يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۴۶۵۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۰۴ مهر ۱۴۰۱
سال ۱۴۰۱ از نظر کمّی یکی از پرکارترین سال‌های سینمای دفاع مقدس است. می‌توان احتمال حضور دست‌کم ۱۰ فیلم با موضوعات زندگی شهدا، اتفاقات جنگ و مفاهیم ملی را در فیلم‌‌هایی که توسط نهادها در حال ساختند پیش‌بینی کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، سال جاری را می‌توان سال خیز و جهش سینمای دفاع مقدس نامید. نهادهای انقلابی و حاکمیتی در تلاشند آثاری را تولید کنند که بار دیگر جریان سینمای دفاع مقدس جان بگیرد. نهادهایی مانند سازمان اوج، بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع قدس، حوزه هنری و حتی برخی نهادهای غیرسینمایی مانند موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بنیاد شهید و بنیاد فرهنگی قرب بقیةالله(عج) نیز برای تولید و حمایت از فیلم‌هایی با موضوعات دفاع مقدس، مقاومت و ملی‌گرا پای کار آمدند تا شاید شاهد فضایی متفاوت در سینمای ایران باشیم.

در ماه‌های اخیر جسته‌گریخته اخباری درباره این فیلم‌ها منتشر شده است، گزارش‌هایی نیز دراین‌باره نوشته شده است اما تلاش ما به‌عنوان رسانه حرفه‌ای این بود که اطلاعات دست‌اول، مستند و درست را درباره آثار در حال ساخت منتشر کنیم.

اولین فیلمی که به‌طور رسمی خبر ساخت آن به‌طور رسمی از سوی سازمان هنری و رسانه‌ای اوج منتشر شد، فیلم «غریب» با موضوع زندگی شهید بروجردی بود، فیلمی که محمدحسین لطیفی آن را کارگردانی می‌کند و حامد عنقا تهیه‌کننده آن است. این فیلم در زمان حاضر مراحل تولید را سپری می‌کند.

اما فیلم دیگری توسط این نهاد فرهنگی ـ هنری و انقلابی در حال ساخت است که نام فعلی آن «سرهنگ ثریا» است، فیلمی به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج. موضوع فیلم اما از آن ماجراهای جالب و دراماتیک درباره منافقین است، فیلمی که ما را به پادگان اشرف می‌برد و ماجرا از یک ملاقات شروع می‌شود. نکته مهم دیگر فیلم نزدیک بودن آن به زمان معاصر است. این فیلم در مرحله پیش تولید به‌سر می‌برد.

به‌جز این دو فیلم، پرتره دو شهید بزرگ دفاع مقدس دیگر نیز توسط سازمان اوج در حال ساخت است، یکی شهید مهدی زین‌الدین که به‌کارگردانی مهدی شاه‌محمدی در مراحل پیش تولید به‌سر می‌برد و دیگری فیلمی با موضوع زندگی شهید علی هاشمی که محمدرضا تخت‌کشان تهیه‌کنندگی آن را به‌عهده دارد. این‌طور که پیگیری‌های ما نشان می‌دهد زندگی شهید ابراهیم همت نیز تا آخر سال قرار است کلید بخورد.

بنابراین می‌توان تا اینجای کار چهار فیلم از سوی سازمان اوج را که برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شوند پیش‌بینی کرد.

اما یکی از اتفاقات مهمی که در فضای دفاع مقدس در سال‌های اخیر رخ داد، تشییع پیکر شهدای غواص است که موجی از عشق و شور را داخل شهرهای کشور آورد. در این چند سال زمزمه‌هایی برای ساخت فیلمی درباره شهدای غواص شنیده می‌شد، اما این‌بار این زمزمه‌ها به واقعیت تبدیل شده است و فیلمی دراین‌باره با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است، فیلمی که مژگان بیات آن را کارگردانی می‌کند و بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا و پژمان بازغی در آن بازی می‌کنند. این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری می‌شود، مجید انتظامی موسیقی آن را می‌سازد و کیانوش عیاری تدوین آن را به‌عهده دارد.

این‌طور که از گوشه‌وکنار به گوش رسیده بود بنیاد سینمایی فارابی مشغول تدارک فیلمی با موضوع شهید شیرودی به‌کارگردانی اردلان عاشوری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد بود که گویا به‌خاطر مشکلات مالی فعلاً‌ متوقف است.

اما با فرض تولید این فیلم، سینمایی «پالایشگاه» به‌کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی سومین فیلمی است که توسط بنیاد سینمایی فارابی در حال ساخت است، فیلمی با موضوع دفاع از پالایشگاه در زمان حصر شهر آبادان.

فیلم «مؤمن» با موضوع زندگی شهید همدانی نیز توسط هادی مقدم‌دوست در مرحله نگارش فیلمنامه است که این اثر نیز با همکاری بنیاد سینمایی فارابی تولید می‌شود.

اما انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همان‌طور که پیش‌تر در گزارشی گفتیم، فیلم «ارس» به‌کارگردانی برادران ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح را در دست دارد که این روزها مراحل پیش‌تولید خود را می‌گذراند. اما فیلم دیگری که در حال تولید است، «اتاقک گلی» به‌کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبور است، فیلمی درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط بچه‌های لشکر 27 محمد رسول الله(ص). نکته جالب توجه این فیلم این است که تهیه‌کننده این فیلم خود یکی از رزمنده‌هایی است که برای نجات این دختر همراه دیگر همرزمانش وارد این عملیات می‌شود.

این فیلم با همراهی باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بنیاد شهید در حال ساخته شدن است.

اما انجمن سینمای انقلاب در تولید سه اثر درام نیز همکاری دارد؛ اولی تولید فیلم سینمایی «سووشون» که نسخه سینمایی سریال خانم نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی همسر وی، محمدرضا قاسمی است. «سووشون» نام رمانی از مرحومه سیمین دانشور همسر مرحوم جلال آل‌احمد است، که رگه‌های ضداستعماری دارد. نسخه سینمایی این اثر در حال تولید است.

فیلم دوم با عنوان «دست تنها» به‌کارگردانی امیرحسین ثقفی است که موضوع بوکسوری را روایت می‌کند که در مسابقات ترکیه شکست می‌خورد اما بعد از اتفاقاتی بار دیگر به صحنه بازمی‌گردد، فیلمی با فضای ملی و حماسی که ارجاعاتی به شخصیت شهید ابراهیم هادی دارد. این فیلم در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.

فیلم آخری که توسط انجمن در مرحله پیش‌تولید است، با عنوان فعلی «پدر خوب» به‌کارگردانی رضا مقصودی در فضای خانوادگی است، فیلمی که به موضوع فرزندآوری پرداخته است. این فیلم در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. به‌نظر می‌رسد که فیلم اتاقک گلی به‌همراه این سه درام اجتماعی بتوانند خود را به جشنواره فیلم فجر امسال برسانند.

خبر آخر اینکه یکی از ارگان‌های فرهنگی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال صحبت‌های اولیه برای ساخت فیلم اقتباسی از رمان «تنها گریه کن» نوشته اکرم اسلامی هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها