از شرکت «اقتصاد بنیادین» آلمان می‌زند که می‌گوید: «شوکی که قطع گاز ارسالی روسیه به بسیاری از کشورهای اروپایی وارد کرده‌، شدیدتر و بدتر از هر چیز دیگری است و از هر بحرانی که در گذشته داشته‌ایم‌، فراتر می‌رود و این شبیه‌ترین چیز به یک مرگ تدریجی است.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها