أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۴۳۲۵
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
بازار تاریخی اراک به عنوان هسته اولیه ساخت این شهر و نماد هویت مردم اراک روزگار خوبی ندارد و برای رهایی از تخریب نیازمند مشارکت فوری دستگاه‌ها و نهادهای متولی است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، بازار سرپوشیده اراک یکی از منظم‌ترین و چشم‌نوازترین بازارهای کشور است و همزمان با احداث شهر اراک و به عنوان هسته مرکزی شهر در دوران فتحعلی شاه قاجار ساخته و در سال ١٣٥٥ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار هر شهر نبض تپنده شهر و نشان‌دهنده میراث فرهنگی و هویت آن منطقه است. در زمان قدیم، بازار مجموعه‌ای تجاری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بود که به علت قرار گرفتن مغازه، مدرسه، کاروانسرا، مسجد و آب‌انبار در آنها به شهر کوچکی تبدیل می‌شد بازار سنتی اراک نیز از این قاعده مستثنی نیست و شناسنامه این شهر محسوب می‌شود.

مشاهدات میدانی حکایت از فروریختن سقف برخی از مغازه‌ها و ترک‌خوردن و ریزش و تخریب برخی قسمت‌های این مجموعه تاریخی در چند سال گذشته دارد که ثبت جهانی آن را با مشکلاتی مواجه کرده است. متأسفانه در حال حاضر بخشی از این بنای تاریخی آسیب دیده است و در صورت کم‌توجهی نهادهای متولی، شاهد افزایش خسارت‌های غیرقابل جبران به این نماد هویتی شهر اراک خواهیم بود.

گفتنی است با توجه به جمعیت زیادی که روزانه در بازار رفت‌وآمد می‌کنند، توجه به ایمنی این مرکز بسیار بااهمیت است و مرمت، استحکام‌بخشی و بازسازی در مجموعه تاریخی اراک نیازمند مشارکت فوری دستگاه‌ها و نهادهای متولی است.

برای مشاهده سایز بزرگ عکس روی آن کلیک نمایید:

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها